,,De kosten en administratieve lasten zijn disproportioneel hoog”, zegt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland in een reactie op de plannen. ,,Het is eigenlijk waanzin ten top.”
Vanaf 1 juli moeten organisaties deze gegevens bijhouden en exact een jaar later moeten de eerste rapportages worden ingediend bij de 28 omgevingsdiensten van Nederland. Volgens Vonhof is dat haast onbegonnen werk. ,,Er lijkt bijna geen rem te zitten op de hoeveelheid en gedetailleerdheid van data die de overheid uitvraagt.”
Je merkt pas nu hoeveel van die regeltjes er de laatste jaren zijn bijgekomen. Wij moeten ons nu ongelofelijk inspannen om er überhaupt aan te voldoen
Zijn organisatie en werkgeversorganisatie VNO-NCW zijn daarom met de overheid in gesprek om ervoor te zorgen dat de ruim achtduizend organisaties die onder de rapportageverplichting vallen, hieraan kunnen voldoen. De omgevingsdiensten zeggen daarbij goed voorbereid te zijn op de verplichting.
Megaton aan CO2-winst voor 2030
De zogeheten Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit, die vooral bedoeld is om organisaties bewust te maken van hun uitstoot, is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in 2022 ingevoerd. Dit moet inzicht geven in de CO2-uitstoot van zakelijk verkeer en woon-werkverkeer van werknemers, die naar schatting goed zijn voor meer dan de helft van de totale jaarlijks gereden kilometers in Nederland.
Het doel is om tegen 2030 één megaton aan CO2-winst te behalen. Als organisaties niet op koers liggen, kunnen ze vanaf 2025 verplicht worden om slimmer en zuiniger te reizen. Tot die tijd zijn er geen sancties verbonden aan de verplichting. Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) is echter kritisch, omdat het niet duidelijk is in welke mate de duurzaamheid zal verbeteren.
CO2-uitstoot vastleggen van 40.000 medewerkers
Het facilitaire concern Vebego bijvoorbeeld, moet voor veertigduizend medewerkers de CO2-uitstoot voor woon-werkverkeer gaan bijhouden. Ronald Goedmakers, lid raad van commissarissen van het Limburgse familiebedrijf, zei hierover eerder in gesprek met De Ondernemer: ,,Omdat het parlement denkt dat als wij dat gaan rapporteren, wij dan ook iets gaan doen aan de uitstoot. Onze mensen in de schoonmaak werken gemiddeld drie uur per dag, dat doe je alleen als je dichtbij huis werkt. Het loont anders niet.”
Lees ook: Dit gaan ondernemers merken van de verplichte CO2-rapportage voor woon-werkverkeer
Vebego wil koploper zijn in duurzaamheid, maar er zijn volgens Goedmakers inmiddels te veel nieuwe regels die dat steeds moeilijker maken. ,,Je merkt pas nu hoeveel van die regeltjes er de laatste jaren bijgekomen zijn. Wij moeten ons nu ongelofelijk inspannen om er überhaupt aan te voldoen.”
ING en PostNL
In tegenstelling tot het mkb, lijken grote bedrijven wel positief gestemd over de rapportageverplichting. Zo laat PostNL weten dat de regeling “een goed initiatief” is, ondanks dat het bijhouden van de reisbewegingen van ruim 34.000 werknemers “best veel werk is”.
De kosten en administratieve lasten zijn disproportioneel hoog
Ook ING, de grootste bank van Nederland, is positief omdat de bank “al enige jaren de CO2-uitstoot van zakelijke binnenlandse dienstreizen” bijhoudt, waardoor de regeling “goed aansluit”.
Lees ook: Deze mkb-ondernemer komt (echt) niet onder duurzaamheidsregels van Europa uit