Actueel

Van Japan tot de VS: overal ter wereld vind je de koffiemachines van dit familiebedrijf

Rob Bastinck (links) en Marcel van Driel in de in 2020 geopende fabrieksruimte waar jaarlijks duizenden koffiemachines van De Jong Duke worden gemaakt. Rob Bastinck (links) en Marcel van Driel in de in 2020 geopende fabrieksruimte waar jaarlijks duizenden koffiemachines van De Jong Duke worden gemaakt.  Foto: Jeffrey Groeneweg
Rob Bastinck (links) en Marcel van Driel in de in 2020 geopende fabrieksruimte waar jaarlijks duizenden koffiemachines van De Jong Duke worden gemaakt. Foto: Jeffrey Groeneweg
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Onlangs zijn in Amerika de contracten getekend voor de aankoop van een fabriek die vier keer zo groot is als de vestiging die De Jong Duke in 2009 nabij Detroit opende. Vanaf volgend jaar kunnen in het nieuwe pand de koffiemachines voor de Noord-Amerikaanse markt worden gemaakt. De rest van de wereld wordt vanuit Sliedrecht voor rekening genomen met duizenden stuks per jaar. Exacte aantallen noemt het sinds kort koninklijke bedrijf niet.

Koning Willem-Alexander verleende hen het predikaat in mei.

De Jong Duke is oud familiebedrijf

De Jong is al een oud familiebedrijf. In 1897 opgericht in Alblasserdam door Johan de Jong. Een smid. De oorsprong ligt dus ook helemaal niet bij koffieautomaten. Het draaide destijds om metaalbewerking en dat is wat tegenwoordig De Jong Technics nog steeds doet. ,,Technics maakt heel specifieke onderdelen voor van alles. Voor bruggen, boten, sluizen en kranen bijvoorbeeld’’, legt Rob Bastinck (63) uit in het AD. Hij is sinds tien jaar de algemeen directeur van de J.M. de Jong Groep BV, waaronder zowel ‘Technics’ als ‘Duke’ vallen.

Lees verder onder de advertentie

De familie De Jong is nu enkel als vierde en vijfde generatie aandeelhouders betrokken bij de onderneming. Het was echter een directielid uit de familie, Adam de Jong sr, die in de jaren 50 van de vorige eeuw in contact kwam met een Amerikaan die in Europa op zoek was naar een bedrijf dat koffieautomaten voor op de werkvloer kon produceren.

Bastinck: ,,In 1957 is daarmee in een hoekje van de machinefabriek hier in Sliedrecht begonnen en sindsdien is het alleen maar gegroeid. Tegenwoordig is Duke vele malen groter dan Technics; het beslaat 90 procent van de De Jong Groep. Nooit is overwogen om alleen verder te gaan als Duke. Technics is een integraal onderdeel van de De Jong Groep en behaalt elk jaar een mooi resultaat.’’

Lees ook: Koffie-startup Wakuli haalt 5,2 miljoen euro en focust op nieuwe koers: ‘Weg uit de niche’

Prijzen gewonnen door snelgroeiende omzet

Door de enorme groei die de koffiemachine-producent heeft doorgemaakt zijn ook verschillende prijzen gewonnen. De European Business Award in 2018 bijvoorbeeld en liefst drie jaar achtereen - van 2016 tot en met 2018 - won de firma een Gazelle Award van het Financieele Dagblad. Het FD reikt die uit aan bedrijven die de afgelopen drie boekjaren minstens 20 procent groeiden in omzet.

Lees verder onder de advertentie
De trend bij koffiemachines op de werkplek is dat de schermen erop groter worden omdat bedrijven ze gebruiken om informatie door te geven De trend bij koffiemachines op de werkplek is dat de schermen erop groter worden omdat bedrijven ze gebruiken om informatie door te geven Foto: Jeffrey Groeneweg
De trend bij koffiemachines op de werkplek is dat de schermen erop groter worden omdat bedrijven ze gebruiken om informatie door te geven Foto: Jeffrey Groeneweg

Machines van De Jong Duke zijn niet te koop voor particulieren. Ze worden doorgaans besteld door ondernemingen die in grote kantoren maar ook in onder meer ziekenhuizen zorg dragen voor de koffiehoek. Vanaf dertig gebruikers is een door De Jong Duke ontworpen koffiemachine een mooie aanschaf, stelt de directeur. Welke bonen en wat voor (vegan)melk of soort suiker er in wordt gebruikt, is aan het bedrijf dat het hele koffiegebeuren verzorgt voor een grote werkplek.

Bekertje slootwater kan niet meer

Dat men eigenlijk al vanaf het begin de wind in de zeilen heeft, komt door de veranderde koffiecultuur en de groei van de dienstverlenende sector. ,,Met een bekertje slootwater komen werkgevers al héél lang niet meer weg. Dan zouden hele kantoorafdelingen in opstand komen’’, zegt Marcel van Driel met een glimlach op het gezicht. De Ridderkerker (49) is in Sliedrecht de verantwoordelijk manager voor de verkoop, klantondersteuning en marketing.

Lees verder onder de advertentie

Met een bekertje slootwater komen werkgevers al héél lang niet meer weg

Marcel van Driel

De coronapandemie deed daar volgens hem en Bastinck nog een schep bovenop. ,,Thuiswerkers dronken tijdens covid allerlei koffiesoorten en wilden bij terugkomst om de zaak dezelfde goede kwaliteit koffie en dezelfde keuze uit koffiespecialiteiten. Bedrijfsmachines werken mede daardoor nu bijna allemaal met bonenkoffie. Vers malen en dan koffie zetten.’’

Voor de toekomst is het voor De Jong Duke prettig om te zien dat men in India en Vietnam, met respectievelijk zo’n 1,4 miljard en 98 miljoen inwoners, koffie belangrijker is gaan vinden. ,,Men stapt er meer en meer af van oploskoffie. De ontwikkelingen daar houden we zeker in de gaten.’’

Lees ook: Ondernemer Rodney zat in zijn jeugd jaren vast, nu runt hij succesvol koffie-imperium

Lees verder onder de advertentie

Verschillen in koffie wereldwijd

Toch blijven er verschillen. Iets dat Van Driel in het vizier houdt. ,,Je moet bij het maken en afstellen van de machines simpelweg rekening houden met de smaak per land. In Japan bijvoorbeeld willen ze in feite filterkoffie, terwijl in Nederland de koffie onder druk wordt gezet waardoor je dat mooie cremalaagje krijgt. Japanners denken als ze dat laagje zien, dat je hen slechte koffie voorzet.’’

Een zelfontwikkeld technisch snufje dat De Jong Duke helpt, is ‘ConnectMe’. Van Driel: ,,Onze modernste koffiemachines zijn verbonden met internet en zo kunnen we op afstand een aantal zaken aanpassen. Het kopje koffie een extra bittertje geven, maar ook méér koffie geven bij een bestelling omdat een kantoor bijvoorbeeld grotere mokken heeft aangeschaft.’’

Nederlanders in top 5 van koffiedrinkers

Finnen weten écht wat koffie drinken is. Twaalf kilo koffiebonen zet een Fin per jaar om een bakkie. ,,Acht gram  is goed voor een kopje koffie, dus dat komt neer op gemiddeld ietjes meer dan vier koppen koffie per dag. Dat klinkt niet per se veel, maar dit is gerekend over de hele bevolking, waar ook mensen bij zitten die geen koffie lusten of die nog heel klein zijn’’, legt Marcel van Driel uit.

Beroepshalve houdt hij dit soort internationale cijfers met veel plezier bij. De rest van de wereldwijde Top Vijf is ook te vinden in het noordwesten van Europa. Noren gebruiken per persoon 9,9 kilo koffiebonen op jaarbasis, IJsland en Denemarken zitten op 8,7 kilogram en Nederland komt op 8,4 kilo koffiebonen per hoofd van de bevolking.

Ook in Nederland worden zo’n vier koppen per dag gedronken, waarbij mannen meer koffie lurken dan vrouwen. Zij hebben een voorkeur voor een zwart bakkie, terwijl vrouwen eerder een cappuccino uit de koffiemachine op het werk halen. De drie favoriete ‘werkdrankjes’ zijn dan ook zwarte koffie, cappuccinno en espresso.

Het grootste piekmoment bij de koffieautomaat, en dat is wereldwijd zo, is de maandagochtend - zo weten ze bij De Jong Duke. ,,Het zal een combinatie zijn van nog wat bijkomen van het weekend en de wens om bij te praten met collega’s. Dan is vaak ook snel een tweede kopje besteld.’’

Lees verder onder de advertentie