Podcast

Zo denken deze studenten over ondernemen

Van snijplanken van hout en bamboe tot innovatieve schaatsbeschermers, van een autonome boutspanningsmeter tot duurzame koffiebekers met hippe printjes, enzovoorts. Mbo- en hbo-studenten bedachten de meest uiteenlopende ideeën voor de Student Company van het Jaar-verkiezing en vertellen, een maand na de prijsuitreiking, hoe ze er intussen met hun idee en studentenbedrijf voor staan.

Strapd studenten studio

Presentator: Robert van den Ham 3 juli 2019

Er is samenwerking met het bedrijfsleven, er zijn octrooien aangevraagd, er zijn studenten die hun ondernemershart meer dan ooit voelen kloppen; het zijn veelal bemoedigende verhalen van de jonge ondernemers die op het podium stonden bij Student Company van het Jaar 2019. Zeker, er zijn ook bedrijven die er een punt achter zetten, studenten die blij zijn met de learnings en de focus op hun studie leggen - ze doen allemaal hun verhaal in deze podcast.

Zo’n 5.000 studentondernemers uit het mbo en hbo deden het afgelopen schooljaar mee aan het ondernemersprogramma Student Company van stichting Jong Ondernemen. De studenten richten tijdens dit programma in teamverband een eigen bedrijf op en runnen die een schooljaar lang.

Student Company van het Jaar

De competitie Student Company van het Jaar 2019 is onderdeel van het programma. Dit jaar schreven zich meer dan zestig teams in en na een aantal voorrondes werden er tien companies, 5 in de categorie mbo en 5 hbo, geselecteerd die mee mochten doen aan de finale in het Beatrix Theater Jaarbeurs in Utrecht. De genomineerden én de winnaars komen aan het woord in deze podcast, met Joni Hendrix van de organiserende stichting Jong Ondernemen.

Lees ook: Dit zijn de beste studentondernemers van Nederland

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details