Podcast

Zo denken deze studenten over ondernemen

Van snijplanken van hout en bamboe tot innovatieve schaatsbeschermers, van een autonome boutspanningsmeter tot duurzame koffiebekers met hippe printjes, enzovoorts. Mbo- en hbo-studenten bedachten de meest uiteenlopende ideeën voor de Student Company van het Jaar-verkiezing en vertellen, een maand na de prijsuitreiking, hoe ze er intussen met hun idee en studentenbedrijf voor staan.

Strapd studenten studio

Presentator: Robert van den Ham 3 juli 2019

Er is samenwerking met het bedrijfsleven, er zijn octrooien aangevraagd, er zijn studenten die hun ondernemershart meer dan ooit voelen kloppen; het zijn veelal bemoedigende verhalen van de jonge ondernemers die op het podium stonden bij Student Company van het Jaar 2019. Zeker, er zijn ook bedrijven die er een punt achter zetten, studenten die blij zijn met de learnings en de focus op hun studie leggen - ze doen allemaal hun verhaal in deze podcast.

Zo’n 5.000 studentondernemers uit het mbo en hbo deden het afgelopen schooljaar mee aan het ondernemersprogramma Student Company van stichting Jong Ondernemen. De studenten richten tijdens dit programma in teamverband een eigen bedrijf op en runnen die een schooljaar lang.

Student Company van het Jaar

De competitie Student Company van het Jaar 2019 is onderdeel van het programma. Dit jaar schreven zich meer dan zestig teams in en na een aantal voorrondes werden er tien companies, 5 in de categorie mbo en 5 hbo, geselecteerd die mee mochten doen aan de finale in het Beatrix Theater Jaarbeurs in Utrecht. De genomineerden én de winnaars komen aan het woord in deze podcast, met Joni Hendrix van de organiserende stichting Jong Ondernemen.

Luister deze podcast ook op:

Startup siliconvalley high tech innovatie
De Ondernemer

Topondernemer Wibe Wagemans: 'Overheid moet factor 10 investeren in tech-startups'

Wibe Wagemans haalde met een open brief aan de overheid - 'er moet vol worden ingezet op innovatie' - paginagroot de landelijke media. De topondernemer/ceo uit Silicon Valley schreef onder meer dat 'Nederland zichzelf te vaak weg zet als klein land dat daarmee niet te grote ambities moet hebben'. Miljarden moeten er komen, vindt Wagemans. 'Nederland zou er goed aan doen het Finse voorbeeld te volgen, voordat we de zieke man van Europa worden'. Ook daarover vertelt hij meer in deze podcast.

Details
Duncan wardle disney webinar
De Ondernemer

Masterclass: hoe Disney- en Pixar-icoon Duncan Wardle ons (weer) innovatief leert denken

Duncan Wardle, innovatiepionier - en dat zou in hoofdletters geschreven mogen worden. Ruim vijfentwintig jaar werkte hij als hoofd innovatie bij Disney en Pixar. Als iemand kan vertellen hoe op telkens weer nieuwe, creatieve ideeën te komen en je innovatief kunt denken voor het vinden van slimme oplossingen, is hij het. In deze podcast bellen we met Duncan Wardle over de digitale masterclass Innovatief Denken (25 januari).

Details
Londen lockdown coronavirus crisis
De Ondernemer

Werken en wonen in 'Lockdown Londen': ondernemer Lennard van Otterloo vertelt

De Nederlandse ondernemer Lennard van Otterloo vertelt vanuit Londen over de Britse aanpak van de lockdown, het coronavirus, de effecten op het Britse bedrijfsleven en wat wij aan déze kant van de Noordzee daarvan kunnen gaan merken. 'Het is een noodsituatie hier, ongekend. Erger dan de eerste golf'. Bovendien, vertelt de ondernemer, 'corona verhult de Brexit-pijn'. Wonen en werken in 'Lockdown Londen', anno nu.

Details
Brexit europa engeland landkaart vlag
De Ondernemer

Brexit: experts Van Otterloo en Platvoet over gevolgen voor btw

In deze eerste maand van Brexit blijken er bij ondernemers veel vragen over de gevolgen voor btw te zijn, merkt ondernemer Lennard van Otterloo in en vanuit Londen, en Marco Platvoet als adviseur Internationaal Ondernemen bij de KVK. In deze podcast geven beide Brexit-experts onder meer praktijkvoorbeelden en tips, hoe daar als ondernemer anno nu mee om te gaan.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

The Avocado Show, mono-restaurant met een belofte

Van de intentie om een ‘nieuw leuk bedrijfje’ te beginnen naar een wereldwijde franchise in slechts een paar jaar. Het overkwam creatievelingen Ron Simpson en Julien Zaal met mono-restaurant The Avocado Show. Inspelen op trends met een merknaam die een belofte en een soort spanning toevoegt aan het concept, lijkt het geheime recept.

Details