Vers kroonjuweel is de Jumbo Foodmarkt in Naaldwijk, de grootste supermarkt van het Westland. ,,Het klinkt misschien gek, maar geld interesseert mij niet. Ik doe dit omdat ik de beste wil zijn”, zegt Edward Koornneef bij het AD. Het Westland is al een tijdje te klein voor Edward Koornneef, die geboren en getogen is in het kassengebied. Hij zoekt zijn uitdaging niet alleen in een nieuwe winkel, maar vooral in concepten waarmee hij in supermarktland voorop kan lopen. Dat doet hij in Oud-Beijerland, maar ook in Scheveningen en in de Mall of the Netherlands in Leidschendam. De drie supermarkten zijn groot, onderscheiden zich met een bovengemiddeld aanbod aan versproducten en bedienen een groot gebied.
Lees ook: Fysiek shoppen heeft de toekomst, Westfield Mall of the Netherlands bewijst het
Koornneef volgt daarbij zijn eigen weg. Als franchisenemer heeft hij weliswaar een nauwe band met Jumbo, maar over de ontwikkelingen bij het moederconcern houdt hij zich op de vlakte. Of het nu gaat om de tonnen aan cash die thuis zijn gevonden bij topman Frits van Eerd of de omstreden WK-commercial, Koornneef wil er niet op reageren.
Lees ook: Tonnen cash in huis Jumbo-topman Frits van Eerd
De verse kers op de taart staat in Naaldwijk. In het toch behoudende Westland opende Koornneef vorige maand een enorme winkel met de omvang van een voetbalveld waar alles om versproducten draait. In het oog springen de uit de kluiten gewassen versafdeling en de zeer ruime wijncollectie. En het Foodcafé, waar in diverse keukens vers eten wordt bereid. Dat varieert van sushi tot een maaltijd van de traiteur en fish and chips. Klanten kunnen de aankopen ter plekke opeten in het restaurant of thuis opwarmen.
Hoe gaat het met de winkel?
,,Het gaat heel erg goed. Ik ben blij verrast door de enorme klantenstroom en de positieve reacties. Tot dusver is er geen afdeling die tegenvalt. De verse maaltijden van Landwaart Culinair zijn een hit. En met de verse sushi breken we binnen Jumbo alle records. In Naaldwijk werken nu 285 mensen, waarvan er 160 nieuw zijn. Het is iets moeilijker dan vroeger om aan personeel te komen, maar gelukkig spelen wij Champions League. Iedereen wil uiteindelijk bij Real Madrid spelen. Het wordt voor de concurrentie moeilijk om dit bij te benen. Maar we hebben wel een beetje doorzettingsvermogen nodig gehad om dit te realiseren. De voorbereidingen duurden dertien jaar. Maar het leven wordt ook een beetje gestuurd. De Westlandse consument is nu klaar voor zo’n foodmarkt. Vijf jaar geleden was dat nog anders.”
Lees ook: Bij dit bedrijf kun je zónder sollicitatiegesprek aan de slag: ‘Gaat om motivatie’
De luxe foodmarkt opent op een moment dat tuinders en steeds meer andere Westlanders in de financiële problemen komen. Niet bang dat klanten de hand op de knip houden?
,,Ik ben optimistisch en loop al een tijdje mee. Neem 2008, toen we een grote economische crisis hadden. Dat had impact, maar achteraf gezien was dat tot op dat moment ons beste jaar qua omzetgroei. Mensen gingen minder vaak uit en wilden het thuis gezellig maken. Dat zagen we trouwens ook in de coronatijd. In Westland is het inkomen gemiddeld ook iets hoger dan elders. Maar het past ook wel in de trend."
,,Wij hebben van oudsher een fijnmazig supermarktlandschap, dat zich puur op food richt, maar dat verandert. Aan de ene kant heb je de groei van online, aan de andere kant de opmars van grote supermarkten met een regionale uitstraling. Op dat vlak lopen we in Nederland nog een beetje achter. In de gemiddelde supermarkt is 40 procent van het aanbod vers, in onze foodmarkt is dat 60 procent. En dat is nog maar het begin. In onze volgende winkel zal de nadruk nóg meer op vers liggen. Want in pakken koffie en cola zit de groei niet meer.”
Wat zijn na Naaldwijk uw plannen voor de toekomst?
,,De voorbereidingen voor de winkel in Wateringen zijn in volle gang. De supermarkt wordt iets kleiner dan hier in Naaldwijk. We maken driehonderd parkeerplekken boven de winkel, want in het dorp is een verkeersprobleem dat wij graag helpen oplossen. Sinds 2007 zijn we eigenlijk al aan het zoeken geweest naar een geschikte plek. Eerst ontwikkelden we plannen voor de Dorpskade, maar dat is te ver weg van het dorp. Nu krijgen we een geweldige plek, met de entree recht tegenover bakker Roodenrijs. Dat wordt een win-winsituatie. We hopen de winkel binnen enkele jaren te kunnen openen.”
De zevende winkel komt er aan. Ligt er een verdere groei van het Koornneef-imperium in het verschiet?
,,Het is geen doel op zich. Maar vorig jaar hebben we Jumbo in de haven van Scheveningen en de Mall of The Netherlands overgenomen. In beide supermarkten hebben we flinke omzetgroei gerealiseerd. We werken onder meer samen met de plaatselijke bakker, slager en andere lokale leveranciers. Ook zoeken we aansluiting bij het verenigingsleven. Dat heeft een mooi visitekaartje opgeleverd. De komende jaren gaan aardig wat supermarktondernemers stoppen. Dat komt door de vergrijzing, maar ook doordat de investeringen gigantisch toenemen. Dus mogelijk nemen we meer winkels over. Maar dat doen we alleen als omzetgroei haalbaar is. Er zullen in deze markt ook supermarkten af moeten vallen.”
U zit inmiddels ook in het onroerend goed. En bij jullie supermarkten groeit het aantal medewerkers verder van 1200 naar 1500. Waar komt de drijfveer vandaan om te blijven groeien?
,,Ik wil altijd winnen. Ik was als kind zeker geen topvoetballer, maar ik kon enorm chagrijnig zijn als ik had verloren. Toen ik net de supermarkt had overgenomen, wonnen we vaak wedstrijden. Die prijzen voor de beste supermarkt bestaan niet meer, maar ik heb nog steeds de drive om de beste te willen zijn. Verder ben ik niet vies van werken. Ik kan er echter moeilijk van genieten. Zo’n feestelijke opening is leuk, maar dan ben ik eigenlijk alweer met andere dingen bezig. Dit werk is topsport, maar ik hou het vol door vijf keer per week te sporten. En door regelmatig op vakantie te gaan. Ik heb een lieve vriendin en vier kinderen. Daar moet je ook tijd en aandacht voor hebben.”