Nieuws Actueel
App, fitgesprek en fuif moeten Brabantse werknemer op fiets krijgen
De beste parkeerplaatsen, goedkopere fietsen, een jaarlijks 'fitgesprek’, spaarmogelijkheden, estafettefietsen en fietsfuiven. Noord-Brabant moet op de fiets naar het werk en het bedrijfsleven gaat daar voor zorgen.

Het kabinet wil meer mensen uit de file en op de fiets. 200.000 meer mensen om precies te zijn. ,,En het bedrijfsleven speelt daarin een cruciale rol", weet staatssecretaris Steintje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat).
Daarom is een nieuwe campagne gelanceerd om bedrijven te helpen bij die ‘grote fietsverleiding’. Niet met geld, maar met inspiratie. Beginnend in Brabant met de ‘Sjees Gangmakers’ campagne van Ons Brabant Fietst waarin attractiepark de Efteling kartrekker is, zo schrijft het Brabants Dagblad.
Lees ook: Sportend extra vakantiedagen scoren. Bij dit Zweedse bedrijf kan het
Nieuwe snelfietsroutes in het Brabantse land
70 miljoen euro werd er tot nu toe door de provincie Brabant uitgegeven aan de nieuwe snelfietsroutes tussen de grote steden. ,,En het zou toch jammer zijn als die straks niet gebruikt gaan worden", vertelt de gedeputeerde provincie Noord-Brabant Christophe van der Maat.
Het kabinet zelf heeft volgens Van Veldhoven inmiddels al 350 miljoen euro uitgegeven om fietsen aantrekkelijk te maken. Bij elkaar een hoop geld. De nieuwe campagne moet zekerheid geven dat de nieuwe voorzieningen ook goed gebruikt gaan worden.
Lees ook: E-bike populairder dan ooit: een fortuin aan fietsen verkocht
Extra voorzieningen voor fietsende werknemers
‘Ik kan me nergens omkleden', ‘het is te ver', ‘ik heb te veel spullen bij me’, ‘ik heb geen tijd’, ‘mijn fiets staat niet veilig'. Allemaal redenen om niet op de fiets naar je werk te gaan.
Zijn er geen aantrekkelijke (financiële) voorzieningen op je werk? Dan lonkt voor veel mensen toch gewoon de auto. Maar je moet wel van goede huize komen, weten ze bij de Efteling. 55 procent van de medewerkers woont daar binnen een straal van tien kilometer. Toch maakt maar tien procent gebruik van een fiets.
Parkeren onder de Vogelrok in de Efteling
,,Wij willen dat naar dertig procent", aldus Koen Sanders directeur commercie, creatie en ontwikkeling bij bij Efteling. Parkeren kon al onder de Vogelrok, er waren genoeg douches en omkleedruimtes en het park heeft kortingsdeals bij verschillende fietsaanbieders.
Lees ook: Brabantia's CEO: 'Duurzaamheid begint bij ondernemers'
Fietsfuif op de werkvloer
Maar het was niet genoeg. Dus introduceerde de Efteling een renteloze lening en organiseerde hun eerste ‘fietsfuif’ op de werkvloer waar iedereen tussen de bedrijven door informatie over (e)-bikes kon krijgen en kon testen.
Er kwam een gratis estafettefiets aan en ze openden een spaarapp voor gereden fietskilometers. Allemaal om het aantal fietsende werknemers te verdubbelen. Een ambitie die ze de titel Sjees Gangmaker oplevert: een voorbeeldrol binnen de nieuwe campagne.
Ook Enexis en Fujifilm doen mee aan campagne
Een campagne waarook Fujifilm (Tilburg) en Enexis (Den Bosch) worden genoemd. Ook zij nemen de fietsverleiding serieus en besloten tot o.a autoloze dinsdagen en een jaarlijks fitgesprek waarbij je woon-werkverkeer onderdeel is. Allemaal manieren die dus passen in de nieuwe campagne waarin ieder bedrijf in Brabant opgeroepen wordt werknemers op de fiets te krijgen.