Aangeboden door bol.com
Branded Content E-commerce
Succes begint met het perfecte plaatje
Mies to Go begon drie jaar geleden met de verkoop van originele aquarellen. Inmiddels verkoopt de designer een groeiend assortiment wenskaarten, babyspullen en kantoorartikelen. Juist in deze tijd merkt ze dat haar persoonlijke ontwerpen in de smaak vallen.

Na vijftien jaar ervaring als ontwerper voor reclamebureaus hakte Michelle de Boer in 2017 de knoop door. Ze begon voor zichzelf, heel klein. Eerst met originele aquarellen en gepersonaliseerd servies, later ook wenskaarten naar eigen ontwerp. Klandizie vond ze onder familie en vrienden. Daarna begon ze op Etsy. De eerste bestelling van een vreemde herinnert ze zich als een doorbraak. “Toen hebben we hier wel even gehighfived.”, zegt ze niet zonder trots.
Een merk bouwen
Tegelijkertijd startte De Boer een Instagramkanaal waarmee ze haar schare volgers deelgenoot maakt van het werk achter de schermen. Zo zette ze zichzelf op de kaart en kon ze beginnen aan de bouw van haar merk. Toen de serviezen in de smaak vielen, besloot ze uit te breiden.
Jonge gezinnen
Ze aquarelleert afbeeldingen van dieren en bedrukt daarmee een hele rits producten, met name gericht op het jonge gezin. De hydrofiele doeken, gepersonaliseerde groeimeters en schoolsets met handgeschilderde designs zijn populair bij ouders en grootouders die hun (klein)kind iets bijzonders willen geven.
Jaaromzet verdubbeld
Halverwege 2018 besloot De Boer zich aan te sluiten bij het platform van bol.com. Dat was een redelijk gewaagde stap. Toch pakte de gok goed uit: de afgelopen drie jaar groeide het platform uit tot haar belangrijkste verkoopkanaal. “Hoewel dit jaar nog niet voorbij is, is mijn omzet nu al meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.”
Reviews helpenenorm
Een belangrijke drijver in het succes van Mies to Go zijn de positieve reviews. Iedere bestelling die De Boer verstuurt, voorziet ze van een handgeschreven bedankbriefje. Soms vraagt ze om een review maar meestal krijgt ze die spontaan. Ze zijn van groot belang voor haar positie op het platform. ‘Als mensen nu op ‘kerstkaarten’ zoeken sta ik al twee jaar op de eerste pagina. Dat helpt enorm.’
Meer omzet door lockdown
De afgelopen lockdown en huidige coronaperiode ziet De Boer een duidelijke verschuiving in het koopgedrag. De eerste golf heeft ze als een ‘soort kerst’ ervaren, zo druk was het. Veel meer mensen dan gewoonlijk wilden anderen laten weten dat ze aan hen dachten. De kaarten met teksten als ‘stay safe’ en ‘take care’ vielen niet aan te slepen. De bijzondere tijd vroeg van haar als ondernemer flink wat veerkracht, zegt De Boer. Maar ze is er trots op dat ze dat kon vertalen naar een product waarmee mensen elkaar een hart onder de riem kunnen steken.
“Mensen zoeken manieren om hun huis zo leuk mogelijk te maken.”
Huisdecoratie is populair
Ook ziet De Boer dat veel mensen extra investeren in hun woonomgeving. Het aantal decoratieve artikelen dat ze verkoopt, groeit significant. “Mensen zoeken manieren om hun huis zo leuk mogelijk te maken.” Op dit moment merkt ze een opvallende groei in kerstkaarten waarvan de setjes met tien stuks opmerkelijk eerder verkocht worden dan voorgaande jaren.
Persoonlijke boodschap
De Boer runt haar eenpersoonszaak zelf. Ze krijgt wel support van haar man die veel weet van het optimaliseren van zoekresultaten en regelmatig in de data duikt waar ze als verkooppartner van bol.com toegang toe heeft. Voor de logistiek maakt ze gebruik van de mogelijkheid om bestellingen direct vanuit het fulfilment center van bol.com te laten afhandelen. “Een gezellige kadoverpakking gaat dan niet. Maar ik zorg wel altijd dat er een persoonlijke boodschap bij zit voor een klein stukje merkbeleving.”
Nieuwe doelgroep
Creatievelingen die ook eigen designs via een platform willen gaan verkopen, raadt ze aan om klein te beginnen: “Bouw eerst je eigen netwerk als basis voor de volgende stap.” Hoewel Etsy het voor de hand liggende platform is voor ontwerpers en kunstenaars zoals zijzelf, vindt De Boer dat ontwerpers bol.com niet moeten negeren. “Het is juist een mooi platform waar je snel wordt gevonden en waar je een compleet nieuwe doelgroep kunt aanboren. Hou wel je zoektermen in de gaten. Voeg ‘Sint’ toe als het weer die tijd van het jaar is.”
Altijd door
Verkopen via een webshop is een intensieve klus die eigenlijk het hele jaar doorgaat, zegt De Boer. Je bent er dag en nacht mee bezig. Maar toch voelt dat niet zo, zegt ze: “Van de zomer hebben we zes weken in het familiehuis in Frankrijk gezeten. Daar ging het werk gewoon door. Terwijl ik hier in Nederland twee meisjes had ingehuurd die de bestellingen verzendklaar maakten. Maar dat remote werken is geen probleem. In ieder geval veel minder belastend dan werken voor een reclamebureau.”
Organische groei
Ze heeft geen businessplan klaarliggen met een grafiek met groeidoelstellingen. De groei van Mies to Go mag organisch verlopen en gaat zo al snel genoeg. Wel hoopt De Boer dat ze straks mensen aan kan nemen die haar het regelwerk uit handen nemen. De Boer: “Dan kan ik me helemaal richten op datgene wat ik het liefst doe: mooie designs maken.”
Veerkracht
In 2020 is een record aantal nieuwe webshops gestart. De urgentie om een online strategie op te zetten is binnen de retailbranche groot, gezien de effecten van de Corona pandemie waar retailondernemers mee zijn geconfronteerd. De veerkracht die ondernemers laten zien en de innovativiteit van ondernemers om in te springen op kansen is inspirerend en wordt zeer geprezen door De Ondernemer en Bol.com.
Benieuwd wat bol.com voor jouw onderneming kan beteken? Ga naar bol.com