Nieuws Familiebedrijf
Waarom dit zuivelbedrijf na 30 jaar volledig overstapt op plantaardig
Het familiebedrijf Boermarke is een begrip in de Nederlandse zuivelindustrie. In 1987 begon Bertine Varvik met ijs maken van het melkoverschot van de koeien van haar man. Bijna dertig jaar later gaan haar kinderen Reynier (45) en Alexander (52) Varvik volledig over op plantaardige zuivel.

Broers Reynier (R) en Alexander Varvik. Foto: Robin Hilberink/AD
Aan ambities geen gebrek. Over drie jaar moeten de plantaardige kaas, yoghurt en het vegan ijs van Boermarke, onder het eigen merk Vairy of onder private label, in alle Europese supermarkten te koop zijn. „80 procent van de Nederlandse supermarkten dekken we al en Duitsland ook voor een groot deel. We hebben al honderd klanten voor wie we private label maken, zowel kaasfabrikanten als supermarktketens”, zegt directielid Reynier Varvik van het Enschedese bedrijf tegen het AD.
Ze maken pas drie jaar kaas op plantaardige basis bij Boermarke en het gaat hard. „800 procent groei in plantaardige kaas in zo’n korte periode is veel. Consumenten vinden de smaak van onze plantaardige kaas kennelijk concurrerend met die van kaas op basis van melk. Maar qua prijs zitten we wel een procent of 15 onder die van gewone kaas en bovendien is onze kaas ook nog eens minder vet”, zo probeert sales manager Wessel van Setten de spectaculaire groei in afzet te verklaren.
Lees ook: Dit vleesrestaurant gaat na vijf jaar over op volledig vegetarisch: 'Vlees kan eigenlijk niet meer'
Investering in nieuwe productielijn
Daar komt bij dat Europa momenteel slechts drie fabrikanten van plantaardige kaas telt die grote volumes kunnen produceren. En daar is Boermarke er één van. Het bedrijf investeerde dit jaar fors in een nieuwe productielijn met grote kookunit voor basisblokken plantaardige kaas, een lijn voor het snijden van plakken en een raspinstallatie.
Die investering kan niet los worden gezien van het strategische besluit om de eigen zuivelactiviteiten te verkopen. Een ingrijpend besluit, want zuivel was waarmee het ooit allemaal begon bij Boermarke. Het bedrijf werd er groot mee, vooral in de institutionele markt (verzorgings- en ziekenhuizen), maar zeker ook in de retail. En nu wordt dat tijdperk afgesloten.
Vlnr: Alexander Varvik, Reynier Varvik , sales manager Wessel van Setten en financieel directeur Patrick Lems. Foto: Robin Hilberink/AD
Alle zuivelproducten verkocht aan De Zuivelhoeve
Voor de vakantie werd besloten alle zuivelproducten te verkopen aan concurrent De Zuivelhoeve van de familie Roerink. In het op hemelsbreed twee kilometer van Boermarkes productielocatie op De Marssteden gelegen Twekkelo gaat Zuivelhoeve de vla, yoghurt, kwark, mousse en het ijs (met melk al grondstof) van Boermarke produceren. Als merknaam verdwijnt Boermarke binnen enkele jaren uit de (dierlijke) zuivel en het assortiment gaat terug van circa 450 naar 100 vegan producten.
„Die overdracht gaat in fases en zal enkele jaren duren”, legt Alexander Varvik uit. „Wij willen helemaal uit zuivel, omdat we volledig willen focussen op plantaardig. Bovendien hebben we klanten die liever niet hebben dat er ook melkstromen door de fabriek lopen, om het gevaar van vermenging volledig uit te sluiten.”
Lees ook: Koeien verkocht en alle ballen op soja: broers Bart en Tom gooien roer om
Kaas op basis van groente
Het is nog maar acht jaar geleden sinds Boermarke z’n eerste plantaardige zuivelproduct maakte: yoghurt op basis van soja. „Door onze eigen R&D-afdeling in zes weken tijd ontwikkeld.” Later kwamen daar producten als vla, pudding, pap, mousse en ijs op basis van soja, kokos, haver en amandel bij. En drie jaar geleden dus de grote hit: kaas, met kokosvet en gemodificeerd zetmeel als basis.
Reynier Varvik: „Ook de receptuur voor onze plantaardige kaas hebben we zelf samengesteld. Binnenkort komen we met een nieuwe versie kaas op basis van groente met een nutriscore die zelfs lager is dan van reguliere kaas. We hebben zes collega’s op R&D en die leveren goed werk”
Reynier en Alexander Varvik in de fabriek voor vegan kaas. Foto: Robin Hilberink/AD
Hoop op 20 procent groei
Van de 180 personeelsleden gaat niemand mee naar De Zuivelhoeve. Die zijn allemaal nodig om bij te dragen aan de verdere groei van het eigen merk Vairy en de vele huismerken die voor derden worden gemaakt. Alexander Varvik: „We verwachten dit jaar een groei van 20 procent en meer winst dan in 2022."
Ondanks de groei in plantaardige zuivel was 2022 geen gemakkelijk jaar voor Boermarke. Net als veel andere ondernemingen in de voedingsmiddelensector, werd het bedrijf geconfronteerd met fors gestegen prijzen van energie en grondstoffen.
"We verwachten dit jaar een groei van 20 procent en meer winst dan in 2022"
Financieel directeur Patrick Lems: „Alleen onze energiekosten gingen al met 1,5 miljoen euro omhoog, de prijzen van de grondstoffen waarmee we werken werden vier keer verhoogd in een jaar. Dat kun je niet meteen doorberekenen, dus je loopt achter de feiten aan. Dan kunnen we tevreden zijn over het resultaat.” In de bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde jaarrekening over 2022 wordt ‘een klein positief resultaat’ gemeld.