Aangeboden door bol.com
Branded Content E-commerce
Bol.com als partner in logistiek: ‘veel meer mogelijk dan ondernemers denken’
De één zit in de herenlingerie, de ander is ondernemer in baby- en healthcare producten. Een wereld van verschil, zou je denken. Toch hebben ondernemers Jasper en Jochem opvallend veel overeenkomsten; ze ondernemen duurzaam, zijn jong en enorm aan het groeien. Beiden zijn ook partner van bol.com en in de video hieronder delen zij ervaringen, vooral op het gebied van logistiek.
Bekijk de ontmoeting van deze twee e-commerce ondernemers
Jasper en Jochem zien en horen praten over hun partnership met bol.com en de logistieke middelen die zij inzetten? Bekijk hierboven de video!
Amsterdammer Jasper van Dijk (32) runt sinds 2015 Under the Belt, een shop die zich specialiseert in ondergoed en zwemkleding voor heren; een productcategorie die toen nog ondervertegenwoordigd was in Nederland, aldus Van Dijk. Hij zag een gat in de markt, opende een webshop en begon met ondernemen. Vijf jaar later sloot Jasper zich als partner aan bij bol.com, waarna zijn business een enorme vlucht nam: ‘Ik dacht, laat ik het maar gewoon proberen en voor ik het wist zat ik tot diep in de nacht onderbroeken in te pakken.’
Ook Jochem Hes (42), oprichter van Naïf, zag dat het anders kon. Het was 2014, Hes was nieuwbakken vader en zat tot over zijn oren in de babyshampoo en luiers. ‘Het aanbod in verzorgingsproducten voor baby’s was zeer beperkt. Bovendien bevatten de bestaande producten veel chemicaliën, aardolie en plastic. Samen met mijn businesspartner besloten we een merk op de markt te brengen dat gemaakt is van goede, eerlijke spullen. Een merk met aandacht voor de planeet, dat er bovendien óók nog goed uitzag, lekker rook en in de mooiste winkels lag’. De keuze om in 2019 met bol.com in zee te gaan was voor Hes een logische, vertelt hij. ‘Wij wilden precies dáár zijn waar jonge ouders zijn, dus de weg naar bol was snel gevonden.’
Een vraag aan bol.com: Jasper twijfelt nog of hij zijn gehele logistiek wil neerleggen bij bol.com. Voor hem als ondernemer brengt het de nodige kosten mee. Wat adviseert bol.com?
Jan-Paul Raven, Head of Logistics Business Models bij bol.com:
'Een snelle en betrouwbare levering waarbij de consument ook nog kan kiezen waar en wanneer een pakketje wordt bezorgd; dat draagt sterk bij aan de klanttevredenheid. Door hierin te investeren kunnen hogere conversies (en potentieel meer omzet) worden behaald. Logistiek via bol.com speelt hier op in door ondernemers die minimaal 3000 artikelen per jaar verkopen volledig te ontzorgen. Wat we in de praktijk veel zien is een combinatie van onze diensten Logistiek via bol.com en Verzenden via bol.com. Leg hardlopend assortiment op voorraad bij bol.com en kies voor het overige assortiment voor het gemak van Verzenden via bol.com.'
Ook samen doorgroeien met bol.com? Je ontdekt meer verhalen, ervaringen en adviezen van ondernemers en experts in e-commerce via bol.com/samendoorgroeien.
Hoe gebruiken jullie bol.com voor logistiek?
Jasper: ,,Het verzendtraject van bol.com zit goed in elkaar, het is een helder proces. Ik maak er zowel bij het verzenden als het retourneren al gedeeltelijk gebruik van door middel van de verzendlabels. Het grootste gedeelte van het verzenden en het retourneren doe ik nog wel zelf. Sinds mijn moeder met pensioen is, helpt ze me vijf dagen per week met mijn business en beheert ze alles wat er binnenkomt. Ze is het logistieke brein achter Under the Belt, haha! Heel gezellig en fijn, maar ik ben aan het groeien en denk er steeds vaker over na om een groter deel van mijn logistiek onder te brengen bij bol.’’
Jochem: ,,Het proberen waard, denk ik. Wij doen het logistieke gedeelte samen met bol.com. Doordeweeks pakken we het verzenden en retourneren zelf op en in het weekend doet bol.com dat voor ons. Ook daarin trekken we echt samen op en dat werkt super goed. Er is veel meer mogelijk dan ondernemers denken. Naast vaste logistieke modules en pakketten, is alles ook gewoon bespreekbaar met bol. Wel zo fijn, een beetje zorg op maat.’’
Beantwoordt bol.com ook aan de waarden die jullie hebben als merk?
Jasper: ,,Net als Jochem staat duurzaamheid bij Under the Belt heel hoog op de agenda. Ik beperk het gebruik van plastic verpakkingen, werk veel met gerecyclede grondstoffen en voel me als ondernemer verantwoordelijk. Bol.com heeft dat ook. Plastic verpakkingen worden steeds vaker ingewisseld voor karton. Een heel goede ontwikkeling.
Jochem: ,,Ja, die duurzame connectie met bol.com voel ik ook oprecht. Ze zijn goed bezig. Dat zie je inderdaad terug in verpakkingsbeleid, maar ook dat er een aparte categorie ‘duurzaam’ te vinden is op het platform en waar ze veel aandacht aan geven.’’
Jochem Hes (links) en Jasper van Dijk maken beiden gebruik van Logistieke diensten van bol.com.
Foto: Machtelt Mostert
Een vraag aan bol.com: Slechte reviews omdat de verzendmaatschappij laat levert: voor ondernemers een grote frustratie. Hoe kan dit proces worden geoptimaliseerd?
Jan-Paul Raven: 'Het begint met de selectie van een betrouwbare vervoerder en het opgeven van een realistische leverbelofte richting je klanten. Daarnaast is het belangrijk om in te spelen op de actualiteit en hier je leverbelofte op af te stemmen. Tijdens de drukste perioden van het jaar, zoals de feestdagen in december, doe je er verstandig aan om een ruimere leverbelofte in te stellen. Met behulp van data die we vanuit bol.com delen, kun je een goede inschatting maken van een haalbare leverbelofte. Wanneer je gebruikmaakt van Logistiek via bol.com of Verzenden via bol.com kan het nog steeds voorkomen dat je pakketje te laat wordt geleverd, maar door onze schaal kunnen we processen zo inrichten dat dit zo min mogelijk voorkomt.'
Ook samen doorgroeien met bol.com? Je ontdekt meer verhalen, ervaringen en adviezen van ondernemers en experts in e-commerce via bol.com/samendoorgroeien.
Heeft bol.com bijgedragen aan de groei van jullie business?
Jochem: ,,Zeker. In drie jaar tijd is bol.com een essentieel kanaal voor Naïf geworden. We zijn sinds het partnership met bol.com tien keer zo groot geworden en we blijven groeien. Onze missie is de wereld van personal care te verduurzamen en ik denk dat bol daar een heel belangrijke rol in gaat spelen.’’
Jasper: ,,Super mooi! Ook Under the Belt heeft door de samenwerking met bol.com de kans gekregen om uit te groeien tot volwassen business. Ik kan nu nog meer merken van over de hele aanbieden. En wat ik ook zo leuk vind: ik merk dat bol.com iets voor het productimago van herenondergoed heeft gedaan. De drempel ligt lager voor mensen om mijn producten te kopen. Ze weten me steeds beter te vinden.’
Een vraag aan bol.com: Een blik in de toekomst: wat gaat er veranderen op het gebied van verzenden en retourneren?
Jan-Paul Raven: 'De belangrijke trend van dit moment is het toenemende belang van duurzaamheid voor onze klanten. We zien een sterke wens van klanten om alles rondom levering duurzamer te ervaren. Dit gaat van zo min mogelijk zendingen per order, naar zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal per zending, tot CO2-neutrale levering, met name in binnensteden waar elektrische busjes en fietskoeriers de norm gaan worden.'
Ook samen doorgroeien met bol.com? Je ontdekt meer verhalen, ervaringen en adviezen van ondernemers en experts in e-commerce via bol.com/samendoorgroeien.
