Nieuws E-commerce
Voetbalshop.nl beleeft Oranje-koorts: ‘Iedereen wil in shirt van Frenkie of Memphis lopen’
Het Nederlands elftal leeft. Dat merken ze ook bij Voetbalshop.nl, de grootste online voetbalwinkel van Nederland, die tijdens het huidige EK Voetbal overuren draait. Over Frenkie, Memphis en de kracht van de Oranje-hausse. ,,Vaak regent het tijdens wedstrijden al bestellingen.”
Laatste update: 17 juni 2021 23:30

Bas Perik, directeur van Voetbalshop.nl: ,,Ook wij leven van wedstrijd naar wedstrijd."
Een vroege maandagochtend in Woerden. De avond ervoor heeft het Nederlands Elftal de EK-wedstrijd tegen Oekraïne met 3-2 gewonnen. En daarvan merken ze nu, op het hoofdkantoor van Voetbalshop.nl, de effecten. De shirts van Memphis Depay, Frenkie de Jong en kersverse supportersheld Wout Weghorst vliegen met dezelfde overtuiging over de digitale toonbank als waarmee Georginio Wijnaldum de openingsgoal aantekende in de Johan Cruijff Arena. ,,We maken overuren, ja”, zegt Bas Perik (47), directeur en mede-eigenaar van de grootste online voetbalwinkel van Nederland. ,,En dat zorgt bij ons voor positieve piek-stress. Het lijkt wel alsof iedereen in een shirt van Frenkie of Memphis wil lopen.”
r EK-rel over Ronaldo en Coca-Cola ‘veroorzaakt schade aan merk’ volgens sportmarketing-expert
Tijdens eindtoernooien regent het bestellingen
Nederland is gek van voetbal, zeker tijdens eindtoernooien waarop Oranje actief is. Zo is het altijd, weet Perik. De geboren Tukker ziet zichzelf nóg zitten op de tribune van Itaipava Arena Fonte Nova, het stadion in het Braziliaanse Salvador waar Robin van Persie tijdens het WK van 2014 met een zwevende kopbal de aanzet gaf tot de daverende 5-1 overwinning op Spanje. Tot dan toe was het blauwe uittenue van het Nederlands elftal verre van geliefd bij supporters. Maar dat veranderde compleet nadat de spits de Spaanse doelman Iker Casillas op weergaloze wijze had verrast.
,,Ik weet nog dat ik toen telefonisch contact had met onze IT-man”, vertelt Perik. ,,Het regende meteen bestellingen op onze website, zoals vaak tijdens wedstrijden. En allemaal bestelden ze hetzelfde: dat blauwe Oranje-tenue van Van Persie met rugnummer 9.” Lachend: ,,Kijk, dát kan Oranje nou losmaken.”
"Als supporters bij ons een shirt bestellen na een wedstrijd van Oranje hebben ze dat shirt bij de volgende wedstrijd in huis"
Voetbalshop is groot in Nederland én België
En niet alleen Oranje. Ook de Rode Duivels in België, het land waar Voetbalshop eveneens groot is. Vanzelfsprekend dus dat het er wemelt van mini-Romelu Lukaku’s en mini-Kevin De Bruyne’s. Hun shirts zijn bij onze zuiderburen tenminste zo in trek als die van Depay en De Jong hier. Tienduizenden zijn er al verkocht. ,,Als supporters bij ons een shirt bestellen tijdens of na een wedstrijd van Nederland of België, kunnen ze ervan op aan dat ze dit shirt bij de volgende wedstrijd van hun land in huis hebben. Uiteraard bedrukt met gewenste naam en rugnummer”, stelt Perik. ,,Dat vraagt logistiek en organisatorisch behoorlijk wat van onze medewerkers, maar we vinden dat onze klanten recht hebben op een snelle service. Je zou dus kunnen zeggen dat ook Voetbalshop.nl leeft van wedstrijd naar wedstrijd.”
Lees ook: 'Tot eind deze maand geen Oranje kijken op terrassen horeca'
Hij zegt het haast achteloos, Perik, ‘het van wedstrijd naar wedstrijd leven’, naadloos passend bij het jargon dat profvoetballers zo graag gebruiken. Het tekent zijn liefde voor de sport. En het is grofweg de reden dat hij in 2013, na tien jaar werkzaam te zijn geweest bij Booking.com, de overstap maakte naar Voetbalshop.nl. Sinds die tijd heeft het bedrijf, 25 jaar geleden opgericht door Ronald Heerkens en vallend onder moederbedrijf Badge, enorme stappen gezet. Voetbalshop.nl verzorgt inmiddels bijvoorbeeld de webshopactiviteiten van PSV, Vitesse, KNVB, KBVB en ruim 350 amateurclubs. Met een half miljoen bestellingen per jaar is de firma marktleider in de Benelux én de grootste afnemer en distributeur van Nike, Adidas en Puma. En op piekmomenten, zoals tijdens het EK, telt de winkel nu zo’n 230 medewerkers.
Merchandise van grote Europese clubs
De cijfers onderstrepen die vooruitgang. Nadat de omzet afgelopen jaar uitkwam op zo’n 27 miljoen euro, verwacht Voetbalshop.nl dit jaar de 45 miljoen te halen. ,,En die omzet zit ‘m uiteraard niet alleen in shirts van Oranje of het Belgische nationale elftal”, duidt Perik. ,,Vooral de merchandise van grote Europese clubs is bij ons populair. Loop een middelbare school binnen en je ziet al die jongeren in trainingspakken van Paris Saint-Germain of FC Barcelona lopen. Die kleding verkopen we gedurende het hele jaar massaal. Dat is mooi om mee te maken.”
"Loop een middelbare school binnen en je ziet al die jongeren in trainingspakken lopen van Paris Saint-Germain of Barcelona"
Perik vertelt het allemaal vol enthousiasme. Een uiting die in schril contrast staat met de periode die nu grotendeels achter hem en zijn bedrijf ligt. De in OIdenzaal geboren FC Twente-aanhanger geeft het onomwonden toe: ook Voetbalshop.nl ervoer de gevolgen van de coronacrisis. Aangezien spelers van amateurverenigingen niet of nauwelijks mochten voetballen, nam de vraag naar voetbalschoenen zienderogen af. ,,In die zin mogen we ons gelukkig prijzen met Nike, Adidas en Puma, onze grootste leveranciers”, zegt Perik. ,,Die partijen hebben geweldig met ons meegedacht, ze verdienen een groot compliment. Als we alle schoenen verplicht af hadden moeten nemen, hadden we tenslotte een groot probleem gehad. Gelukkig lonkt nu weer een zonnige toekomst voor de wereld en dus ook voor Voetbalshop.”
Voetbalshop is meer dan een webwinkel, want het bedrijf heeft zeventien fysieke winkels.
Fysieke voetbalwinkels, van Drachten tot Roosendaal
En niet alleen op digitaal vlak. Om het contact met de 5.000 amateurclubs en 2,5 miljoen actieve voetballers in Nederland en België te versterken, zijn inmiddels ook zeventien fysieke winkels geopend in Nederland, veelal in panden waarin tot voor kort 100% Football zat. Vermoedelijk nog dit jaar volgt in elk geval ook een vestiging in Antwerpen. ,,We vinden het belangrijk dat klanten bij ons binnen kunnen lopen om schoenen te passen of om een te groot of te klein shirt te kunnen ruilen”, legt Perik uit. ,,Bijkomend voordeel is dat de lokale ondernemers in bijvoorbeeld Drachten of Roosendaal meeprofiteren. Veel gehoord geluid namelijk: ‘Sinds wij Voetbalshop.nl op de gevel hebben, komen hier veel meer mensen binnen’. Voetbal lééft; dat merken we online én in onze fysieke winkels.”
Lees ook: Roland Heerkens (71) opent in coronatijd tientallen sportwinkels: ‘Iedereen vraagt wat ons bezielt’
Wat dat betreft zou het Perik niet slecht uitkomen wanneer Frenkie de Jong er de komende weken nog geregeld een onnavolgbare dribbel uitperst namens Oranje. Of dat Dries Mertens, de kleine grote man van de Rode Duivels, zich laat gelden namens de ploeg van Roberto Martínez. Sterker: Hardop dromen ze bij Voetbalshop.nl al van een EK-finale Nederland-België. ,,Dat zou geweldig zijn, helemaal als alle toeschouwers op Wembley dan zijn uitgedost in zo’n mooi shirt van een van beide landen”, erkent de Tukker, een glimlach om zijn mondhoeken gekruld. ,,Ja, dat zou voor al die supporters in Nederland en België, maar zeker ook voor ons als Voetbalshop een prachtig scenario zijn!”
Memphis Depay, hier in actie tegen Oostenrijk, is een van de populairste voetballers van Oranje. En dus gaan shirts met zijn naam erop als zoete broodjes over de toonbank van Voetbalshop.nl. Foto: ANP.
Wie zijn de populairste Oranje-spelers?
Wie zijn eigenlijk de populairste Oranje-spelers? Tv-programma Hart van Nederland vroeg het zijn eigen panel. Bovenaan staan Frenkie de Jong en Memphis Depay.
Ruim 4.000 panelleden deden mee aan het representatieve onderzoek en de meningen zijn flink verdeeld. Frenkie de Jong is het meest populair (12 procent), gevolgd door Memphis Depay (foto) met 9 procent. Sterk in opkomst zijn de dit EK succesvol gestarte Wout Weghorst en Denzel Dumfries (beide 8 procent). Daley Blind, Georginio Wijnaldum en keeper Maarten Stekelenburg kunnen ieder op 5 procent van de stemmen rekenen.
Matthijs de Ligt kwam door een blessure nog niet in actie op dit EK, maar keert tegen Oostenrijk terug in de basis. Vooralsnog wordt de verdediger door slechts 2 procent van de ondervraagden genoemd. Overigens weet ruim een derde (36 procent) van de panelleden nog niet wie hun favoriete Oranje-speler is.