Nieuws Actueel
Barista bedenkt Zeeuwse smaak
Tijdens zijn stage in Kopenhagen raakte Rob Clarijs (26) uit Zierikzee bevangen door de romantiek van een kleine koffiebar. Het wakkerde de passie voor het zwarte goud in hem aan en nu brengt de jonge ondernemer zelfs een eigen koffie aan de man: De Zeeuwse Branding.

,,Ik werk zeven dagen per week met koffie, maar leer nog elke dag", vertelt Rob roerend in zijn cappuccino. Hij volgde de afgelopen jaren allerlei trainingen en zette ontelbaar veel kopjes koffie. ,,Na die stage in Denemarken besloot ik dat ik barista wilde worden. Ik ging bij DE werken, werd barista en later trainer. Toen hoorde ik dat ze iemand zochten bij branderij Stielman. Daar wilde ik ook heel graag meer van weten, dus ben ik daar naast mijn werk bij DE begonnen.''
Zilt en zoetVorig jaar zomer viel Rob een idee in om een eigen koffie te gaan branden. ,,Ik was aan zee en bedacht me dat het dan 'De Zeeuwse Branding' moest gaan heten. Toen heb ik me afgevraagd wat koffie Zeeuws kan maken. In Zeeland heb je zilte en zoete zaligheden, met dat in mijn achterhoofd ging ik aan de slag. Ik doe alles zelf, van het selecteren, branden en inpakken van de bonen tot het afstellen van de machine en molen en het trainen van het personeel.''
AmbassadeurDe Gekroonde Suikerbiet, een café in Zierikzee, is ambassadeur van De Zeeuwse Branding. Daarnaast is zijn koffie op een aantal plaatsen verkrijgbaar in zakjes voor de consument. Rob selecteert deze verkooppunten met zorg. Want de mensen daar moeten weten hoe je een goede bak koffie zet. ,,Ik vind het heel belangrijk om mensen zo te trainen dat de kwaliteit van een kop koffie beter wordt. Ik wil de liefde voor koffie in hen aanwakkeren en hen goed laten omgaan met het product. Net zoals ik dat geleerd heb.''