Een drankje in de kroeg, een koffie in het café of een diner in een restaurant: het draait in de eerste plaats om goede kwaliteit en een gezellige sfeer. Maar met inmiddels meer dan 70.000 horecazaken in Nederland, waar elke maand weer nieuwe bij lijken te komen, is dat lang niet altijd meer genoeg. De horecaliefhebber wil meer. Naast proeven moet er ook iets te zien en te beleven zijn. Steeds meer bekende Nederlanders openen hun eigen horecazaak en gebruiken hun passie voor de horeca, hun geld en hun merk om er een succes van te maken. Deze 11 BN’ers hebben een eigen horecazaak.
Maud – Manuel Broekman
Presentator en acteur Manuel Broekman, bekend van onder andere Spuiten en Slikken en Feuten, is misschien niet meer zo vaak op tv te zien, maar des te vaker in zijn restaurants in Amsterdam. In september opende hij Maud, zijn tweede zaak samen met horecaondernemer Tijn Verstappen. Hier worden klassieke gerechten als steak tartaar en sliptongetjes en geserveerd in een gezellige Franse sfeer. Denk aan rotan stoelen, tafeltjes met marmerlook en retro lampenkappen. Grote kans dat Broekman zelf ook, al dan niet met vrienden, aan een tafel zit.
Is hij er niet? Dan misschien bij zijn eerste zaak, Pepito, een tapasrestaurant om de hoek bij Maud. Dat Broekman zijn horecacarrière serieus neemt, bleek al toen hij vóór de opening van zijn eerste zaak in Le Forel, een ander restaurant van Verstappen, meeliep om ervaring op te doen. Deze zomer opent Broekman alweer zijn derde horecazaak: bistro-bar Blik aan de Reguliersdwarsstraat.
Nonna – Thijs Boermans
Wie meer van Italiaans eten houdt en gecharmeerd is van acteur Thijs Boermans, kan terecht bij het Italiaanse restaurant Nonna. De acteur speelde vanaf 2014 in verschillende series (GTST, Spangas) en Nederlandse films, maar mag zich sinds kort ook restauranteigenaar noemen. In april 2024 opende de vriend van Anna Nooshin samen met Tijn Verstappen dit restaurant in de Jan Pieter Heijestraat in Amsterdam. Nonna wil in alles Italië uitstralen: van de naam tot de inrichting en de menukaart. De keuken staat in het teken van traditionele Italiaanse gerechten: pizza’s uit het zuiden van Italië, melanzane, lasagne, gnocchi en risotto. Pasta’s – zoals carbonara, arrabbiata en bolognese – worden uit een grote pan aan tafel geserveerd. Bij de bon krijg je een zakje Haribo-snoep. Niet Italiaans misschien, wel lekker.
Lees ook: Tijn Verstappen is met 20 zaken succesvol dankzij deze werkwijze
Trees – Géza Weisz
Restaurant Trees komt uit de koker van acteur Géza Weisz. Of eigenlijk kan je Weisz inmiddels naast acteur ook gerust een ervaren horecaondernemer noemen. Al eerder opende hij met Tijn Verstappen succesvolle zaken in Amsterdam, en dat nota bene in coronatijd: Oeuf, gespecialiseerd in eigerechten, en Gertrude, een huiskamerrestaurant met Parijse invloeden. Nu is daar Trees bijgekomen, een restaurant waar het echt om het eten draait. Dat zie je terug in de open keuken, die het hart van het restaurant vormt, de minimalistische maar smaakvolle gerechten (zoals hamachi – biet – mierikswortel – zeewier – tobiko – hibiscus) en de chef-kok die dikwijls zelf aan tafel de gerechten komt uitleggen. Weisz heeft, naast acteren en eten, ook een liefde voor interieur en design, en dat is goed terug te zien in de inrichting.
DRIPPY’s – Kaj Gorgels
Smashburgerzaken schieten als paddenstoelen uit de grond, zeker in de grote steden, maar die concurrentie weerhield presentator Kaj Gorgels er niet van om eind vorig jaar DRIPPY’s te openen aan het Stadsplein in Rotterdam. En met succes. In april komt er een tweede vestiging op de Oude Binnenweg. Drippy’s zegt zich te onderscheiden door te werken met de best mogelijke ingrediënten, zoals 100 procent grasgevoerd rundvlees. Daarbij draait het bij deze zaak om de totaalervaring. Drippy’s isn’t just another burger restaurant—it’s a whole vibe, staat er op de website.
Het interieur is een mix tussen een Rotterdamse en Amerikaanse burgerbar met felle kleuren en neonlichten. Milkshakes zijn er natuurlijk ook, inclusief een pumpkin spice-variant in de winter. Daarnaast worden er evenementen georganiseerd, zoals de Breakfast Club: een ochtend met smashburgers, een dj en onbeperkt koffie. Gorgels doet het overigens niet alleen. Samen met horecaondernemer Ad Schaap en culinair influencer Colin Knopper vormt hij een sterk team.
Jules Coffee – Linda Tol en Renwe Jules
De volgende BN’er met een eigen horecazaak is influencer Linda Tol. Zij runt sinds 2022 samen met haar man Renwe Jules koffietent en conceptstore Jules Coffee op de Haarlemse Turfmarkt. Tol is naast influencer ook model, heeft een eigen digital talent & brand consultancy en een zonnebrillenmerk. Renwe is barista en fotograaf. Niet gek dus dat hun zaak er erg Instagrammable uitziet. Bijna alles is uitgevoerd in lichte beigetinten en natuurlijk mogen de minimalistische houten krukjes – die je vaak ziet bij hippe koffiezaken – niet ontbreken. Deze esthetiek matcht goed met de feed van Tol en Jules, waar veel foto’s op staan van hun gezin (in beige outfits), poserend in of voor hun eigen koffietent. Met een koffie en een croissantje in de hand (vorig jaar breidden ze hun zaak uit met een bakkerij) kun je er overigens ook fashionable kinderkleding en speelgoed scoren.
Achter de Koekoek - Domien Verschuuren, Bas Louissen en Chris Bergström
Wat voor horecazaak begin je als drie vrienden met een podcast over mannelijkheid? Geen koffiezaak, brasserie of chique restaurant natuurlijk. Nee, dan begin je een bruine kroeg. Domien Verschuuren, Bas Louissen en Chris Bergström, de mannen achter de podcast Man Man Man, namen eind 2023 de Utrechtse kroeg Tapperij Thijs over, op de grens van Tuinwijk en Vogelenbuurt. De kroeg kreeg een nieuwe naam – Achter de Koekoek – maar heeft zijn oude sfeer behouden: die van een gezellige bruine kroeg met meer dan veertig verschillende bieren. De mannen voerden wel enkele veranderingen door. De kroeg is nu elke dag open, de geluidsinstallatie kreeg een flinke upgrade en elke laatste maandag van de maand kun je er terecht voor een jamsessie.
De Blend – Marco van Basten, Frank Rijkaard en Barry Atsma
Als er een groep is die zich naast bekende Nederlanders ook doorgewinterde horecaondernemers mag noemen, dan is het wel de Utrechtse Horecagroep. De ondernemers- én vriendengroep, bestaande uit acteur Barry Atsma, oud-voetballers Marco van Basten en Frank Rijkaard en ondernemers Perry Overeem en Edwin Oosterlaar, hebben al vijf zaken op hun naam staan. Elk met een ander concept, maar allemaal zaken waar de vrienden zelf graag komen. Zo hebben ze een Italiaanse bar, een shared dining-restaurant, een pannenkoekenrestaurant, een evenementenlocatie en zelfs een sporthal. Hun nieuwste zaak is brasserie De Blend in het Utrechtse industriegebied Het Koffiekwartier. Deze zomer komt er nog een strandtent bij. Al hun zaken zitten in Utrecht, waar ze zelf ook wonen, op Amsterdammer Frank Rijkaard na.
Mood Streetfood – Rico Verhoeven
Mood Streetfood, het Asian Fusion-restaurant van bokser Rico Verhoeven en ondernemer en topchef Eveline Wu, had een roerige start. Toen het in maart 2020 de deuren opende, moest het een paar dagen later alweer sluiten vanwege de coronacrisis. Maar het duo gaf niet op en sinds de heropening in juni 2020 is Mood Streetfood op de Nieuwe Emmasingel in Eindhoven een feit. Inmiddels openden ze ook vestigingen in Leidschendam en Rotterdam. In het concept komen de passies van beide ondernemers samen: Wu’s passie voor Aziatisch eten en Verhoevens passie voor gezond leven. Je kunt de simpele Aziatische streetfoodgerechten – zoals gyoza, poké bowls, dumplings en sushi – opeten onder de rode lampionnen in het restaurant of gewoon meenemen voor thuis op de bank.
Lees ook: Chiel (32) zit dankzij Rico Verhoeven met grote bazen uit Hollywood aan tafel
Brasserie Van Dam – Nicolette van Dam
Al bijna 15 jaar runt presentatrice Nicolette van Dam samen met haar broer Sebastian Brasserie Van Dam in de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam. Een plek om te ontbijten, lunchen, borrelen en dineren met klassieke gerechten en dé locatie in Oud-Zuid om te zien en gezien te worden. De brasserie is een van de bedrijven van de beroemde slagersfamilie Van Dam. Het ondernemen zit Nicolette van Dam dan ook in het bloed. Vidley VideoWenskaart, The Healthy Snackbox, Junea Vendingmachine, managementkantoor Gamechangers en het event Amsterdamse Zomer zijn allemaal bedrijven en initiatieven van Van Dam samen met haar man Bas Smit.
Lees ook: Bas Smit: ‘Een online shop runnen valt tegen’
Café Heuvel – Robert ten Brink
Café Heuvel, de bruine kroeg op de hoek van de Prinsengracht, is een van de oudste cafés van Amsterdam en kent dan ook een tal van vaste stamgasten. Gelukkig voor hen is er weinig in het café veranderd toen Robert ten Brink in 2019 met een vriend het café overnam. Op het vervangen van de wc’s en het opfrissen van de bar in coronatijd na dan. Zelfs het motto van de kroeg is behouden gebleven: Als ik sneuvel, dan bij Heuvel. Ten Brink staat er niet zelf achter de tap, maar drinkt er wel graag een biertje. Dat deed hij voordat hij eigenaar werd trouwens ook al. Zijn schoonmoeder woonde jarenlang boven zijn geliefde Café Heuvel, dat hij nu dus echt de zijne mag noemen.
Venster 33 – Cas Jansen
De laatste BN’er met een eigen restaurant is acteur Cas Jansen, bekend van zijn rol in GTST. Samen met Elja Rengers en Menno van Dorp opende hij in 2015 in de Amsterdamse Pijp restaurant Venster 33. Niet veel later opende hij de kroeg Taproom. Daar kwam in 2018 nog een nieuw restaurant bij, Miss Moneypenny. Dat zelfs een status van bekende Nederlander én ervaring in de horeca niet altijd garantie zijn voor succes, bleek toen hij al snel laatstgenoemde weer moest sluiten. En ook Taproom is inmiddels permanent gesloten. Gelukkig is Venster 33 nog altijd een goed draaiende zaak met een groot zonnig terras, homemade limoncello én zelfs eigen Venster33 merchandise.