Nieuws Actueel
Barbie, wat ben je veranderd!

Haar maten waren altijd in beton - pardon - plastic gegoten. Nu is Barbie eindelijk ook een meisje van formaat, bericht het AD vrijdag. Gisteren lanceerde speelgoedfabrikant Mattel drie nieuwe soorten: tenger, lang en volumineus.
Een ongelooflijk lange nek, eindeloze benen, een taille van niks en megaborsten. Dat wás Barbie. En ze lag erom onder vuur. Er werd berekend hoe ze eruit zou zien als ze een mens was (bizar) en wetenschappers onderzochten wat voor effect ze heeft op het zelfbeeld van meisjes (niet best).
Nu voltrekt zich bij Mattel een ware revolutie. Gisteren werden een kleine Barbie, een lange Barbie en een volumineuze Barbie gelanceerd. Het is bijna het echte leven.
'Joehoe!'Vooral voor de allerkleinsten is dat uitmuntend nieuws, zegt Carolien Martijn van de Universiteit Maastricht, die onderzoek doet naar de manier waarop we naar onszelf kijken. "Heel jonge meisjes worden het meest geïndoctrineerd. Zij zijn minder tevreden over zichzelf als ze spelen met dunne Barbies, is gebleken uit onderzoek onder 5- tot 8-jarige meisjes."
"Joehoe!", juicht Hermina de Vries als ze hoort over Barbies nieuwe figuur. Van transformaties weet ze alles; ze worstelde jarenlang met haar gewicht. Met haar weblog Wondervol probeert ze te voorkomen dat anderen ontevreden zijn met hun lichaam, zoals zij vele jaren was. "Ik heb me lang afgevraagd hoe het kan dat ik als klein meisje rondjes rende om de boerderij om af te vallen, terwijl we in ons kleine dorp alleen Nederland 1, Nederland 2 en Libelle hadden." Oh ja, en Barbie.
Ook enthousiast zijn ze in hét feministische bolwerk van Nederland: de redactieburelen van Opzij. Op zolder bij haar moeder liggen de Barbies nog, waar hoofdredacteur Irene de Bel een jaar of dertig geleden mee speelde. Nu is haar eigen dochter 3, nog altijd de leeftijd waarop bij veel meiden de interesse in de poppen echt ontstaat. Dus wat is er dan leuker om de Barbies van haar dochter aan te kleden met 'haar' Barbiekleren, zoals zij een tijdje geleden probeerden? De Bel, nog altijd onthutst: "Maar dat kan dus niet. Barbie was in mijn jeugd al niet de dikste, maar nu zijn die benen helemaal twee stokkies. Wat is zij afgevallen! Ze hebben nu echt niets meer met een realistisch vrouwbeeld te maken, laat Barbie maar lekker wat vlees op de botten krijgen. Ik vind dit echt een uitstekende zet van Mattel, ik ben hier heel erg blij mee. Het is zoals de eeuwige discussie rond fotomodellen, die in al die jaren natuurlijk ook veel dunner zijn geworden."
Scheurtjes in reputatieHet lijkt een morele overwinning, maar misschien is het ook de markt die Mattel tot deze koerswijziging heeft gedwongen. Hun boegbeeld vertoonde de laatste jaren de eerste scheurtjes in haar reputatie. Time Magzine, dat gisteren Barbies nieuwe lichaam onthulde, beschrijft ook hoe Mattel de verkoopcijfers tussen 2012 en 2014 zag dalen met maar liefst 20 procent.
Elsa, hoofdpersoon uit de Disney-film Frozen, onttroonde Barbie zelfs door het meest populaire speelgoed voor meisjes te worden.
En hoewel Barbies nieuwe lijf met gejuich wordt ontvangen, wordt ook benadrukt dat er nog een wereld te winnen is. Zo zou Eric van Furth, hoogleraar bij het LUMC en verbonden aan GGZ Rivierduinen waar eetstoornissen worden behandeld, nog harder juichen als Barbie échte problemen had.
Cellulitus is nog steeds niet te ontdekken op Barbies lijf, dat in elke maat nog voorzien is van een zandloperfiguur. "Van mij mag er ook een Barbie met obesitas komen."