Op nummer twee in de top 50 meest waardevolle bedrijven van Brand Finance staat adviesorganisatie KPMG. ING staat op 3, gevolgd door Philips op 4 en Heineken op 5. Ter illustratie: de merkwaarde van Shell is hoger dan die van de nummers 2 tot en met 5 bij elkaar.
Lees ook: Zo boek je succes volgens Shell-baas Marjan van Loon
Nummers 6 tot en met 10
De top 10 wordt aangevuld door de Rabobank op nummer 6, Randstad op nummer 7, Unilever op 8, ABN AMRO op 9 en tenslotte KPN op 10.
Stijgers en dalers
Brand Finance zette ook de sterkste stijgers op een rijtje. Lijstaanvoerder is verzekeraar NN Group, die branchegenoot Delta Lloyd overnam. Ook Becel is sterk gestegen, net als frisdrankenproducent Refresco Gerber NV, Randstad en Douwe Egberts. Merken die hun waarde flink zagen afnemen zijn Tomtom, Nuon, Ziggo Ahold en NXP.
Lees ook: 'Laat iedereen weten wat de briljante mislukkingen zijn binnen jouw bedrijf'
Top 10 waardevolste merken van Nederland
Shell
KPMG
ING
Philips
Heineken
Rabobank
Randstad
Unilever
ABN AMRO
KPN