In 1900 opgericht in Amsterdam als smederij, daarna producent van fietsframes – vanaf 1972 in Aalten – en in de jaren tachtig gestart met aangepaste fietsen, dat is in het kort de geschiedenis van Van Raam, vertelt Ruesink, schoonzoon van toenmalig eigenaar Piet Boezel.
„Toen ik erbij kwam maakten we driewielers en rolstoelfietsen, en gingen we ook tandems produceren. We besloten de gewone fietsen helemaal los te laten, want daarin was veel concurrentie.”
Lees ook: Fietsenwinkel.nl: webshop verovert de markt
8.000 fietsen
Die keuze voor specialisatie bleek een goede zet. De vraag nam toe en de productie groeide. Een andere locatie was nodig. „In Varsseveld konden we uitbreiden naar 6500 vierkante meter. Dat was een tijdlang voldoende, maar nu niet meer. We groeien de laatste jaren met 15 tot 20 procent en produceren nu zo’n 8.000 fietsen per jaar. En we willen nog meer fietsen gaan maken. We groeien ook omdat fietsen wereldwijd populairder wordt, door de druk op het milieu. Daarnaast hebben we baat bij de vergrijzing.”
Op 1 kilometer afstand werd in juni een kavel gekocht waar een dubbel zo groot bedrijfspand zal verrijzen. Ruesink: „We blijven graag in de Achterhoek, vanwege de goede arbeidsmoraal.”
Vernieuwen
Als je marktleider bent, moet je blijven vernieuwen, benadrukt Ruesink. „We lopen voorop als het gaat om productiemethoden en design. We investeren in gebruikersapps en nieuwe machines, maar deels is onze productie nog steeds degelijk handwerk. Dat we maatwerk bieden is onze kracht.”
Export
Het buitenland biedt volop afzetmogelijkheden. „Tot een jaar of vijf geleden hadden we zo’n tachtig procent afzet in Nederland en twintig in het buitenland, nu is het al fiftyfifty. We leveren aan circa 15 landen. We zijn goed vindbaar op internet, ook in het Duits en Engels. En we laten onze producten zien op internationale beurzen.”
Voor de afzetmogelijkheden van aangepaste fietsen zijn een paar zaken belangrijk, legt Ruesink uit: „De acceptatie van gehandicapten, er moet gefietst worden en het geld moet er zijn om onze fietsen te kunnen betalen. Vooral in West-Europa en Amerika liggen kansen. De opkomst van de elektromotor is goed voor ons: de bergen zijn lager geworden, ook in Oostenrijk kunnen we nu fietsen verkopen. Als we in Amerika sterk groeien, zal daar misschien ook een vestiging komen.”
Schot in de roos
Van Raam hoopt zijn fietsen ooit in de hele wereld te verkopen. Ruesink: „Onze missie is om mensen met onze fietsen een stukje levensvreugde terug te geven. De duofiets is een schot in de roos, omdat je daarmee bijvoorbeeld kunt fietsen met dementerende ouderen. Die vinden dat helemaal geweldig. Groeien is niet ons doel. Als je dingen goed doet, komt de groei vanzelf.”
Als je dingen goed doet, komt de groei vanzelf.
Ronald Ruesink, mede-eigenaar en commercieel directeur Van Raam