Aangeboden door bol.com

Branded Content Actueel

Je producten laten shinen op bol.com: zo doe je dat

Ze zijn jong, hebben een neusje voor e-commerce en zitten dagelijks achter de knoppen om hun producten op bol.com te laten shinen. Hoe je zorgt voor optimale zichtbaarheid en de best lopende promoties weten Magdy en Andy als geen ander, dus voelden we de mannen eens even stevig aan de tand.

Van onze redactie 3 oktober 2022

Hoewel de zomervakantie nog maar nét achter ons ligt, zijn ze al volop bezig met de komende december-campagnes. Bij Magdy Kandil, marketplace specialist bij Omni Channel Group begon het halverwege mei al te kriebelen. Ook Andy Vinkenborg, marketingstrateeg bij Bambook zet de eerste lijnen uit richting een conversierijk najaar.

Ha jongens, wat kunnen we van jullie verwachten komend najaar?

Andy: ,,De decembermaand is voor ons cruciaal. Bambook is een ideaal cadeau om te geven en geheel in de kerstgedachte; verantwoord geproduceerd en lief voor de aarde.

Magdy: ,,Oh, vertel?’’

Andy: ,,De pagina’s van een Bambook-notitieboek zijn honderd procent uitwisbaar, dus van paper waste is geen sprake. En wat ik zelf heel tof vind: Alle Bambooks worden handgemaakt in de sociale werkplaats.’’

En jij Magdy? Wat zet jij in de bol-etalage deze kerst?

Magdy: ,,Bij Omni Channel Group verkopen we de meest uiteenlopende producten van externe fabrikanten. Maar het leukste vind ik onze eigen merken BluMill - voor huis, tuin en keukengadgets en de Nutribullet Blenders. Omdat het onze eigen producten zijn, is het nóg leuker om er een succes van te maken.’’

‘Zoektrend-tool is sleutel tot effectieve content’

Magdy Kandil (links) van Omni Channel Group en Andy Vinkenborg van Bambook. Foto: Machtelt Mostert.

En hoe doen jullie dat? Succes maken?

Magdy: ,,Je zichtbaarheid op bol.com vergroten is de eerste stap. Dat kun je al doen door goed naar je content te kijken en de aanwezige tools van bol.com ten volste te benutten.’’

Andy: ,,Inderdaad, er is op het bol.com platform al heel veel aanwezig om de eerste stappen te maken in zichtbaarheid en efficiëntie daarvan.’’

Wat voor bol.com tools gebruiken jullie?

Magdy: ,,Ik gebruik dagelijks de zoektrend-tool. Daarmee kan ik heel eenvoudig zien op welke woorden er het meest wordt gezocht en wat het zoekvolume is op specifieke sleutelwoorden. Die kan ik vervolgens verwerken in m’n content of titels. Als er bijvoorbeeld veel wordt gezocht op het wattage van een blender, weet ik dat ik die informatie in mijn content moet verwerken. Zo creëer je content op basis van sleutelwoorden die je uit de tool haalt.’’

Andy: ,,Bij Bambook maken we ook regelmatig gebruik van promoties in samenwerking met bol.com. Het kost wel iets, maar het betaalt zich altijd uit. Daarnaast hoef ik niet elke dag aan de knoppen te blijven draaien, een groot deel wordt je uit handen genomen en dat werkt prettig.’’

Een vraag aan bol.com: Het kan zijn dat je verschillende soorten assortiment hebt, maar hoe kun je ervoor zorgen dat je alles zo relevant mogelijk in de schijnwerpers zet voor de klant?

Juliette Eijsvoogel, Retail Media Consultant bij bol.com. 'Binnen sponsored products kan je je assortiment opdelen en verschillende strategieën inzetten. Waarom zou je dit doen? Omdat je voor je meest verkochte artikelen misschien wel een andere strategie kan gebruiken dan voor de lancering van een nieuw artikel, wat nog niet hoog bovenaan de lijstpagina staat. Verder zijn we nu al volop bezig zijn met de voorbereidingen op de feestdagen en adviseer ik iedereen om goed te kijken naar hun assortiment en in te spelen op bol.com-campagnes. Verkoop je bijvoorbeeld kerstartikelen? Maak hier dan een aparte campagne voor aan en doe mee aan een campagne voor de feestdagen. Of misschien passen jouw producten wel perfect binnen Black Friday aanbiedingen! Speel hier slim op in.'

Welke tools gebruiken jullie om zichtbaar te zijn?

Magdy: ,,We zitten al ruimschoots in de december planning. Het handige is dat bol.com een campagnekalender deelt met partners, waarop alle belangrijke piekmomenten staan en hoe we ons daar goed op kunnen voorbereiden. En met behulp van de sponsored products kunnen we al vroegtijdig beginnen met adverteren binnen een bepaalde categorie. Zo lopen we op de troepen vooruit en dat zie je uiteindelijk terug tijdens die piekmomenten.’’

Andy: ,,Bij Bambook doen we doorgaans niet aan korting omdat we overconsumptie niet willen stimuleren. Wel draaien we richting de feestmaand extra advertenties via bol.com om onze zichtbaarheid te vergroten. Het bevordert sowieso het verkeer naar onze pagina en dat zien we uiteindelijk ook terug in het aantal verkopen.’’

Magdy: ,,Wij voeren in principe altijd prijspromoties. Sinds kort is er een nieuwe prijsanalyse tool op bol.com waarmee ik heel makkelijk kan zien hoe mijn prijzen zich verhouden tot andere aanbieders van hetzelfde product. En wat het mooie is: daarbij wordt niet alleen gekeken naar aanbieders binnen het bol.com platform, maar ook daarbuiten. Zo kun je dus goed zien of je met je product en promotie competitief in de markt staat.’’

Hoe werken jullie aan je merkimago via het bol.com platform?

Andy: ,,Voor ons is zichtbaarheid al een groot goed. Het Bambook-imago benadrukken we door middel van fraaie content en goede productinfo. Zo proberen we ook ons duurzame karakter tot uiting te brengen, al is er altijd ruimte voor verbetering, natuurlijk.’’

Magdy: ,,Goede content is key, absoluut. Maar wij trekken het graag nog een stapje verder. Samen met bol.com kijken we momenteel naar de mogelijkheden om een pilot te starten waarbij we klanten na aankoop een instructievideo sturen om ze een eindje op weg te helpen. Weet je wat het is? Je wil niet alleen je product online zetten, verkopen en vervolgens afscheid nemen van de klant. Je wil die relatie behouden, er meer uithalen en je merk positioneren als betrouwbaar en toegankelijk. En als je daarin samen optrekt, kun je heel ver komen.’’

Een vraag aan bol.com: Hoe wil/kan bol.com ervoor zorgen dat maatschappelijk verantwoorde en ‘groene’ producten zoals Bambook nadrukkelijker onder de aandacht worden gebracht van de klant?

Juliette Eijsvoogel, Retail Media Consultant bij bol.com. 'Binnen ons brede assortiment is het belangrijk dat klanten goed geïnformeerde keuzes kunnen maken. Ook ten aanzien van de herkomst, het productieproces en de milieu-impact van artikelen. In 2025 willen we het startpunt zijn voor duurzaam winkelen. We willen klanten optimaal ondersteunen bij het maken van duurzame keuzes tijdens het winkelen. Daarom labelen we duurzame artikelen aan de hand van onafhankelijke duurzaamheidskeurmerken aan de hand van de richtlijnen van Mileucentraal. We noemen dit een ‘duurzamere keuze’. De duurzaamheidslabels bij de duurzamere artikelen geven je meer inzicht in waarom het artikel een duurzamere keuze is. Bijvoorbeeld een artikel dat fairtrade of biologisch is, of gemaakt is door sociale ondernemers. Voor meer informatie kijk op bol.com.'

Ook samen doorgroeien met bol.com? Je ontdekt meer verhalen, ervaringen en adviezen van ondernemers en experts in e-commerce via bol.com/samendoorgroeien.