Actueel

Dit zijn de 10 waardevolste merken van Nederland

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 1 minuut

Voor het zoveelste jaar op rij is Shell het waardevolste merk van Nederland. In het afgelopen jaar nam de totale merkwaarde van het olie- en gasbedrijf met twee procent toe, tot een bedrag van 33,5 miljoen euro.

Lees verder onder de advertentie

Op nummer twee in de top 50 meest waardevolle bedrijven van Brand Finance staat adviesorganisatie KPMG. ING staat op 3, gevolgd door Philips op 4 en Heineken op 5. Ter illustratie: de merkwaarde van Shell is hoger dan die van de nummers 2 tot en met 5 bij elkaar.

Lees ook: Zo boek je succes volgens Shell-baas Marjan van Loon

Nummers 6 tot en met 10

De top 10 wordt aangevuld door de Rabobank op nummer 6, Randstad op nummer 7, Unilever op 8, ABN AMRO op 9 en tenslotte KPN op 10.

Lees verder onder de advertentie

Stijgers en dalers

Brand Finance zette ook de sterkste stijgers op een rijtje. Lijstaanvoerder is verzekeraar NN Group, die branchegenoot Delta Lloyd overnam. Ook Becel is sterk gestegen, net als frisdrankenproducent Refresco Gerber NV, Randstad en Douwe Egberts. Merken die hun waarde flink zagen afnemen zijn Tomtom, Nuon, Ziggo Ahold en NXP.

Lees ook: 'Laat iedereen weten wat de briljante mislukkingen zijn binnen jouw bedrijf'

Top 10 waardevolste merken van Nederland

  1. Shell

  2. KPMG

  3. ING

  4. Philips

  5. Heineken

  6. Rabobank

  7. Randstad

  8. Unilever

  9. ABN AMRO

  10. KPN

Lees verder onder de advertentie