Blog E-commerce
Deze webshop laat fast fashion al achter zich en bereidt zich voor op 'onderscheidende keuzes'
Ze durft de keuze te maken, of eigenlijk: heeft 'm al gemaakt. Startend online ondernemer Daniëlle Chavanu begon haar webshop met fast fashion, maar komt daar nu op terug. Het bleek teveel van haar persoonlijke waarden af te liggen, schrijft ze in haar blog. Einde fast fashion, op naar een vooral onderscheidend, duurzamer assortiment.
Dane.studios zoals het was. Oprichter Daniëlle is bezig met een nieuw, totaal ander concept.
Ik heb besloten met dane.studios een andere weg in te slaan, zoals ik in mijn vorige blog al aangaf. Mijn ervaringen met de fast fashion industrie blijken te ver van mijn persoonlijke waarden af te liggen en het leek iets te worden waar ik voor de lange termijn niet meer voor kon staan; een constante flow waarin ik in mee ben gegaan en merkte dat er toch nog iets ontbrak. Met het nieuwe concept vind ik het belangrijk naast de fysieke items ook een duurzamer, onderscheidende boodschap mee te geven in onderwerpen die mij persoonlijk aangaan. Iets wat ik miste in het concept van dane.studios waar ik een half jaar geleden mee ben gestart. En daar neem ik nu de tijd voor, gun ik mezelf ook de tijd voor. Het móet nu kloppen.
Voor de ontwikkeling van het nieuwe concept wilde ik het beste uit mijn ‘brainstorms’ kunnen halen door bijvoorbeeld nieuwe werkwijzen aan te leren. Ik ben hierdoor geïnspireerd door het boek ‘Diep Werk’ door Cal Newport. De uitwerking voorafgaand aan ‘de nieuwe start’ is iets waar ik veel waarde aan heb gehecht, omdat ik echt probeer te zoeken naar elementen die het nieuwe concept zo eigen mogelijk kunnen maken.
Mijn gedachten en ideeën probeer ik daarom nu áltijd vast te leggen (advies dat ik elke startende ondernemer graag mee zou willen geven). Voorbeeld: ik heb een heel groot whiteboard en prikbord aangeschaft. Na een tijdje werk ik wat ik in Notities in mijn mobiel heb staan meestal uit op het whiteboard en probeer zo steeds meer vorm te geven aan mijn ideeën en gedachtes - en ook: laat ze daarmee nooit zomaar meer verloren gaan. Ook schrijf ik er een aantal vragen op die ik nog beantwoord wil hebben zodat ik hier mijzelf de tijd voor kan gunnen om misschien wel tijdens zo’n ‘random’ moment antwoord op te geven.
Experiment: de ene groep krijgt direct tijd om over een oplossing na te denken en de andere groep moet eerst gaan puzzelen om zichzelf even te vermaken. De groep die als eerst is gaan puzzelen bleek uiteindelijk met de beste oplossing te komen.
Tijd is daarmee ook een belangrijke factor, hard duwen om een concept uit te werken is niet de oplossing (voor mij in ieder geval ). Cal Newport beschrijft in zijn boek een experiment waarbij hij twee groepen een probleem moet laten oplossen. De ene groep krijgt direct tijd om over een oplossing na te denken en de andere groep moet eerst gaan puzzelen om zichzelf even te vermaken. De groep die als eerst is gaan puzzelen bleek uiteindelijk met de beste oplossing te komen. Het schijnt namelijk dat als je even ‘iets anders’ doet dan aan het probleem denken je brein toch nog steeds in je onderbewustzijn connecties maakt met wat je daarvoor is voorgelegd. Het even overlaten aan je onderbewustzijn is ook de reden dat ideeën soms op onverwachte momenten komen. Ik weet daardoor, dat deze niet geforceerd zijn en van veel waarde kunnen zijn voor het concept.
Lees ook: Vindbaar zijn via Google: zo pakte online ondernemer Daniëlle dat aan
Mijn creatieve proces loopt in ieder geval nog volop door om van dane.studios ook een krachtig verhaal te maken. Ik heb de feedback van storytelling-expert Cor Hospes tijdens ons gesprek in de radio-uitzending van de ‘Week van De Ondernemer’ erg serieus genomen en ben vastberaden om dane.studios die extra boodschap te geven. Kortom: wordt vervolgd...
Daniëlle Chavanu
Startend online ondernemer (dane.studios)
Daniëlle Chavanu (25) is zelfstandig ondernemer en oprichter van online fashion-shop dane.studios. Ze is zelf het gezicht van haar webshop en heeft - en houdt - zoveel mogelijk alles in eigen hand: van in- en verkoop tot marketing en contentcreatie. Tweewekelijks schrijft ze voor De Ondernemer hierover een blog.
Eerder werkte Daniëlle onder meer bij Models At Work, de Bijenkorf, Levi's, Pieces en Glamour. Ze volgde haar opleiding op het Amsterdam Fashion Institute.