Nieuws Dienstverlening
Alle hens aan dek bij PostNL: ‘Kerstkaart razend populair in zware coronatijd’
De kerstkaart is terug. Bezorgers van het grootste postbedrijf van Nederland, PostNL, maken zich op voor een razend drukke maand. ,,Een echt kaartje doet iets met mensen.’’

Postbezorger Anita Rabbett kijkt uit naar de drukte bij PostNL in december. ,,Ik wil de mensen graag die mooie momenten bezorgen.’’ Foto: Jan Kok.
,,Het contact van werkgevers met hun medewerkers verloopt nu veel via programma’s als Zoom of Teams, maar ook via de brievenbus. Bovendien is het moeilijker om familie en vrienden te bezoeken door de coronamaatregelen, waardoor de drang om elkaar een hart onder de riem te steken groeit’’, vertelt Resi Becker, directeur mail van PostNL, aan het AD. ,,En zo’n kaartje doet echt iets met mensen.’’
Per dag bezorgen zo’n 19.000 bezorgers van PostNL gemiddeld ruim 8 miljoen brieven. De verwachting is dat dit aantal rond de feestdagen oploopt tot zo’n 12 miljoen per dag. Een groot aandeel in die enorme groei hebben de kerst- en nieuwjaarskaarten, maar ook versturen werkgevers in deze periode veel meer brievenbuspakjes. Het wordt zo druk, dat ook Resi Becker zelf gaat meehelpen om alle post te bezorgen.
Resi Becker. Foto: Hilde Harshagen.
In de zomer al beginnen met plannen
De vertrekkend directeur – ze volgt op 1 februari interim-bestuursvoorzitter Suzan Schakenraad bij Energiebedrijf Essent op – verwacht de miljoenen extra brieven op tijd te kunnen bezorgen dankzij een maandenlange voorbereiding: ,,We beginnen in de zomer al met plannen. Werknemers maken extra uren en we zetten meer mensen in. Maar we roepen ook op om alle post op tijd op de bus te doen. Het liefst zoveel mogelijk voor maandag 20 december, dan komen de kaarten voor de kerstdagen aan.’’
Tijdens deze kerstpiek staan er extra postbezorgdagen gepland op maandag 20 en maandag 27 december. Verder worden in december alle 11.000 PostNL-brievenbussen ook op zondag geleegd. Daarbij zijn er in december bijna elke dag extra ritten langs ongeveer 1600 PostNL-punten in winkels, om ook daar alle extra post op te halen. Het zijn allemaal maatregelen om de opvallende tijdelijke toename van poststukken goed te kunnen verwerken. PostNL is al jaren bezig te transformeren naar een pakketspecialist, door de krimpende markt voor de bezorging van brieven. In de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw werden er in Nederland jaarlijks 200 miljoen kerstkaarten verstuurd. Sinds de komst van de appjes en mails daalt de hoeveelheid post vooral. Waren er acht jaar geleden nog 145 kleine voorbereidingslocaties om alle post te verwerken, nu zijn dat er nog slechts 25.
"Ik werk al 25 jaar bij PostNL en heb vele jaren geholpen met bezorgen in december"
Ook het personeelsbestand werd flink kleiner. Toch zijn de omzet en winst van PostNL fors gestegen, vooral dankzij het toenemende belang van pakketbezorging door de groei van onlinewinkelen. Een heel drukke maand is voor de posttak van het bedrijf dus best even wennen. En daarom springt ook kantoorpersoneel in december bij; en de directeur zelf. Becker: ,,We passen ons bedrijf continu aan. Ik werk al 25 jaar bij PostNL en heb vele jaren geholpen met bezorgen in december. Ook nu zal ik vier dagen meewerken. Het is een mooie manier om het jaar af te sluiten, en mijn tijd bij PostNL.’’
Lees ook: PostNL op volle oorlogssterkte om (alle) online-aankopen op tijd af te leveren