Of het nu om de hoogbouw aan de Amsterdamse Zuidas, in Eindhoven, Den Haag of Utrecht gaat, de torens vallen allemaal ruim in het niet bij de Rotterdamse Zalmhaventoren. Met 215 meter is dat met afstand de hoogste toren van Nederland, zelfs van de hele Benelux. Ook in de Maasstad zelf komt er (nog) niets ook maar in de buurt.
Lees ook: Hoogste restaurant van Nederland opent deuren: ‘Het is hier echt een beleving’
De woontoren schreeuwt met zijn glazen top al sinds de oplevering in 2022 om een skybar. Ruim twee jaar later is het zover. Bouwvakkers zijn de komende tijd op de 57ste en 58ste verdieping hard aan het werk om in de nu nog lege ruimte een ‘high end’ restaurant en cocktailbar te realiseren. ,,Deze kans moest ik pakken’’, zegt horeca-ondernemer Dennis Vermeulen (38) in het AD. Hij gaat het avontuur aan met het Franse vrijetijdsbedrijf Magnicity gaat. ,,We willen het beste uit deze locatie halen. Niet alleen het uitzicht moet top zijn.’’
Uitzicht op groot deel van de Rands
Over dat uitzicht zal inderdaad geen bezoeker iets te klagen hebben. Dat blijkt, na een razendsnel tochtje van 32 seconden met de lift omhoog, namelijk verbluffend. Niet alleen Rotterdam, maar een groot deel van de Randstad ligt als een soort Madurodam aan je voeten. Zelfs de Euromast, met wat chauvinistische welwillendheid toch te kenschetsen als de Nederlandse Eiffeltoren, doet vanaf de 58ste verdieping van de Zalmhaventoren ielig aan. Vermeulen zorgt er dan ook voor dat iedereen in de horecazaak straks altijd goed zicht heeft, door slim met de opstellingen en met hoge en lage tafels te variëren.
Voor de dertiger is een skybar in zijn eigen stad een droom die uitkomt. Vroeger wilde hij piloot worden, maar bij zowel de luchtmacht als de KLM werd de twee meter en drie centimeter lange Rotterdammer afgekeurd omdat zijn benen net te lang waren. Hij koos vervolgens voor een carrière in de horeca en zit nu alsnog met zijn hoofd in de wolken. ,,Je ziet de stad en de wereld in een heel ander perspectief’’, zegt Vermeulen. ,,Je bent midden in het centrum, maar je hebt totale rust. Je ziet en je merkt hoe klein Nederland is, omdat je de vier grote steden allemaal vanaf één locatie ziet. Bij ons zit je op zo’n hoogte dat je alles overstijgt.’’
Bij ons zit je op zo’n hoogte dat je alles overstijgt
Het hoogste restaurant van Nederland zit nu nog in Den Haag. Bij Club Omen in toren het Strijkijzer, naast station Holland Spoor, kan op 135 meter hoogte gegeten worden. In Rotterdam zitten dinergasten straks nog eens 55 meter hoger. Niet voor niets gaat het restaurant Celest heten. Hemels in het Frans. ,,Wanneer de wolken laag hangen komen wij er zelfs bovenuit’’, zo weet Vermeulen. ,,Op straat hangt er dan een heel dik donker wolkenpak en wij kijken op een strakblauwe hemel met een zonnetje. Net zoals je in een vliegtuig ziet ziet, echt heel bijzonder.’’
Magnicity gaat voor iconische steden
Trekker Magnicity is wereldleider in stedelijke recreatie op grote hoogte. De Fransen exploiteren de Tour Montparnasse in Parijs, de Berliner Fernsehturm in Berlijn, het 360 Chicago Observation Deck in het voormalige John Hancock Center in Chicago en zijn sinds vier jaar in Rotterdam ook al eigenaar van de Euromast. ,,We willen in iconische steden zitten, die wat te vertellen hebben, maar een stad met twee locaties is uniek’’, erkent topvrouw Alexia Vettier van Magnicity. Ze heeft dan ook geen moment getwijfeld toen de kans zich voordeed. Zoals in Parijs de Eiffeltoren en de Montparnasse naast elkaar kunnen bestaan, verwacht ze dat in Rotterdam ook van de Euromast en Celest.
,,Het zal een nieuw icoon worden, en een nieuwe ervaring’’, zegt Vettier. ,,We wilden de mogelijkheid om twee fantastische locaties te hebben, die allebei iconen zijn in de stad, niet missen.’’ De Parisienne komt superlatieven tekort om Rotterdam te prijzen. ,,Het is een fantastische stad’’, zegt ze. ,,De architectuur, de haven, de Erasmusbrug, het is geweldig. Dit wordt ook een ‘must see venue’, met een wow-effect. Zo boven de wolken, midden in de lucht.’’
Bouw restaurant Celest was precisieklus
Zowel Vettier als Vermeulen benadrukken bovendien de verschillen tussen de twee torens. De Euromast is en blijft wat hen betreft de toeristische attractie van de Maasstad. In de Zalmhaventoren moet Celest bovenal een culinaire trekker worden. Al zijn mensen die alleen een drankje komen doen of het uitzicht willen bekijken, tegen betaling, ook welkom. Van binnen moet de ruimte een ‘beleving’ worden, door een bijzondere inrichting met verwijzingen naar de maan. Geïnspireerd op een boek van Edgar Allen Poe uit 1835 over een Rotterdammer die naar de maan reist.
Logistiek hebben we een behoorlijke uitdaging
De bouw van het restaurant op zo’n hoogte is wel een precisieklus. Over twee weken begint een ‘leger’ van 15 à 20 man met de werkzaamheden. ,,Logistiek hebben we een behoorlijke uitdaging’’, erkent Vermeulen. ,,Alles wat naar boven moet, moet in een personenlift passen. Daardoor moeten we de keuken bijvoorbeeld uit elkaar halen en ter plaatse weer in elkaar zetten. Dat is wel een uitdaging, daar moet je creatief mee omgaan.’’ Dat geldt straks ook voor de bevoorrading. ,,We hebben minimale opslagruimte op die hoogte, dus we moeten met uitsluitend dagverse producten werken. Dat vereist een hele goede planning.’’
De gasten zelf ervaren als het goed is alleen maar de voordelen van de grote hoogte. Vermeulen wil ervoor zorgen dat het ze aan niets ontbreekt. Alleen de rokers hebben pech, want een buitenruimte is er boven niet. ,,Dus die moeten voor een rookpauze wel even 57 verdiepingen omlaag.’’