Achtentwintig was topondernemer Marco Aarnink toen hij Drukwerkdeal voor een fortuin verkocht en zichzelf de Quote-500 in katapulteerde. Achteraf was hij misschien wel te groen om de verantwoordelijkheid te dragen voor een bedrijf met 175 man personeel in een kapitaalintensieve markt. ,,In ieder geval te jong om een veilig gevoel te hebben bij het leiden van zo’n groot bedrijf. Ik begon te twijfelen of ik de persoon was om deze onderneming de toekomst in te brengen.’’
Verkoop
Hij verkocht de zaak aan Vistaprint, een deal van 24 miljoen die binnen de branche wordt gezien als droomovername. Daarmee stapte hij uit de sneltrein die zijn onderneming was gebleken, een sneltrein die begon als afstudeerproject en keihard doorraasde tot station overname. ,,Ik kwam erachter dat ik tijdens die rit nauwelijks naar buiten had gekeken.’’ Dus begon niet het vieren van de dikke bankrekening maar viel de Deventenaar in een zwart gat. ,,Ik ben eerst ook een tijdje ziek, zwak en misselijk geweest, omdat ik voor het eerst in lange tijd tot rust kwam en kon evalueren.’’
Lees ook: Marco Aarnink (oprichter Drukwerkdeal): ‘Er is een war on talent aan de gang’
Domme investeringen
Daarna kwam hij erachter dat hij meer ondernemer is dan investeerder. ,,Ik heb ook genoeg domme investeringen gedaan. Bovendien was ik op het laatst een soort consultant, zonder dat er brood op de plank kwam. Terwijl ik dat toch het allermooiste vind: hard werken en zorgen dat er wat binnenkomt.’’
Dus begint hij nu weer helemaal opnieuw in diezelfde branche met zijn nieuwe bedrijf: print.com. Weer in het drukwerk dus, want daar liggen zijn ervaring, zijn netwerk en zijn passie.
Concurrentie
Zelf kan en wil hij er niks over zeggen, maar blijkbaar is hij bevrijd van het concurrentiebeding waar hij twee jaar lang mee te leven had. Met een team van acht man werkt hij nu aan zijn nieuwe bedrijf in het pand van Rhinetex in Deventer, waar vroeger Drukwerkdeal zat. En toch, helemaal opnieuw beginnen is het niet. De domeinnaam print.com had de student aan Saxion toen niet kunnen betalen.
Geruchten in de branche reppen van een bedrag van twee miljoen euro. Dat ontkent Aarnink, maar het is een fors bedrag. ,,Die domeinnaam is het beste winkelpand aan de beste winkelstraat voor mijn handel. Ik wilde die naam zo graag hebben. Uit die naam spreekt mijn ambitie.’’ Ondertussen legde hij ook de domeinnamen print.fr, print.be en print.nl vast. ,,Ik wil me veel meer op het buitenland richten. Die domeinnaam zegt eigenlijk precies wat ik wil. De droom start waar ik gebleven ben.’’
Drukwerkdeal
Hij ziet zichzelf dus ook niet als voornaamste concurrent van zijn oude bedrijf. Concurrent vindt hij sowieso een lelijk woord. ,,Volgens mij is er voor iedereen genoeg te verdienen in de markt. Het merendeel bestelt zijn drukwerk nog niet eens online. Ieder bedrijf heeft drukwerk nodig.’’
Stress
Hij heeft een duidelijke visie op de branche. ,,De prijs moet laag zijn en kwaliteit is vanzelfsprekend, die lat is door de markt gelegd. Maar beleving en bestelgemak, daar valt nog winst te behalen.’’ Volgend jaar wil hij zijn producten op de markt brengen. Er is nog een lange weg te gaan maar volgens Aarnink een heerlijke weg. Hij zet gelijk hoog in en heeft een naam te verliezen. ,,Ik voel een gezonde dosis stress. Die stress heb ik gemist.’’