Actueel

‘Love brand’ als Blokker en V&D failliet? ‘Alleen online is nieuw succes nog kansrijk’

Kan Blokker online de harten van de consument terugwinnen? Kan Blokker online de harten van de consument terugwinnen? Foto: ANP
Kan Blokker online de harten van de consument terugwinnen? Foto: ANP
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Dit blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Verschillende bekende merken verdwenen het afgelopen decennium uit de Nederlandse retailsector. Het warenhuis V&D was hiervan tot nu toe veruit het sterkste merk. Toch blijkt Blokker vandaag de dag zelfs nóg krachtiger als merk dan V&D in 2015 vlak voor het faillissement.

Opvallend is het aantal raakvlakken tussen beide merken. Zo worden beide merken vooral als zeer saai bestempeld

V&D en Blokker vergeleken

Merkadviseur Hendrik Beerda: ,,Ook V&D was een love brand bij het publiek. Uit onderzoek vlak voordat de deuren voorgoed sloten, bleek dat - net als bij Blokker - consumenten er wel wilden winkelen, maar dit veel te weinig deden. Opvallend is het aantal raakvlakken tussen beide merken. Zo worden beide merken vooral als zeer saai bestempeld. Een verschil is wel het vertrouwen dat mensen hebben in de toekomst van beide winkels. Bij Blokker is dat minder dan bij V&D in 2015. Ook dat gegeven biedt weinig hoop op een succesvolle doorstart voor Blokker in de huidige opzet.’’

Sterkste verdwenen merken sinds 2015

1. V&D
2. Bart Smit
3. C1000
4. Dixons
5. BCC

Lees verder onder de advertentie

Bron: Retail Merkenonderzoek 2015-2024

Kansen als pure online speler door enorme merkkracht

Beerda: ,,Als webwinkel is het merk Blokker nog levensvatbaar. Vrijwel iedereen houdt van Blokker. Het merk behoort niet voor niets nog steeds tot de tien sterkste retailmerken van Nederland. Bijzonder is het vertrouwen van de consumenten in het personeel en de kwaliteit van het winkelassortiment. Tegelijkertijd kennen ketens als Action een totaal andere winkeldynamiek.’’

Het merk is zo enorm sterk dat er voor een ondernemer met ruime online ervaring interessante kansen liggen

Mensen missen volgens Beerda in de Blokker-winkels de reuring met acties en aanbiedingen. ,,De positieve houding richting Blokker wordt daardoor al jaren niet omgezet in de noodzakelijke omzet om de keten levensvatbaar te krijgen. Het is voor het merk Blokker zeker niet makkelijk om naar een succesvolle webwinkel te transformeren, maar het merk is zo enorm sterk dat er voor een ondernemer met ruime online ervaring interessante kansen liggen.’’

Lees verder onder de advertentie

Onderzoek onder 16.000 respondenten

Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn sindsdien 16.000 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet wordt navraag gedaan naar de kracht en het imago.

Lees ook: Uitverkoop in 350 winkels Blokker: topdrukte bij failliete huishoudketen

Lees verder onder de advertentie

Bekijk hier de voorwaarden.