Nieuws Actueel
Deze Zwolse uitgever weet waar omzet te behalen is
Van één naar zeven miljoen omzet, in anderhalf jaar tijd. De sky lijkt de limit voor de Zwolse ondernemer Rik Stuivenberg. Zijn volgende doel: vijftien miljoen omzet. En dat in de uitgeversbranche waar de laatste jaren veel klappen vielen, schrijft de Stentor. Hoe doet 'ie dat?

Vakbladen. Daar gaat het om bij Rik Stuivenberg (49). Maar dan niet alleen meer in de aloude printverschijning waar kappers, bakkers, wetenschappers of dokters zich op kunnen abonneren om bij te blijven.
Verbreding,,Print is nauwelijks meer rendabel. We bieden het nog wel zolang er geen verlies wordt geleden, maar onze aandacht moet niet langer uitgaan naar wat wij de lezer willen bieden, maar naar wat de lezer wil weten en de wijze waarop hij geïnformeerd wil worden. Wij bieden daarom in toenemende mate ook online trainingen, jobboards, tv-kanalen, studiereizen."
InvesterenGroot worden is niet het doel, maar een verdubbeling van de huidige omzet is nodig om voldoende basis te hebben voor innovatie en ontwikkeling.Het ondernemen zat er bij de jonge Stuivenberg al vroeg in. Tijdens zijn fietstochten door het Groningse platteland om folders rond te brengen, dokterde hij al uit dat hij meer kon verdienen als hij de distributeur omzeilde en rechtstreeks zaken deed met bedrijven die folders willen uitgeven. Kansen pakken en inspelen op nieuwe behoeften heette het.
WinstgevendZonder enige kennis van uitgeven, kwam hij terecht bij de christelijke uitgeverij EB Media (later Inspirit Media). Daar zag Stuivenberg kans een aantal processen om te buigen, waardoor de noodlijdende uitgeverij weer winstgevend werd. Een paar jaar later ging het alsnog mis door een combinatie van crisis, vergrijzing van lezerspubliek en ontzuiling die de vaste kern van christelijke lezers deed verwateren.
VernieuwingZijn pragmatische aanpak - Stuivenberg was de eerste directeur in de christelijke uitgeverswereld die mensen ontsloeg - bezorgde hem niet overal vrienden. De visie van Stuivenberg was toen al om uitgeverijen totaal te ontzorgen; alle mogelijke diensten verlenen om vakbladen te kunnen uitgeven. Hoewel het eerst niet zijn bedoeling was, besloot Stuivenberg om naast dienstverlening aan uitgevers ook zelf uitgever te worden. Achter de naam Vakbladen.com BV gaat nu een hele reeks bedrijven schuil met vestigingen in Zwolle, Den Haag, Eindhoven en Lelystad, met in totaal 75 werknemers.
Ook interessant:
> Spelers printmarkt op zoek naar nieuwe omzet