Podcast

Zo denken deze studenten over ondernemen

Van snijplanken van hout en bamboe tot innovatieve schaatsbeschermers, van een autonome boutspanningsmeter tot duurzame koffiebekers met hippe printjes, enzovoorts. Mbo- en hbo-studenten bedachten de meest uiteenlopende ideeën voor de Student Company van het Jaar-verkiezing en vertellen, een maand na de prijsuitreiking, hoe ze er intussen met hun idee en studentenbedrijf voor staan.

Presentator: Robert van den Ham 3 juli 2019

Er is samenwerking met het bedrijfsleven, er zijn octrooien aangevraagd, er zijn studenten die hun ondernemershart meer dan ooit voelen kloppen; het zijn veelal bemoedigende verhalen van de jonge ondernemers die op het podium stonden bij Student Company van het Jaar 2019. Zeker, er zijn ook bedrijven die er een punt achter zetten, studenten die blij zijn met de learnings en de focus op hun studie leggen - ze doen allemaal hun verhaal in deze podcast.

Zo’n 5.000 studentondernemers uit het mbo en hbo deden het afgelopen schooljaar mee aan het ondernemersprogramma Student Company van stichting Jong Ondernemen. De studenten richten tijdens dit programma in teamverband een eigen bedrijf op en runnen die een schooljaar lang.

Student Company van het Jaar

De competitie Student Company van het Jaar 2019 is onderdeel van het programma. Dit jaar schreven zich meer dan zestig teams in en na een aantal voorrondes werden er tien companies, 5 in de categorie mbo en 5 hbo, geselecteerd die mee mochten doen aan de finale in het Beatrix Theater Jaarbeurs in Utrecht. De genomineerden én de winnaars komen aan het woord in deze podcast, met Joni Hendrix van de organiserende stichting Jong Ondernemen.

Lees ook: Dit zijn de beste studentondernemers van Nederland

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Hoe deze ondernemer van elektrisch motorrijden een groot succes wist te maken

Ondernemer Marchel Bulthuis is bij Cor Hospes in zijn keuken te gast voor de achtste aflevering van de Broodje Verhaal-podcast. De eigenaar van Electric Motorcycles vertelt de storytelling-expert over de vooroordelen over elektrisch motorrijden. Hoe poets je die weg met het juiste verhaal? Je hoort dat en nog veel meer in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details