ActueelFamiliebedrijf

Hippe fopspeen en praktische zuigfles: zo maakte Vivienne van haar bedrijf Difrax een wereldmerk

Difrax-directeur Vivienne van Eijkelenborg. Foto: Mel Boas
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het verhaal van Difrax klinkt als een sprookje. De ouders van Vivienne hadden een handelsonderneming in babyproducten aan huis in Bilthoven. De namen van haar ouders, moeder Dimphna en vader Frank, vormen samen de bedrijfsnaam. De X aan het eind stond voor de opvolger. ,,Soms sliep mijn zusje bij mij op de kamer als haar slaapkamer vol stond met slabben.”

Marktleider in Nederland, actief in 25 landen

In 1999 vroegen de ouders aan Vivienne, toen 29 jaar, of zij de zaak wilde overnemen. Onder haar leiding werd Difrax marktleider in Nederland en is het nu actief in ongeveer 25 landen. Miljoenen baby’s hebben een speen of flesje van Difrax in hun mond.

,,Het was trouwens nog geen uitgemaakte zaak voor mij om in de babywereld te stappen”, blikt Van Eijkelenborg terug in het AD. ,,Ik zei dat ik het wilde proberen, maar onder de voorwaarde dat als ik het niets vond, ik iets anders ging doen. Ik had commerciële ervaring opgedaan bij V&D en DA. Ik was 27 toen ik in het bedrijf kwam en 29 toen ik het overnam van mijn ouders.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Ondernemen met een visie op de toekomst: duurzaam en hip

Frisse kijk op babybranche

Vivienne van Eijkelenborg doet haar verhaal in één van de showrooms van Difrax. In de kasten staan generaties speentjes, babyflessen en andere producten van het bedrijf. Vivienne van Eijkelenborg was meteen gegrepen door het bedrijf. ,,Ik kon mijn ei kwijt op het gebied van productontwikkeling. Waarom is een speen zo gemaakt zoals hij eruit ziet? Dat vroeg ik me meteen af. Dat kan en moet beter!” Dat motto is nog steeds heilig voor de ondernemer uit Bilthoven.

,,Ik vond de babywereld truttig en onpraktisch. Tegelijkertijd bood het mij uitdagingen. Hier kon ik wat betekenen. Ik had een frisse kijk op de branche en begon in Bilthoven, we waren verhuisd naar het pand aan de Rembrandtlaan naast het spoor, met het ontwikkelen van eigen producten.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Moederdag 2022: zo gaan ondernemende moeders drukke mama's hart onder de riem steken

Hippe fopspeen groot succes

De fopspeen werd als eerste onder handen genomen. ,,Dat waren van die grote ronde die volledig het gezicht van de baby bedekten. We hebben bij Difrax een fopspeen ontwikkeld voor ieder stadium met vijf modellen voor verschillende leeftijden en heel veel mooie kleuren om het modisch en hip te maken. Die fopspeen werd een groot succes.”

De trots van het bedrijf is waarschijnlijk de ontwikkeling van de S-fles. Het babyflesje met de s-vormige knik erin en het ventiel aan de onderkant. Dat zorgt ervoor dat er geen luchtbellen in de voeding komen, waardoor de baby geen boertjes laat en krampjes krijgt. De S-fles ligt al jaren in de schappen van de bekende drogisterijen, supermarkten, babyzaken en webwinkels.

Lees verder onder de advertentie

We zijn in ongeveer 25 landen actief en staan wereldwijd op beurzen. Toch zijn we altijd een bedrijf gebleven met een hechte familie­sfeer

Bedrijf met hechte familiesfeer

,,We zijn er best trots op”, zegt Van Eijkelenborg. ,,Voor de ontwikkeling van de S-fles, sprak ik met kinderartsen en tandartsen. Hoe ontwikkelen we een flesje waarbij moeder of vader én baby ontspannen kunnen blijven zitten zonder in een bocht te hoeven meegaan als het flesje minder vol raakt. Op onze ontwerpafdeling ontstaan dan zulke ideeën. Vaak met designstudenten uit onder meer Delft die stage lopen bij ons.”

De productontwikkeling, sales, inkoop en klantenservice zitten in Bilthoven; de fabrieken in China en Thailand. ,,We zijn in ongeveer 25 landen actief en staan wereldwijd op beurzen. Toch zijn we altijd een bedrijf gebleven met een hechte familiesfeer. Mijn moeder is nog jaren actief geweest op de klantenservice nadat ik het overnam. Een aanzienlijk deel van onze medewerkers werkt langer dan tien jaar bij Difrax. 80 procent van hen is vrouw.”

De S-fles en de fopspeen van Difrax. Foto: Mel Boas
Lees verder onder de advertentie

Zakenvrouw van het jaar

In 2016 werd Vivienne van Eijkelenborg in aanwezigheid van koningin Máxima uitgeroepen tot zakenvrouw van het jaar. ,,Waarom ze mij kozen? Volgens de jury omdat ik een succesvol merk op de markt heb gebracht, maar ook omdat we maatschappelijk onze verantwoordelijkheid nemen. We steunen structureel een aantal goede doelen op het gebied van goede gezondheid en welzijn, gendergelijkheid en verantwoordelijke productie.”

Na die uitverkiezing stond Vivienne extra in de schijnwerpers. ,,Ik werd uitgenodigd om speeches te houden, dagvoorzitter te zijn op congressen en heb daarna veel jonge vrouwen gecoacht. Ik voel mezelf geen boegbeeld voor vrouwen die ondernemen. Dat vind ik te veel eer. Maar ervaringen overbrengen en vrouwen begeleiden, dat doe ik met plezier.”

Lees ook: ‘Familiebedrijven hebben dringend behoefte aan stabiel economisch beleid kabinet’

Lees verder onder de advertentie

Hoe blijft deze zakenvrouw zelf scherp? ,,Door ‘s morgens te sporten en met de hond te wandelen in het Heidepark en door regelmatig samen te komen met een groepje ondernemers vanuit mijn lidmaatschap van de Entrepreneurs Organization. Daar krijg ik veel inspiratie en energie van.”