Op zijn veertiende deed Don Janmaat zijn eerste horeca-ervaring op in de Oudewaterse brasserie Joia. Nu, bijna twintig jaar later, heeft Janmaat een klein imperium in zijn stadje opgebouwd: zowel Café de Bokkesprong, hotel Broeck -voormalig Abrona-, Don Food & Events en Bistro en Bar De Dijketelg zijn nu van hem, meldt het AD.
Die laatste overname had Janmaat al enkele jaren in gedachten, maar de coronacrisis liet dat allemaal wat langer duren. Vorig jaar november was het zover: na vijf weken verbouwen heropende De Dijketelg. Overigens niet zonder slag of stoot, want op 19 december, de verjaardag van Janmaat, brak er brand uit. ,,Er is iets gaan smeulen in de wand. Gelukkig kon de brandweer van Oudewater dat snel ondervangen.’’
Horeca-ondernemer Don ziet economische uitdagingen
Afgelopen jaar waren er genoeg uitdagingen voor Janmaat. ,,We staan voor economische uitdagingen door de stijging van de kosten, waaronder de loonkosten. De marges staan daardoor flink onder druk. De rekening komt nu voornamelijk bij mij terecht, we gaan kijken hoe we dat volgend jaar gaan verbeteren.’’
We zijn dagelijks verwikkeld in ons zakelijke en privéleven. Omdat we best verschillend zijn en onze eigen verantwoordelijkheden hebben, maakt dat het heel erg goed gaat
Don Janmaat
De wereld is onrustig, merkt Janmaat. ,,Vroeg of laat zal dat effect gaan hebben op de economie, daar moeten we als ondernemers ook op voorbereid zijn. We moeten alert blijven, inspelen op de behoeftes van de gasten en vooral werken aan het bedrijf in plaats van in het bedrijf.’’
Janmaat runt het hele bedrijf, samen met zijn partner Jamie. ,,We zijn dagelijks verwikkeld in ons zakelijke en privéleven. Dat we best verschillend zijn en onze eigen verantwoordelijkheden hebben, maakt dat het heel erg goed gaat. We kijken ver vooruit. Zo zijn we nu al bezig met de paasmenu's.’’
Janmaat ziet een mooie herleving van het horecabestaan, sinds de coronacrisis. ,,Mensen zijn weer bereid om geld uit te geven, maar dan moet het feest zeker de moeite waard zijn en daar leggen wij dus ook de focus op. Het is fijn dat gasten weer ruim van tevoren een feest plannen. In de coronatijd moesten we vaak snel schakelen, konden we ineens een aanvraag krijgen voor een enorm feest van driehonderd mensen binnen een week.’’
Veel jonge mensen zijn op hun vijftiende bij ons begonnen en zijn er nog. Dat is heel leuk
Persoonlijke coaching voor personeel
Waar Janmaat ook veel focus op legt, is het verzorgen van zijn personeel. ,,De jonge medewerkers behoren tot generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012, red.) en hebben veel belang bij persoonlijke coaching’’, legt Janmaat uit. ,,Het is belangrijk hun de goede vragen te stellen, zoals: ‘waar loop je tegenaan’ en ‘hoe voel je je.’ Soms krijg ik terug dat ze bang zijn om te falen, waarop ik weer kan vragen of het zo erg is om fouten te maken.’’
,,We zorgen er door persoonlijke coachingsgesprekken voor dat onze mensen in staat zijn om te groeien. Veel jonge mensen zijn op hun vijftiende bij ons begonnen en zijn er nog. Dat is heel leuk, we bouwen echt een band op met elkaar.’’
Gaat Don voor een Michelinster?
Een Michelinster prijkt er nog niet op een van de muren, maar daar ligt Janmaat niet wakker van. ,,Dat is niet direct onze ambitie’’, vertelt Janmaat met een glimlach. ,,We vinden het belangrijk dat we onze doelgroep blij kunnen maken. De Dijketelg is een bistro waar altijd plaats is, van kind tot opa. Je kunt altijd komen aanwaaien.’’
Overigens zijn nog zeer in trek de ‘FavoRiets’, zoals de meest geliefde recepten van De Dijketeleg nog altijd liefdevol heten, met een verwijzing naar de voormalig eigenaresse Riet. ,,De ossenhaaspuntjes is nog steeds ons meest verkochte gerecht, dus dat valt zeker in de smaak. Wat ook leuk is, is dat we twee feestzalen aanbieden: Diemer en Ruig, vernoemd naar de Diemerbroek en de Ruyge Weide. Die zalen zijn zo populair, dat we geregeld ‘nee’ moeten verkopen. We zetten Papekop weer echt op de kaart.’’
Een nieuw etablissement heeft de snelgroeiende horecaondernemer, die vorig jaar de ondernemersprijs Gouden Parel Lopikerwaard won, nog niet op het oog. ,,Je kunt wel altijd willen doorgroeien, maar het is ook belangrijk om stabiel te groeien en te draaien. Daar leggen we nu de focus op. Over één à twee jaar gaan we weer kijken of er nog nieuwe projecten aanstaande zijn en hoe de markt zich ontwikkelt. Voor nu zit er niets in de pijplijn. Maar ik heb nog wel een heleboel dromen.’’
Lees ook: Horecaondernemer Iris heeft 6 zaken: ‘Er wordt me heel vaak gevraagd hoe ik het allemaal doe’