Podcast
Niels Meijssen geeft hotelier eerlijk boekingsplatform
Tijdens de live radio-uitzending van Week van de Ondernemer spreken we met Niels Meijssen, de initiator van Beterboeken.nl. Hij is genomineerd voor Meest Inspirerende Ondernemer 2020 en aangeschoven bij presentator Robert van den Ham en marcom-expert Thijs van Dijk om te praten over zijn ‘aanval’ op Booking.com.

Niels Meijssen, te gast in food district Liemès in Utrecht, tijdens de radio-uitzending in het kader van de Week van de Ondernemer. Foto: Meike Liedenbaum.
Lees ook: Wie wordt de Meest Inspirerende Ondernemer van 2020? Stem nu!
Het leven van Niels Meijssen, startup-strateeg en partner bij Todaytomorrow.nl, veranderde toen hij begin mei zijn onvrede liet blijken in een berichtje op zijn LinkedIn-account, over de aanspraak die Booking.com maakte op de eerste NOW-regeling. Het was een hartenkreet, maar Niels Meijssen voegde er wel iets aan toe: bij meer dan duizend reacties zou hij een crowdfundingcampagne opzetten om een nieuw soort boekingsite op te tuigen.
Meijssen werd zijn eigen mediamachine
De rest is historie: Meijssen haalde 2 miljoen euro binnen met een crowdfundcampagne en ging aan de slag met Beterboeken.nl. In deze podcast geeft hij ruiterlijk toe verbaasd te zijn over de hoeveelheid reacties. Het kwam mede door het feit dat hij zijn ‘eigen mediamachine’ werd. ,,Die frustratie kreeg zoveel tractie op LinkedIn, dat ik dacht: ‘hier moet ik mee door’.”
Lees ook: Na kritiek op overheidssteun mogelijk nieuw Nederlands alternatief Booking.com
'De consument moet meer de voorpret gaan ervaren van het op vakantie gaan'
Zijn werk in Todaytomorrow.nl is teruggebracht en Beterboeken krijgt alle aandacht. Die 2 miljoen euro gaat in de opbouw van het bedrijf - waar winst- en stemrecht gescheiden van elkaar zijn - en de website. Het is niet zomaar een website, zegt hij ferm. ,,Er komt aan de achterkant heel wat kijken met koppelingen naar verschillende soorten hotelsoftware. Het mag niet zomaar een site worden, maar het moet echt goed worden aan de voorkant, voor de consument. Deze moet meer de voorpret gaan ervaren van het op vakantie gaan.”
Oprichter Meijssen gaat gefaseerd en in rustige stappen werken aan de website. Het moet goed zijn, zegt hij. ,,Voordat je op de snelweg zit en het gaspedaal kan intrappen moet je eerst opzoek gaan naar de oprit. Dat traject gaat vaak over hobbelige wegen en rotondes waar je de verkeerde afslag neemt. Zo kom je uiteindelijk bij de snelweg.”