Verspreid door het hele land, en later ook in België, opent Voetbalshop.nl in de nabije toekomst winkel na winkel, zo schrijft het AD. De marktleider in de Benelux op het gebied van voetbalaccessoires doet dat in een periode waarin juist veel fysieke winkels kopje onder dreigen te gaan.
Wat ons bezielt?
,,De vraag wat ons bezielt juist in deze tijd winkels te openen, die heb ik de laatste tijd vaak gekregen”, zegt Heerkens, die 45 jaar geleden moederbedrijf Badge oprichtte waar Voetbalshop.nl onder valt.
Lees ook: CBS: Winkelverkopen stijgen met bijna tien procent
,,Wij zijn in de Benelux de grootste afnemer en distributeur van Nike, Adidas en Puma en deze topmerken willen ook graag dat amateurclubs in hun kleding rondlopen. We hebben al zo’n honderdvijftig clubs onder contract, maar via fysieke winkels in de regio kunnen we dat proces enorm versnellen.”
Heerkens ging op zoek naar partners om, naast het enorme onlinebereik dat het bedrijf heeft met jaarlijks vijftien miljoen bezoeken, ook offline voetbalspullen aan te kunnen bieden.
Van de grote boze online concurrent die we eerst waren, werden we partners.
Ronald Heerkens, oprichter Badge en Voetbalshop.nl
Vrijdag opent Voetbalshop.nl haar eerste winkel in de Galgenwaard. Het balletje ging rollen toen er vorig jaar werd ingebroken in een voetbalspeciaalzaak in het stadion van FC Utrecht, een dag voor de opening. Heerkens, die in de Apollotoren pal naast het stadion woont, raakte in gesprek met de toenmalige eigenaar. ,,Daar kwam uit dat hij iets had wat wij niet hadden en andersom. Hij een mooie ruimte en wij de garantie dat we vanuit onze opslag in Woerden de nieuwste spullen direct kunnen leveren. Van de grote boze online concurrent die we eerst waren, werden we partners.”
Voetbalproducten direct mee naar huis
De kracht van de nieuwe winkels zit hem volgens Heerkens vooral in de service. ,,We willen het de voetballers en amateurclubs zo gemakkelijk mogelijk maken, ze echt ontzorgen. Ze kunnen nu ook naar de winkels om te passen, de stof aan te voelen en in de meeste gevallen de producten direct mee naar huis nemen.”
Qua logistiek is het ideaal, die combinatie van online en offline is wat het succes gaat brengen.
Ronald Heerkens, oprichter Badge en Voetbalshop.nl
Willen ze bijvoorbeeld een andere maat of kleur, dan toetsen ze dat in bij Betsie, een ultramoderne verkoopkiosk in de winkels, vernoemd naar moederbedrijf Badge. Vervolgens wordt het vanuit Woerden binnen een dag thuisbezorgd, bedrukt en wel.
,,Amateurclubs krijgen bij ons een eigen webshop, waar leden alle kleding van hun vereniging kunnen kopen. Wij bedrukken en versturen dat vanuit Woerden. Daar wordt enthousiast op gereageerd. De afgelopen weken hebben we grote Utrechtse verenigingen als Hercules, Kampong en Elinkwijk onder contract genomen. Als voormalig pupil van Hercules en Kampong vind ik dat natuurlijk prachtig.”
Oorsprong Voetbalshop.nl
Dat de eerste winkel juist in het stadion van FC Utrecht is, doet Heerkens veel. Al een halve eeuw is hij betrokken bij de even zo oude club. ,,Ik was er vanaf de eerste wedstrijd in 1970 bij, uit bij Feyenoord. Daarnaast ben ik ruim veertig jaar betrokken geweest als sponsor en leverancier. Als ik nu uit mijn raam kijk, zie ik de Dom, de complexen van FC Utrecht en Kampong, de middenstip van Galgenwaard en onze winkel. Dat is voor een Utrechts jochie toch het mooiste wat er is.”
Aan stoppen denkt hij op 71-jarige leeftijd dus nog niet. ,,Nieuwe winkels openen, de markt verder uitbouwen en dat mede in mijn eigen stad, dat geeft zo ontzettend veel energie. Ik zou gek worden als ik dit niet meer zou doen.”