Nieuws Actueel
Duizenden reacties op winkelen op zondagen in Hengelo
Initiatiefnemer Tijs Jagers van onlineplatform Hengelo Helemaal Stil? is verbaasd over succes campagne.

De actie van het onlineplatform Hengelo Helemaal Stil? voor de vrije openstelling van winkels op zondagen loopt volgens initiatiefnemer Tijs Jagers als een trein. "We zijn inmiddels het aantal van tweeduizend handtekeningen ver gepasseerd. Misschien hebben we er al meer dan vijfduizend binnen."
Het gaat om een flyercampagne met de slogan: Hengelo wil zondag naar de winkel. Daarvan zijn er 50.000 gedrukt, die bij verschillende supermarkten en horecazaken in de gemeente van een handtekening kunnen worden voorzien. De flyer roept ook op om vóór 8 maart een mail naar de gemeente te sturen over de kwestie. Tot die datum ligt de nieuwe winkeltijdenverordening die de koopzondagen mogelijk moet maken namelijk ter visie.
FlyerenJagers en collega's flyeren zelf ook in de binnenstad en winkelcentra. Hij is bijzonder tevreden over de reacties: "95 van de 100 mensen tekenen, is mijn ervaring. Ik had niet verwacht dat er zoveel mensen zouden tekenen. Dit is boven verwachting." De handtekeningen worden later op het stadhuis aangeboden.
Over anonieme kritiek op Twitter dat hij zich voor het karretje van de supermarkten laat spannen haalt hij de schouders op. "We hebben gewoon gezamenlijke belangen. Waarom zouden we dan niet samen optrekken? We worden gesteund door bedrijven, maar we houden er niks aan over. En we willen geen subsidie van de gemeente, we willen als Hengelo Helemaal Stil? onafhankelijk blijven."
ReactiesOok de supermarktondernemers signaleren veel reacties. De dozen met flyers liggen bij de kassa's. "Ze worden veelvuldig ingevuld", zegt Clemens Leferink van Jumbo in het winkelcentrum Hasselo. "De klanten vinden het belachelijk dat de winkels in omliggende gemeenten op zondagen wel geopend zijn. Ze snappen het niet meer, die halsstarrige houding hier in Hengelo. De caissières krijgen dan de vraag waarom bijvoorbeeld de Makro op zondag wel open mag." Leferink is blij met de campagne: "Dat had tien jaar eerder moeten gebeuren."
Een aantal supermarkten (Jumbo, AH, Nettorama en Plus) heeft ook nog een gezamenlijke, schriftelijke reactie in petto in het kader van de tervisielegging.
Foto: Pixabay