Nieuws Actueel

Cruijff brak het ijs voor ondernemend Nederland

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft 40 jaar lang van het universele imago van Johan Cruijff geprofiteerd, zo meldt het AD.

Van onze redactie 25 maart 2016

Lees ook: In memoriam: De ondernemerslessen van Johan Cruijff

Voormalig KLM-topman Leo van Wijk noemde zijn bekendheid eens 'verbluffend'. ,,Als ik dat vergelijk met de naamsbekendheid van KLM, ben ik wel eens jaloers.''

Volgens ondernemer Hennie van der Most ging het nog wel een stapje verder: Cruijff was op sommige plekken zelfs bekender dan ons land zelf. ,,Als ze Nederland niet kennen, zeg ik gewoon: Cruijff! Dat werkt altijd. Vroeger al, en nu nog steeds. Bij 'Holland' kijken ze je nog wel eens glazig aan, maar als je zijn naam noemt, weten ze waar je vandaan komt. Heel gek.''

ImagoVolgens premier Rutte was hij 'by far' de bekendste Nederlander wereldwijd - en dat heeft het bedrijfsleven veel gebracht, zegt Hans de Boer, topman van werkgeversorganisatie VNO-NCW. ,,Cruijff heeft enorm veel betekend voor het imago van Nederland in de wereld, en daar hebben we allemaal van geprofiteerd.''

Zelfs bij handelsmissies leverde het voordeel op, vertelt oud-MKB-voorzitter Hans Biesheuvel, die veel van die missies leidde. ,,Van China tot Canada: overal brak een glimlach door als je zijn naam noemde. Dat heb ik heel vaak als kruiwagen gebruikt. Het leek wel of je dankzij hem als Nederlander net iets vriendelijker werd ontvangen.''

Enige referentieBiesheuvel maakte nooit een handelsmissie mee waarin zijn naam niet viel, zegt hij. ,,In 2012, toen we met Willem-Alexander en Máxima naar Brazilië gingen, viel de naam Cruijff wel een keer of veertig. Voor miljarden mensen was hij de enige referentie met ons land. En hij bracht een bepaald imago met zich mee: onnavolgbaar, maar óók dicht bij de eenvoud. Dat heeft decennialang op ons afgestraald. En dat gaan we missen.''