De foto's voor deze krant heeft ze even daarvoor zelf gemaakt. Gewoon thuis, waar ze ook haar video's fabriceert. Want Yvonne Coldeweijer houdt naar eigen zeggen niet zo van 'random op straat geschoten foto's, zonder visagist of iets dergelijks'.
140.000 YouTube abonnees
Ook in levende lijve ziet ze er onberispelijk en modieus uit. Op haar Facebookpagina is precies te zien van welk merk het rokje is dat ze vandaag draagt en waar het shirtje is gekocht. Op YouTube (Coldeweijer heeft er inmiddels 140.000 abonnees) is het eveneens haar gewoonte: altijd even de herkomst van de outfit benoemen.
Lees ook: Succesvlogger Monica Geuze in het voetspoor van Enzo Knol
Een businesschick
De Brabantse Amsterdamse is dan ook bekend om haar shoplogs - video's waarin ze over make-up, schoenen of kledingmerken praat. Nu staat ze aan de vooravond van een volgende stap. Ze wil een andere kant van zichzelf laten zien. Yvonne Coldeweijer is óók businesschick en gaat dat op YouTube tonen. In een video met de titel Hoe ik 100.000 euro heb verdiend kondigt ze dat aan.
Als klein meisje was Coldeweijer in Kaatsheuvel al aan het ondernemen. Alleen heette het toen nog niet zo. ,,Dan richtte ik bijvoorbeeld de Spice girls fanclub op", zegt ze. ,,Ik hing een briefje op in de supermarkt om leden te werven. Je moest een postzegel opsturen als je het clubblad wilde krijgen. Dat blad maakte ik zelf, compleet met prijsvraag. Mijn vader moest ze kopiëren op zijn werk."
Graadmeter voor succes
Geld verdienen, vertelt ze, was geen doel op zich. Het was wel een graadmeter voor succes. Zoals beroemd worden ook geen doel is, maar wel je successen meetbaar maakt. Yvonne Coldeweijer werd een Bekende Nederlander, omdat ze op knappe wijze de showbizzwereld veroverde.
Theater
Ze was pas 13 toen ze auditie deed voor de musical Pinokkio. ,,Zat ik daar tussen kinderen die al in grote musicals zoals Annie hadden gespeeld." De enige ervaring die Coldeweijer had kwam van de plaatselijke toneelvereniging, Tejater Spot. Maar ze kreeg tóch een rol en reisde het land door om op te treden. Ze deed in die tijd vwo op het Waalwijkse Mollercollege en merkte naar eigen zeggen meteen wat er in Brabant gebeurt als je je kop boven het maaiveld steekt.
,,Ik werd wel een beetje uitgelachen." In de klas kreeg ze naast de leuke óók misgunnende reacties. Ze stond op de voorpagina van de lokale krant in Kaatsheuvel. ,,Je had ook wel mensen die dan zeiden: 'Wie denk je wel niet dat je bent?'" Nu ziet ze dat meer mensen zich door hun omgeving laten weerhouden te doen wat ze écht leuk vinden, waar ze goed in zijn.
Dingen bedenken en regelen
Coldeweijer is goed in zingen, dansen en acteren. Maar vooral in dingen bedenken en regelen. Vroeger dacht ze nog: dat is geen beroep. Nu weet ze beter.
Ze komt uit een warm nest, maar ook thuis kreeg ze aanvankelijk te horen dat ze wel 'een echt beroep' moest kiezen. Een baan. Ze ging studeren in Tilburg. Psychologie. Maar na een paar jaar gooide ze het roer alsnog om. Vader, een nuchtere Fries, hield zijn hart vast. ,,Hij is heel lief, hij was gewoon bang. De onzekerheid van zo'n bestaan, daar maakte hij zich zorgen over."
Televisie
Coldeweijer startte haar eigen musicalschool, verdiende daar veel geld mee en gebruikte dat om naar de New York Film Academy te gaan. Teruggekomen maakte ze furore als Keet!, het televisiepersonage dat door Telekids in het leven werd geroepen. Ze vergaarde er veel bekendheid mee, maakte liedjes, trad veel op, maar kon haar ondernemerschap niet kwijt. Coldeweijer had allerlei plannen om Keet! groter te laten worden. Maar ze werd naar eigen zeggen teruggefloten door de televisiezender. Dat was reden om te stoppen.
100.000 euro in 8 maanden
De Brabantse ging musicals maken, kreeg een hoofdrol in Wicked, en presenteerde later het RTL-programma Campinglife. Uiteindelijk kon ze echter maar één conclusie trekken: ,,Ik kan niet zo goed werken voor een baas." Twee jaar geleden ging ze daarom vloggen. Eindelijk kon ze doen wat ze zelf bedacht had. Hoeveel mensen er keken interesseerde haar aanvankelijk niet. Om geld te verdienen begon ze een webshop met kettinkjes en make-upspulletjes. ,,Daarmee verdiende ik in acht maanden tijd 100.000 euro", verklaart ze de titel van de video die ze onlangs opnam.
De webwinkel doekte ze overigens net zo gemakkelijk weer op, om meer tijd te hebben voor haar vlogs. ,,Soms ben ik ook roekeloos en dom." In een andere vlog, die vorige week het nationale nieuws haalde, doet ze een stommiteit uit de doeken: ze had opladers met het logo van Chanel verkocht. Het bedrijf was daar niet van gediend en schakelde een jurist in.
Jonge meiden
Haar video's slaan aan bij jonge meiden. Onder ieder item staan vele honderden reacties. De meeste vol bewondering, zoals 'ik zal je altijd steunen en blijven volgen! Je bent een voorbeeld voor zoveel mensen waaronder ik zelf'. En: 'Wauw wat ben ik geïnspireerd zeg! Hoe iemand met zoveel passie over werken en ondernemen kan praten, dat vind ik echt geweldig!'
Maar er komen ook veel vragen: of Coldeweijer weet hoe je aan een studentenbaan kan komen, waar ze de spullen voor haar webshop inkocht, of ze tips heeft voor een meisje van 14 dat haar energie niet kwijt kan. ,,In het eerste uur nadat ik een vlog heb gepost ben ik fulltime aan het reageren, daarna laat ik het los. Ik heb moeten leren dat dat oké is: ik kan niet alle problemen van de wereld oplossen."
Kwetsbaar
Coldeweijer, die er als BN'er nog moeite mee had dat ze in de krant kwam toen haar relatie (met zanger Ben Saunders) uitging, stelt zich op YouTube kwetsbaar op. Zoals onlangs, toen een crush in Amerika haar pijn deed. Ze ontmoette de man, ook een social media-tijger, tijdens een buitenlandse campagne. De volgers van Coldeweijer hadden, door de video's, direct in de gaten dat er iets speelde. Coldeweijer bracht een leuke tijd door in Amerika, maar werd thuis nota bene door diezelfde volgers op een foto gewezen: de Amerikaan was de draad met zijn ex weer aan het oppakken.
25.000 euro verloren
Normaal, zegt Coldeweijer, zou ze een nieuwe man in haar leven niet direct in haar vlogs benoemen. Maar nu de volgers er toch van wisten, wilde ze ook eerlijk zijn over het pijnlijke moment. ,, Op social media lijken mensen vaak te willen zeggen: kijk eens wat een fantastisch leven ik heb. Maar ik vertel het ook als het slecht gaat." Zo verscheen ook een vlog waarin Coldeweijer vertelt dat ze 25.000 euro verloor aan een mislukt concept: het verhuren van designertassen
Van vlogs kunnen leven
Inmiddels kan ze van haar vlogs leven. Op YouTube kun je prima geld verdienen. Vanaf zo'n 50.000 abonnees kun je rondkomen, zegt ze. ,,Als je het slim aanpakt." Is ze als vlogger nu minder bekend dan als tv-personality? Juist niet, betoogt ze. De meiden die haar volgen, kennen haar heel erg goed. ,,Die 100.000 mensen die naar mijn vlog kijken kunnen bij bepaalde dingen precies zeggen: 'oh, typisch Yvonne'." Werken voor tv is om die reden ook veel onzekerder, denkt ze. Als een zenderbaas beslist dat je van de buis gaat, is er niemand die je mist.
Passie voor ondernemen
De YouTuber heeft inmiddels een schare groep volgers die vermoedelijk met haar meegroeit. Toen ze klein waren zagen ze Coldeweijer als Keet! in Telekids, als puber volgden ze haar modevlogs en straks zien ze hun powergirl misschien wel een gezin stichten. Hoe dan ook vindt de Kaatsheuvelse het nu tijd om ook een nieuwe doelgroep aan te spreken: mensen met een passie voor ondernemen.
Rise & Grind
In haar nieuwe Youtube-serie Rise & Grind kunnen ze haar volgen op haar weg om een merk op te zetten en groot te maken. Coldeweijer komt nog regelmatig in Brabant, vertelt ze. Maar Amsterdam voelt meer thuis. Hier zul je die misgunnende reacties niet snel krijgen, als je je nek uitsteekt. ,,Je kunt hier alles doen wat je wilt. Hier wordt dat meer aangemoedigd."
Die 100.000 mensen die naar mijn vlog kijken, kunnen bij bepaalde dingen precies zeggen: 'oh, typisch Yvonne