Ons landje doet het al goed. Nederland staat internationaal bekend als innovatief land. ‘Dutch Brands: Most innovative brands in Europe?’, kopt Kantar UK Insights. Met de uitkomst evenaren we Duitsland en doen we het relatief zelfs beter dan landen als Spanje en Italië.
Hoe de lijst is samengesteld? Op basis van interviews met consumenten en een analyse van financiële en zakelijke prestaties van de bedrijven.
Lees ook: Dit zijn de 10 waardevolste merken van Nederland
Enkele duidelijk zichtbare trends:
1) Nederlanders kiezen graag voor een actieve en bewuste levensstijl. Supermarktketen Albert Heijn investeerde in vegetarische opties en de maatschappelijk verantwoorde repen Tony’s Chocolonely zijn niet meer weg te denken.
2) De Nederlandse banken doen het goed vanwege de goede mogelijkheden om contactloos te betalen. Sterker nog: ons land is een van de meest cashfree landen in Europa.
3) We willen graag wat bijdragen aan een mooiere wereld. Banken werken steeds vaker met duurzame financiële richtlijnen. ABN en Triodos zijn leidend als het gaat om duurzaam investeren.
Lees ook: Retailexpert: Nederlandse winkeliers gaan weinig merken van komst Alibaba
De complete Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken (merkwaarde in Amerikaanse dollars, miljard):
1. Shell ($20.656)
2. Heineken ($11.883)
3. Booking.com ($11.866)
4. ING ($10.727)
5. Philips ($10.714)
6. KPN ($4.121)
7. Rabobank ($4.099)
8. ABN Amro ($3.394)
9. Ziggo ($2.714)
10. Spar ($1.911)
11. Amstel Bier ($1.888)
12. Thuisbezorgd.nl ($1.046)
13. Nationale Nederlanden ($995)
14. Albert Heijn ($916)
15. Aegon ($909)
16. Senseo ($702)
17. Action ($505)
18. Jumbo ($486)
19. Douwe Egberts ($482)
20. KLM ($462)
21. Grolsch ($372)
22. Hema ($371)
23. A.S.R. ($357)
24. Hertog Jan ($296)
25. SNS ($199)
26. Bavaria ($194)
27. Honig ($192)
28. Telfort ($175)
29. Brand ($120)
30. ASN Bank ($106)