Podcast

Zo denken deze studenten over ondernemen

Van snijplanken van hout en bamboe tot innovatieve schaatsbeschermers, van een autonome boutspanningsmeter tot duurzame koffiebekers met hippe printjes, enzovoorts. Mbo- en hbo-studenten bedachten de meest uiteenlopende ideeën voor de Student Company van het Jaar-verkiezing en vertellen, een maand na de prijsuitreiking, hoe ze er intussen met hun idee en studentenbedrijf voor staan.

Strapd studenten studio

Presentator: Robert van den Ham 3 juli 2019

Er is samenwerking met het bedrijfsleven, er zijn octrooien aangevraagd, er zijn studenten die hun ondernemershart meer dan ooit voelen kloppen; het zijn veelal bemoedigende verhalen van de jonge ondernemers die op het podium stonden bij Student Company van het Jaar 2019. Zeker, er zijn ook bedrijven die er een punt achter zetten, studenten die blij zijn met de learnings en de focus op hun studie leggen - ze doen allemaal hun verhaal in deze podcast.

Zo’n 5.000 studentondernemers uit het mbo en hbo deden het afgelopen schooljaar mee aan het ondernemersprogramma Student Company van stichting Jong Ondernemen. De studenten richten tijdens dit programma in teamverband een eigen bedrijf op en runnen die een schooljaar lang.

Student Company van het Jaar

De competitie Student Company van het Jaar 2019 is onderdeel van het programma. Dit jaar schreven zich meer dan zestig teams in en na een aantal voorrondes werden er tien companies, 5 in de categorie mbo en 5 hbo, geselecteerd die mee mochten doen aan de finale in het Beatrix Theater Jaarbeurs in Utrecht. De genomineerden én de winnaars komen aan het woord in deze podcast, met Joni Hendrix van de organiserende stichting Jong Ondernemen.

Lees ook: Dit zijn de beste studentondernemers van Nederland

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details