Actueel

YouTube-ster Chef Erik begon met pizza’s in de achtertuin, nu wil hij er 50.000 verkopen online

Chef Erik maakt pizza Chef Erik Foto: Tanno Witkamp
Chef Erik Foto: Tanno Witkamp
Leestijd 7 minuten
Lees verder onder de advertentie

Ananas op een pizza? Een absolute no-go in Italië. Sterker, Italianen háten de pizza Hawaii. Dus toog Chef Erik samen met zoon Jelle naar Italië om pizza’s Hawaii aan Italianen uit te delen zonder dat ze het door zouden hebben. Niks leuker dan een beetje jennen. Hij rolde kleine stukjes gegrilde ananas in pancetta, met daaroverheen een plakje pikante salami en een beetje honing. Erik deelde uit, Jelle filmde. Niemand had het door, totdat Erik het verklapte. De een spuugde het uit, een ander begon te vloeken. Het filmpje van dertig seconden is tot nu toe door ruim 4,8 miljoen mensen bekeken.

Ook leuk: een bezoekje aan de allerslechtste pizzeria van Italië: circa 1,5 miljoen views. Hilarisch: een pizza die – hangend aan een heliumballon en voorzien van een gps-tracker – de ruimte in werd gestuurd. Erik en Jelle reden er met hun auto achteraan. De pizza landde vanaf dertig kilometer hoogte uiteindelijk op een weiland in België. Het filmpje leverde ruim 730.000 views op.

Lees ook: Van Thijs Boermans tot Nicolette van Dam: deze BN’ers hebben een eigen horecazaak

Lees verder onder de advertentie
Chef Erik Chef Erik Foto: Tanno Witkamp
Chef Erik Foto: Tanno Witkamp

Chef Erik: van energie- en telecom naar pizzabakken

Pizzabakken was jarenlang niet meer dan een hobby, vertelt Erik aan de keukentafel in Zevenhoven. In de hoek van zijn tuin staat de zelfgemaakte pizzaoven, twintig jaar geleden gebouwd. Tot drie jaar geleden verdiende Erik zijn geld bij energie- en telecombedrijven, waar hij zich bezighield met e-commerce.

Hooguit bakte ik voor twintig man op een eigen feestje, ik heb maar één oven

Erik van der Kooi

Omdat hij zoveel lol had in het bakken van pizza’s voor familie en vrienden, stelde zoon Jelle in 2021 voor om een GoPro op het hoofd van zijn praatgrage vader te bevestigen. Met die actioncamera maakte de geboren entertainer onder meer snoepjespizza’s, pepernotenpizza’s en frikadelpizza’s, Jelle deed de montage en zette het op YouTube. Al snel werd de 100.000ste abonnee verwelkomt. Erik kreeg steeds vaker de vraag of zijn pizza’s ook te koop waren… Nee dus. ,,Hooguit bakte ik voor twintig man op een eigen feestje, ik heb maar één oven. Maar ik ging er wel over nadenken. Toen is langzaam het idee geboren voor BAM! Pizza.’’

Lees verder onder de advertentie

Erik zegde zijn baan op bij een telecombedrijf en stortte zich volledig op het maken van video’s voor social media en het opzetten van een eigen pizzamerk. Hij vond een productielocatie, een compagnon (Bas Scheffer van Pizza Project) en ging experimenteren en proefdraaien. Hij legde (en legt) de lat hoog: de beste pizza maken. Dat zijn in Eriks ogen Napolitaanse pizza’s, gemaakt van deeg dat 48 uur gerezen heeft, belegd met de beste Italiaanse ingrediënten. De pizza’s worden gebakken in een steenoven van ongeveer 500 graden. Na het bakken gaan de pizza’s in een zogenaamde chillblaster: in no time worden de pizza’s ingevroren naar min 25 graden Celsius. Omdat dit proces zo razendsnel gaat, krijgt het vocht geen kans om ijskristallen te vormen. Daardoor blijft een pizza in perfecte conditie en vooral knettervers, aldus Erik.

Chef Erik maakt verse pizza’s uit Napels

Aanvankelijk werden de pizza’s gemaakt in de keuken van een pizzeria in Amsterdam, op dagen dat het restaurant gesloten was. Sinds februari worden de pizza’s door een Napolitaanse pizzabakker in een voorstadje van Napels gemaakt, omdat alle ingrediënten daar toch vandaan komen: de bloem, de tomaten, de salami, de mozzarella. De pizza’s worden precies gemaakt volgens Eriks receptuur. Na het bakken worden de pizza’s ingevroren, vervolgens gaan ze met een speciale vrachtwagen naar een vrieshuis in Amsterdam.

Chef Erik in zijn keuken Chef Erik in zijn keuken Foto: Tanno Witkamp
Chef Erik in zijn keuken Foto: Tanno Witkamp
Lees verder onder de advertentie

Het assortiment van BAM! Pizza bestaat vooralsnog uit drie soorten: margherita, spicy salami en truffle mushroom. Je kunt ze per vijf bestellen, de levering is twee à drie weken later, altijd op woensdagen tussen 17 en 22 uur. Een pakket kost 55 of 60 euro. Wie wil, kan een abonnement nemen. Trunkrs doet de bezorging. De pizza’s komen gekoeld aan en kunnen thuis weer in de vriezer worden gelegd. Ze blijven minstens twaalf maanden goed.

Het is een ongelooflijk ingewikkeld proces en kan op alle fronten fout gaan, vooral omdat je werkt met verse ingrediënten

Erik van der Kooi

Erik: ,,Het is een ongelooflijk ingewikkeld proces en kan op alle fronten fout gaan, vooral omdat je werkt met verse ingrediënten. Je wil per se consistentie, terwijl het ook allemaal handwerk is. Geen pizza is dezelfde. Aanvankelijk liepen we tegen capaciteitsproblemen aan, met name qua invriezen. Ook was het, zeker op warme dagen, moeilijk om de pizza’s koud te houden tijdens de bezorging. Daar hebben we een oplossing voor gevonden, met het toepassen van isolatiemateriaal en coolpacks. Er is uitgebreid getest met vrienden en bekenden. Eindelijk hebben we het proces nu van a tot z in de smiezen, daarom is het tijd om op te schalen.’’

Lees ook: Na 8 jaar les bakt Joseph perfecte pizza: ‘Onzekere ondernemersbestaan grote stap’

Lees verder onder de advertentie

Opschalen en horeca

Erik verwacht dit jaar minstens 50.000 pizza’s te kunnen verkopen. ,,Qua salespromotie zijn we heel terughoudend geweest, maar vanaf nu willen we de gashendel opentrekken. Ons doel voor de komende tijd is dat zoveel mogelijk mensen kennismaken met onze pizza’s. Proef, oordeel, geef feedback.”

,,We willen ons merk goed neerzetten. Ook in België, waar we binnenkort beginnen met bezorgen. De tweede stap is horeca: het zou prachtig zijn wanneer onze pizza’s verkrijgbaar zijn bij strandtenten, evenementen, pretparken, trampolinehallen, noem maar op. Onder de BAM!-vlag wil ik op termijn ook andere Italiaanse producten verkopen, denk aan koffie of een lekker drankje. Verder zou het mooi zijn als we ooit eigen verkooppunten kunnen openen.’’

Ons doel voor de komende jaren is organisch groeien, zonder investeerders

Erik van der Kooi

Natuurlijk hoopt Erik dat BAM! pizza’s in de toekomst in de supermarkten verkrijgbaar zijn, maar zover is het nog lang niet. ,,Ons doel voor de komende jaren is organisch groeien, zonder investeerders. Maar als alles lekker loopt en we écht naam hebben gemaakt, is het misschien nodig om investeerders aan het merk te binnen. Omdat je ineens moet verviervoudigen.’’

Lees verder onder de advertentie

BAM! Pizza is uit de hand gelopen hobby

Erik en Jelle verdienen hun geld met de video’s op TikTok en YouTube, met Google AdSense en revenue share. Het geld dat ze verdienen met BAM! Pizza, stoppen ze linea recta in het bedrijf. Erik: ,,Zowel de video’s als de pizza’s zijn een uit de hand gelopen hobby. Waar we nu staan? Met BAM! Pizza hebben we een lopende pizzaonderneming met een gloednieuw merk, daar ben ik supertrots op.”

Volgende maand gaan we naar New York, waar de beste pizza ter wereld wordt gemaakt. Die willen Jelle en ik proeven

Erik van der Kooi

,,Bovendien zijn we onwijs succesvol op YouTube en TikTok. De rode draad van die video’s is meestal pizza, maar het gaat vooral ook om de avonturen die Jelle en ik beleven. We gingen een keer magneetvissen in Amsterdam. We aten weliswaar een pizza als lunch, maar het filmpje gaat vooral over magneetvissen. Volgende maand gaan we naar New York, waar de beste pizza ter wereld wordt gemaakt. Die willen Jelle en ik proeven. Maar we gaan ook een video als we door Central Park fietsen. Soms gaat dochter Lisa mee, vooral als we naar steden als Rome of Napels gaan. Mijn vrouw blijft liever op de achtergrond, zij is de stille kracht.”

Met hun video’s hopen vader en zoon dat kijkers een glimlach op hun gezicht krijgen en trek in pizza. ,,Dat hoopten we drie jaar geleden, dat hopen we nog steeds. Ik vind dat belangrijker dan heel veel geld verdienen. Wat dat betreft zijn we misschien naïeve ondernemers, maar ik vind dit een prachtig avontuur. Een verklaring voor het succes? Ik ben geen standaard YouTuber, ik ben 54 hè? Maar het werkt wel. Mijn zoon en ik vormen een goede combinatie. We stoppen er veel energie in, maar krijgen er minstens zoveel energie voor terug. Dat is ons heel veel waard.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Als een feniks uit de as: hoe Holy Moly Pizza met succes doorstart maakt