Actueel

Steeds meer ondernemers stunten vlak voor sluitingstijd succesvol met kortingen

Susan Keizer van Vishandel Keizer voorkomt met actiepakketten dat eten in de afvalbak belandt. Susan Keizer van Vishandel Keizer voorkomt met actiepakketten dat eten in de afvalbak belandt. Foto: Charissa van Willigen
Susan Keizer van Vishandel Keizer voorkomt met actiepakketten dat eten in de afvalbak belandt. Foto: Charissa van Willigen
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Goede vis weggooien na sluitingstijd? Bij alleen de gedachte betrekt het gezicht van Susan Keizer, eigenaresse van Vishandel Keizer in Enschede. „We gooien hier bijna nooit iets weg. Het doet echt pijn als het een keer nodig is. Zo zonde!” Maar hoe zonde ook, in Nederland wordt ongeveer een kwart van het voedsel verspild. Daar wil Keizer geen aandeel in hebben, aldus het AD.

Niet voor niets staan er richting sluitingstijd actietassen op haar toonbank, voor een tientje per stuk, gevuld met een wisselende inhoud die minstens het dubbele waard is. Deze tassen zijn populair, net als de boxen die de vishandel via Too Good To Go aanbiedt.

Klanten die óók terugkomen als er geen ‘stuntprijzen’ zijn

Dat de app hier commissie voor vraagt, neemt Keizer op de koop toe omdat het platform nieuwe klanten naar de winkel trekt. Klanten die óók terugkomen als er geen ‘stuntprijzen’ zijn. „Maar de commerciële voordelen zijn voor mij bijzaak. Je wilt niets verspillen. Mensen zijn gewoon gek op een koopje”, zegt Keizer, terwijl ze een levering verse haringen vakkundig schoonmaakt.

Lees verder onder de advertentie

Dat aanbiedingen gewild zijn, merkt ook Bakkerij Nollen, die het initiatief ‘Laatste Rondje’ lanceerde. Enkele vestigingen bieden nu brood- en gebakspakketten aan met een korting van minstens vijftig procent. Klanten kunnen deze pakketten twee uur voor sluitingstijd bestellen via WhatsApp. Binnenkort zijn de pakketten beschikbaar in alle 21 winkels: duurzaam, een extra service voor de klant (met de kleine portemonnee) en een verdienmodel.

Spannende stap voor ondernemers

Spannend is de stap wel enigszins, omdat de keten uiteraard wil voorkomen dat klanten massaal wachten op de aanbiedingen, waardoor de reguliere verkoop onder druk komt te staan. „Het aantal pakketten blijft beperkt”, benadrukt pr-man Bob Vervoort.

Een eigen systeem opzetten heeft voor ons geen zin

Bob van der Velde, De Broodbode

Ook andere bakkers in de regio zetten zich in tegen verspilling. Bakkerij Alink opende in 2016 al een winkel aan de Lipperkerkstraat in Enschede, waar ‘vers brood van gisteren’ wordt verkocht tegen een lagere prijs. Broden die niet direct in de vier Alink-vestigingen worden verkocht, komen hier in de schappen. Wat overblijft, gaat naar de Voedselbank. Daar is beperkt ruimte voor versproducten.

Lees verder onder de advertentie

Halve taart voor 2,50 euro

Supermarkten zijn op hun beurt fanatiek met kortingsstickers. Zo biedt de ‘Samen Minder Verspillen-koeling’ van de Jumbo op Roombeek mogelijkheden voor de koopjesjager (of wereldverbeteraar). Een halve appelkruimelvlaai tik je deze dinsdagochtend op de kop voor 2,50 euro en een zak vastkokende aardappelen kost 50 cent.

In de strijd tegen verspilling gaat Jumbo Kuipers in Oldenzaal nog een stapje verder. De winkel werkt sinds vorig jaar met een hightech avocadotester. Ja echt, een apparaat dat binnen een paar seconden vaststelt hoe (eet)rijp de vrucht is. Gekneusde avocado’s? Niet hier.

Onder horecaondernemers blijft Too Good To Go populair. Lunchroom De Broodbode biedt dagverse (onbelegde) broodjes en smoothies aan via de app. „Een eigen systeem opzetten heeft geen zin”, zegt oprichter Bob van der Velde. „De hoeveelheden die overblijven zijn klein en we hebben een hoge omloopsnelheid. Gelukkig maar, want goed eten wil je niet weggooien.”

Lees verder onder de advertentie

Bedrijven kunnen overgebleven ‘kliekjes’ aanbieden

Het succes van de Broodbode-formule, die sinds 2009 bestaat, zit in de versheid: elk broodje wordt pas belegd als de klant het bestelt, waardoor er vrijwel niets overblijft. Dat dit ook duurzaam is, is mooi meegenomen, maar zeker niet de belangrijkste reden voor de werkwijze. Van der Velde: „Vers belegde broodjes zijn gewoon het allerlekkerst.”

De Broodbode-vestiging in Oldenzaal ging onlangs de samenwerking aan met Qliek, een nieuw platform van twee lokale ondernemers. Via Qliek kunnen mensen en bedrijven hun overgebleven eten – ‘kliekjes’ dus – aanbieden. De gedachte: ‘Waarom iets weggooien als het nog perfect eetbaar is?’

Jumbo Kuipers in Oldenzaal heeft een avocadotester om voedselverspilling tegen te gaan. Jumbo Kuipers in Oldenzaal heeft een avocadotester om voedselverspilling tegen te gaan. Foto: Robin Hilberink
Jumbo Kuipers in Oldenzaal heeft een avocadotester om voedselverspilling tegen te gaan. Foto: Robin Hilberink
Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Onze Groenteboer lanceert crowdfunding voor lokaal en regeneratief voedselsysteem