Hanan El Fizazi (43) is nog nooit in New York geweest en toch droomt ze er al jaren van om in ‘The Big Apple’ te wonen. Ze kijkt uit naar komende zomer, waarbij haar ideaal werkelijkheid wordt. Hanan verhuist – in eerste instantie voor drie maanden – doelgericht. De Rotterdamse gaat vanuit daar haar bedrijf Pretty Curly Girl, gespecialiseerd in verzorgingsproducten voor krulhaar, uitbouwen.
Met de expansie naar Amerika komt ook wat betreft ondernemen een grote droom uit. Het land wordt gezien als het walhalla van de toonaangevende haarverzorgingsproducten. De keuze is er enorm en veel bekende merken op dit gebied komen er vandaan. Een serieuze uitdaging dus. Hanan vertelt nu nog geen concreet businessplan te hebben, maar er staan al wel allerlei afspraken met import- en exportexperts, advocaten en fulfilmentbedrijven voor de logistieke afhandeling. Toch komt de stap naar de Verenigde Staten niet helemaal uit de lucht vallen: zo’n twintig procent van haar volgers en omzet komt er vandaan. „Een salon uit Philadelphia is een van mijn beste klanten. Zij plaatsen maandelijks gigantische orders.”
60.000 volgers op Instagram
In vier jaar tijd heeft Hanan, eerder advocaat, HR-businesspartner en eigenaar van verschillende beautywebshops en een eigen cosmeticalijn, flink doorgepakt. Haar Pretty Curly Girl-assortiment bestaat inmiddels uit dertig producten, met onder meer het ‘Bye bye frizz serum’, ‘Extra loving leave-in conditioner’, ‘Peppermint clean shampoo’ en de bestseller ‘Magical flaxseed gel’, waarvan het afgelopen jaar er ruim 60.000 werden verkocht. Het merk wordt in vijftig landen – van Nederland, Engeland en Australië tot Saoedi-Arabië en Japan – verkocht, aan zo’n zevenhonderd salons en haarwinkels tot aan consumenten. „Het voelt soms zo onwerkelijk dat ik vanuit mijn kleine winkel in Rotterdam de hele wereld bedien.”
Dit jaar houd ik rekening met een verdriedubbeling
Er zijn meer klinkende wapenfeiten waar de ondernemer trots op is. Het merk heeft maar liefst 60.000 volgers via Instagram, het klantenbestand bestaat uit 50.000 contacten en de onderneming maakt dit jaar naar verwachting een forse groeispurt. Hanan: „Tot nu toe is de omzet elk jaar verdubbeld, maar dit jaar houd ik rekening met een verdriedubbeling.” Het is het resultaat van een professioneringsslag. „Tot zes maanden geleden deed ik alles zelf, van ontwikkeling, verkoop en trainingen aan b2b-klanten tot social media en klantenservice.”
De allerbeste flaxseedgel
„Nu koop ik expertise in om een hoger niveau te bereiken”, vervolgt ze. „Ik word ondersteund door een webdesigner en een freelancer die de sociale kanalen en advertising beheert. Verder ben ik bezig met een virtuele assistent, zodat ik me meer kan richten op ontwikkeling en het design van producten. Vaak schoten mailings erbij in, door de vele werkzaamheden. Tegenwoordig gaat twee keer per week een mailing eruit en ik zie direct effect in de verkoop. Daarbij wordt nu analytisch bekeken wat werkt en wat niet.”
Tijdens de testfase, ik probeer alle producten eerst zelf uitvoerig, wist ik: dit is het
Zo blijkt dat zeventig procent van de klanten terugkerend is. „Volgens mijn webmaster is dat echt hoog. Zeker in een markt waarbij het publiek voortdurend op zoek is naar een nog beter product of merk.” Kijkend naar het uitgebreide aanbod van de gemiddelde toko of haarwinkel rijst de vraag hoe het Hanan is gelukt een plek te verwerven in deze massale markt. „Het product heeft vanaf het begin zichzelf verkocht. In die tijd was het onder curly meiden een trend om zelf gel te maken van lijnzaad (flaxseed). Ik nam me voor de allerbeste flaxseedgel te produceren. Tijdens de testfase, ik probeer alle producten eerst zelf uitvoerig, wist ik: dit is het. Het deed iets met mijn krullen wat nog geen enkel ander merk was gelukt. Ze glansten, pluisten niet en mijn haar bleef dagenlang mooi.”
Inspelen op hypes
Een andere hype waar ze slim op inspeelde was glijmiddel. Dit wordt in de krullenwereld ook wel als een serum gebruikt. Met het idee om er een haarproduct van te maken stapte de ondernemer bijdehand naar een grote glijmiddelproducent. „Ze vonden het een raar verzoek, maar wel leuk. Dus nu maken zij mijn Bye bye frizz serum.”
Dat Pretty Curly Girl inspeelde op deze populaire producten bleef niet onopgemerkt. „Onder de doelgroep werd via Facebook en Instagram er veel over gepraat en ervaringen gedeeld. Tijdens corona stuurde ik gratis producten naar krullenkappers en influencers, waarmee zij kosteloos content maakten en vervolgens een groot publiek bereikten. Na een paar maanden was er sprake van een sneeuwbaleffect. Zowel kapsalons als consumenten wisten het merk steeds beter te vinden. In die tijd is de grote fanbase ontstaan.”
Wat als het mij, een Rotterdams meisje, lukt om daar een succesvol bedrijf neer te zetten?
Nog steeds weet Hanan regelmatig de aandacht te trekken. Met nieuwe, trendy toevoegingen in het assortiment en samenwerkingen met influencers en bekende curly girls als Fajah Lourens. „Ik sprong een gat in de lucht toen haar manager contact opnam met de vraag of een samenwerking mogelijk was. Zij zorgt voor meer credibility van het merk en opent deuren. Ze heeft een aantal contacten gelegd met celebrities en in de kapperswereld met wie ik binnenkort in gesprek ga.”
Uitbreiding van assortiment
Voor dit jaar staat er meer op stapel. Er zijn plannen voor uitbreiding met sublijnen in het assortiment en van verkoopkanalen, waar ze nog niets over kwijt kan. De gang naar Amerika krijgt uiteraard de volle aandacht. „Wat als het mij, een Rotterdams meisje, echt lukt om daar een succesvol bedrijf neer te zetten? Ik leg de lat hoog. Ik wil van Pretty Curly Girl het bekendste krullenmerk ter wereld maken. Iedereen moet het kennen.”
Krachtige woorden, maar net zo belangrijk vindt ze haar persoonlijke drijfveer. De krullenwereld kent een lange historie van krulhaar dat niet mooi werd gevonden en dus vaak stijl werd gemaakt. Veel vrouwen, waaronder ikzelf, herinneren zich de pijn als hun haren vroeger werden doorgeborsteld. Echt goede verzorging bestond nog niet. Met mijn producten worden krullen mooier en handelbaarder. Neem mijn dochtertje; zij heeft ook krullen en is er trots op. Hoe meer krullen, hoe beter. Dat ik daar een bijdrage aan kan leveren en onderdeel mag zijn van een nieuwe, trotse generatie curly girls, maakt de cirkel voor mij pas echt rond.”
Lees ook: Ondernemende zussen maken verzorgingsproducten van groenten