Actueel

De ondernemers achter het Ultra Urban Festival

beeld deondernemer
Leestijd 8 minuten
Lees verder onder de advertentie

Na de eerste succesvolle editie in Eindhoven in juli dit jaar, belooft de organisatie van het Ultra Urban Festival een nog groter spektakel. Urban is de muziekstroming van hiphop, rap en hedendaagse r&b. Organisator Özkan Esenel (40), eigenaar van Iceberg Events, wil van het Ultra Urban Festival een jaarlijks terugkerend evenement maken. Samen met zijn vrouw en enkele familieleden runt hij het evenementenbureau. ,,We zijn in 2011 begonnen met het organiseren van concerten voor Turkse jongeren in onder meer de Heineken Music Hall en het Krasnapolsky in Amsterdam. We zagen op een gegeven moment dat de Turkse jeugd integreerde in de samenleving en dat er minder interesse kwam voor Turkse muziek en juist meer voor urban."

Voor Özkan was het snel duidelijk dat hij verder wilde met het organiseren van evenementen. Na concerten moest een festival de volgende stap worden. ,,De ervaring die we de laatste jaren opgedaan hebben, nemen we mee in de organisatie van Ultra Urban Festival. Dat event is voor een breder publiek in Eindhoven, een stad in ontwikkeling."

Dat hij voor een urbanfestival kiest, is niet zo verwonderlijk. ,,Vroeger zat ik al in de hiphopscene in Rotterdam. Op mijn kamertje maakte ik met floppydisks muziek op de Amiga. De artiesten en dj's die tegenwoordig optreden zijn jonge gasten met veel potentie. Qua doelgroep spreekt het me erg aan. Lil' Kleine heeft al op nummer 1 gestaan in de top 40. Broederliefde is in opkomst. De Nederlandse urbanscene is er al, maar het is een uitdaging om deze muziek voor een breed publiek interessant te maken."

Lees verder onder de advertentie

Kerstfeestje

Özkan is afkomstig uit Rotterdam. Het bedrijf huist in Rhoon. De eerste evenementen die hij met zijn familie organiseerde vonden plaats in Amsterdam. Nu gaan ze voor de tweede keer met een evenement naar het zuiden van het land. Een opvallende keuze, of toch niet? ,,Mijn vrouw komt uit Eindhoven. We zijn hier gaan rondkijken voor een locatie voor Ultra Urban Festival en kwamen uit bij het Beursgebouw. Na een aantal gesprekken waren we er snel uit. Wij zochten een multifunctionele locatie en de organisatie van het Beursgebouw vond ons festival interessant. De urbanscene is in Eindhoven in ontwikkeling. Er zijn nu meerdere evenementen, gericht op die scene. Dat is alleen maar mooi, samenwerking versterkt de scene. Je moet dan denken aan afstemming qua datum en ticketprijzen."

Afgelopen kerst ontstond bij de familie Esenel het idee om vol te gaan voor het Ultra Urban Festival. Het succes van de eerste editie, ruim 3.500 bezoekers, zorgde ervoor dat de plannen voor een tweede editie op kerstavond door konden gaan. ,,Na een eerste editie weet je niet of het succesvol is, daarvoor heb je een tweede nodig. We hebben ook al wat meer naamsbekendheid, want we krijgen geregeld aanvragen voor televisieprogramma's en video-opnames. MHD staat op het programma tijdens kerstavond, dat is een grote urban-artiest in Frankrijk. Een programmamaker uit Frankrijk komt hem hier volgen."

Lees verder onder de advertentie

Multicultureel

Voor Özkan is het Ultra Urban Festival niet zo maar een feest. Hij hoopt dat het een echte beleving wordt voor bezoekers; zodra ze het Beursgebouw binnenlopen, totdat ze weer naar huis gaan. Alles moet kloppen. ,,Urban is een multiculturele scene. We zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat het eten past bij het festival. Dus hebben we lekker eten uit een aantal buitenlandse keukens. En de muziek is natuurlijk ook belangrijk. Er komen een aantal kleine artiesten, maar we willen toch een of twee namen die eruit springen. In juli was dat Eva Simons. Nu is dat MHD."

De financiering van zo'n groot evenement vraagt wel wat van Iceberg Events. ,,Bij artiesten moet een week voor de opening het geld op de rekening staan, maar er zijn ook partijen die achteraf factureren. Een deel betalen we zelf en een ander deel wordt betaald vanuit de kaartverkoop. Ik ben ook in gesprek geweest met grote bedrijven voor sponsoring, maar dat is lastig. Die bedrijven willen niet zo snel geld in een evenement stoppen."

Lees verder onder de advertentie

Regionaal

In de aanloop naar de tweede editie zijn het drukke tijden voor Özkan. Hij houdt graag alles dicht bij zich, maar een aantal dingen geeft hij toch uit handen. ,,Zo werken we nu samen met StageKings uit Beek en Donk voor het decor, licht en techniek. Zij weten wat ze doen. Ze denken niet aan het geld, want ze vinden dat het allemaal gewoon perfect moet zijn. Dat staat bij hen op de eerste plaats. En zo werkt het ook met de cateraar. Die heeft weinig ervaring met het maken van multiculturele hapjes, maar die gaat er wel voor, en het wordt erg goed."

De organisator heeft een momentje nagedacht of hij wel op kerstavond een tweede editie moest organiseren. ,,Blijkbaar is in Brabant kerstavond heiliger dan in de Randstad. Het is voor veel Brabanders een avond om met familie samen te zijn. Maar aan de reacties op social media en de kaartverkoop te zien, weet ik dat we een goede keuze gemaakt hebben."

Lees verder onder de advertentie

Van de eerste editie heeft Özkan veel geleerd. Sommige dingen doet hij hetzelfde, omdat ze goed uitpakten. Andere dingen heeft hij verbeterd. ,,Alles kan altijd beter. Het geeft me een kick als iedereen op zo'n avond blij en tevreden is." In vergelijking met de eerste editie heeft hij nu een cateraar die meer aansluit bij de verschillende doelgroepen. Verder heeft hij van de eerste editie geleerd dat het geluid beter moet en dat het podium nog indrukwekkender moet zijn voor de bezoekers. En er zijn andere toiletten. ,,Je blijft zoeken naar perfecte partijen om mee samen te werken. Bij het Amsterdam Dance Event zag ik bij een feest een aantal mobiele toiletten staan. Ik dacht meteen dat die toiletten perfect bij ons zouden passen. Ze zijn erg vrouwvriendelijk. Een dag later hing ik aan de lijn met de eigenaar van het bedrijf en nu staan ze ook bij ons."

Het liefst werkt Özkan met regionale ondernemers. ,,Je blijft kiezen tussen het prijskaartje en de kwaliteit, dat moet in goede verhouding zijn. Werk je veelal met regionale bedrijven, dan zijn de transportkosten ook laag. In totaal werken er zo'n vijftien ondernemers mee aan het slagen van het festival."

Het Ultra Urban Festival kent naast de gewone tickets ook vip-kaarten. ,,Er zijn heel wat gasten die ook willen zitten. Die mogelijkheid krijgen ze dan in een eigen ruimte. Ze kunnen dan naar het podium wanneer ze willen."

Lees verder onder de advertentie

De komende maanden is Özkan met zijn familie druk bezig met het urbanfestival. Toch droomt hij verder over de toekomst. ,,Graag zou ik in een van de zomermaanden met zo'n festival naar buiten willen gaan. Het liefst in deze regio. Dat wordt nog een heel geregel. Ik denk niet aan volgend jaar, maar eerder aan 2018."

ultraurbanfestival.com

De ondernemers

Lees verder onder de advertentie

De publiciteitsman

Elroy Hiwat maakt het Ultra Urban Festival bekend

Zorgen dat bezoekers de weg weten te vinden naar het Ultra Urban Festival. Dat is de taak van Elroy Hiwat. Met zijn bedrijf Everybody Can Design doet de Rotterdammer de reclame-uitingen van het festival. ,,Ik moet de doelgroep meteen weten te prikkelen. In een oogopslag moet duidelijk zijn dat het om het Ultra Urban Festival gaat", vertelt Elroy. Ging het vroeger veel via flyers en outdoor-reclame, nu wordt vooral via de digitale weg, bijvoorbeeld Facebook, reclame gemaakt. ,,Je hoeft dan minder te investeren en je hebt een groter bereik." Elroy is tevreden over deze aanpak. Zoals de lijfspreuk van zijn bedrijf zegt: 'Everybody helps other people communicate'.

Lees verder onder de advertentie

De decorbouwer

Niels van Vijfeijken regelt het podium

Bezoekers moeten zich vergapen aan wat ze op het podium zien. Dat is het doel van Niels van Vijfeijken van Stagekings. Het is een design- en productiebedrijf dat voornamelijk werkt voor festivals en dance-evenementen in binnen- en buitenland. Dit jaar levert het bedrijf voor het eerst het decor voor Ultra Urban Festival. ,,Na een gesprek met de opdrachtgever maken we een digitaal ontwerp, daarna een in 3D en dan gaan we het decor echt maken. We leveren kwaliteit, want het decor is toch ons visitekaartje."

Lees verder onder de advertentie

De cocktailman

Marco Pijs maakt lekkere cocktails voor de bezoekers

Niet iedereen lust bier of wijn. Dat weet Marco Pijs van Pijske Cocktail en Catering uit Eindhoven maar al te goed. Met zijn mobiele cocktailbar staat hij al tien jaar op festivals. ,,Met cocktails heb ik het natuurlijk vooral in de zomer druk. Maar de laatste jaren wordt het ook steeds drukker in de winterperiode, met nu bijvoorbeeld het Ultra Urban Festival. Cocktails zijn een welkome aanvulling op zo'n evenement. Het is vakmanschap, cocktails maken." Niet bij elk evenement past een cocktailbar, maar Marco weet uit ervaring, dat bij een Urban- evenement zijn cocktailbar goed past.

Lees verder onder de advertentie

De lichtman

Robin Janssens zet mensen in de spotlight

Wie het Beursgebouw binnenloopt ziet geen kale hal. Lichteffecten zorgen voor een extra dimensie, net als het geluid. Robin Janssens van Sound & Light Technology uit Mierlo is hier verantwoordelijk voor. Met vier werknemers zorgt hij ervoor dat iedereen op het Ultra Urban Festival op het juiste moment in de spotlight staat. ,,We hebben voor het Beursgebouw een speciaal lichtontwerp gemaakt, zodat we precies weten welke lamp waar moet komen en dat het geluid perfect te horen is." Sound & Light Technology bestaat nu vijftien jaar en in de zomermaanden werken er zo'n twintig mensen.