De wereld van de e-commerce verandert in ongekend tempo. De kansen voor ondernemers ontwikkelen zich net zo snel als de behoeftes van consumenten, ziet Marlene ten Ham. Ze is directeur van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor online ondernemers en vooral bekend van het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. ,,Je kunt erop rekenen dat webshops met het Thuiswinkel Waarborg veilige shops zijn die eerlijk handelen.”
Technologie ontwikkelt razendsnel en er ligt een gigantisch marktpotentieel voor ondernemers
Marlene ten Ham Thuiswinkel
Met de blik op de toekomst bespreekt Marlene wat de belangrijkste punten zijn waar ondernemers zich voor de komende vijf jaar op moeten focussen. ,,92 procent van de mensen in Nederland koopt online en gelukkig zien ook steeds meer ondernemers uit de winkelstraat in dat ze online zichtbaar moeten zijn om het nog te redden in de winkelstraat. Technologie ontwikkelt zich razendsnel en er ligt een gigantisch marktpotentieel voor deze ondernemers.”
Maak gebruik van data
In 2029 moet je nog beter weten wie je klant is en daar moet je als ondernemer ook op gericht zijn. ,,Wie is die 92 procent van de mensen voor jou? Je ziet een groot verschil tussen beginnende ondernemers en gevorderden. De beginnende ondernemer weet niet waar hij moet beginnen en vindt data maar lastig. De gevorderden baseren zich enkel nog op een goede data-analyse en op basis daarvan richten ze hun verdienmodel of marketing in. Daar valt nog een hele wereld te winnen voor de mkb’ers.”
Lees ook: Pakkettovenaar adviseert: ‘Denk na over je bezorging als je je product bedenkt’
Consumenten houden zich bezig met duurzaamheid
Marlene ziet de komende jaren dat consumenten zich steeds meer met duurzaamheid bezighouden. ,,Verduurzaming gaat een grote rol spelen in het businessmodel. De consument van de toekomst kijkt naar waar een product vandaan komt, waar het van gemaakt is en hoe groot de impact is van de aankoop. Dat moet je als ondernemer dus inzichtelijk gaan maken.”
Ondernemers hebben de verantwoordelijkheid om druk op producenten en leveranciers op te voeren
Marlene ten Ham
Vanuit Brussel wordt er al gesproken over een digitaal product paspoort. Van producten in Europa weet je dan waar het vandaan komt en wat de impact ervan is op het milieu. ,,Waarschijnlijk komt er een soort QR-code bij een product die de consument kan scannen. Dan krijgt hij alle informatie over het product en de herkomst ervan. Dat staat nog wel aan het begin, maar de ontwikkeling ervan gaat razendsnel.”
Het zou volgens Marlene fantastisch zijn als ondernemers meer producten uit Europa zouden halen en minder uit China. ,,Ik zie een versnelling in transitie naar duurzame businessmodellen met veel meer begrip voor een circulaire economie. Ondernemers hebben ook de verantwoordelijkheid om druk op producenten en leveranciers op te voeren. Nu kunnen producten bijvoorbeeld door leverancierscontracten niet opnieuw verkocht worden. Dat is heel zonde. Dat moet echt op een andere manier ingericht worden en webshops kunnen hun leveranciers en producenten daarop aanspreken.”
Word AI-fluent
Het laatste thema waar ondernemers op in moeten zetten is natuurlijk AI. ,,AI moet echt op je netvlies staan. Je kunt op een hele andere manier je arbeidsproductiviteit omhoog krijgen met AI en op een andere manier consumenten bewegen tot een aankoop. Op dit moment zien we prachtige voorbeelden waar AI handig ingezet wordt. Bijvoorbeeld voor chatbots of de hele customer service die gebouwd is op AI. Met data kun je al de meest gestelde vragen voorspellen. Word dus AI-fluent en begrijp wat het voor je bedrijf kan betekenen. Ga ermee oefenen en testen”, besluit Marlene.
Marlene ten Ham voorspelt hoe e-commerce gaat veranderen in De Ondernemer Live:
Lees ook: Veel Nederlanders maken zich zorgen om persoonlijke gegevens bij online aankoop