Door de zwakke vraag daalde de hoeveelheid verf en coatings die het van oorsprong Nederlandse concern kon verkopen. De omzet steeg desondanks met 14 procent tot net geen 2,9 miljard euro, maar dat kwam door de prijsverhogingen waarmee het bedrijf de gestegen kosten voor grondstoffen heeft doorberekend. Onder de streep bleef een nettowinst van 106 miljoen euro staan, tegenover 261 miljoen euro een jaar eerder.
De winstdaling komt niet als een verrassing. In juni waarschuwde AkzoNobel al dat de zeer strenge coronamaatregelen in Chinese steden de verkoop van decoratieve verven en coatings zou raken, wat een hap van tientallen miljoenen euro's uit het bedrijfsresultaat zou nemen. In Europese bouwmarkten speelde mee dat tijdens de coronalockdowns nog veel mensen aan het klussen sloegen, maar na de heropening van veel delen van de maatschappij minder snel de kwast ter hand nemen.
Ondertussen dreigt verf alleen maar duurder te worden. In het afgelopen kwartaal stegen de prijzen bij AkzoNobel met 16 procent. Het concern zegt de gestegen kosten voor bijvoorbeeld olie blijvend op te vangen via het prijskaartje.