Nieuws Familiebedrijf
Familiebedrijf Team Nijhuis kiest voor externe managing director
Het snelgroeiende online marketingbureau Team Nijhuis heeft ervoor gekozen om een externe managing director aan te trekken. Stefano Golia (32) zal zich in dit familiebedrijf uit Borne bezighouden met de dagelijkse leiding van het bureau. Gerben Lievers (30) blijft als strategy director koersbepalend.

Gerben Lievers zette vanaf 2010 grote veranderingen in gang bij Team Nijhuis. Hij vormde het traditionele marketingbureau van zijn ouders om tot een toonaangevend digitaal marketingbureau. “In 2010 startte ik met die digitale transitie. Een startup-avontuur binnen een bestaande onderneming.” Inmiddels heeft Team Nijhuis 37 collega’s.
Ander dagelijks leiderschap
Vorig jaar startte Lievers ook met Elevar: een digitaal warenhuis en de R&D-afdeling van Team Nijhuis. Daar werken inmiddels ook al 14 mensen. “Beide bedrijven zitten onder één dak. Een organisatie van dergelijke omvang vraagt om een ander dagelijks leiderschap.” Lievers ziet zichzelf als een ‘opbouwondernemer’. “Ik ben absoluut geen manager. Ik ben een ondernemer met een bestuurlijke en strategische visie over hoe je bedrijven moet bouwen in het digitale tijdperk.”
Snelle groei
Golia is geen nieuw gezicht voor Team Nijhuis. De accountant hielp als interim-manager bij de groei die het bureau de afgelopen jaren doormaakte. De omzetgroei was dusdanig groot dat Team Nijhuis in 2015 en 2016 een notering behaalde in de Deloitte Fast 50 als het snelst groeiende marketingbureau van Nederland. Ook wonnen ze twee jaar achter elkaar de FD Gazelle Award.
Keerzijde
Groeien heeft ook risico’s, volgens Golia. “Je kunt het vergelijken met een auto die opeens een hele snelle motor krijgt. Zo snel dat sturen met die auto heel lastig wordt. Daarom zie je vaak dat juist veel bedrijven uit de bocht vliegen als ze hard groeien. Ambities, visies en dromen zijn mooi, maar je moet wel grip op de weg houden. Anders wordt het een nachtmerrie.”
Stoppen
De groei van het bedrijf was heel welkom voor Team Nijhuis: in 2010 overwogen vader en zoon Lievers nog om met hun bedrijf te stoppen. De crisis raakte het bedrijf hard en het einde van het bureau dat sinds 1973 bestaat kwam in zicht. Vader Jan Lievers: “Ik weet nog dat we op een zomeravond aan Gerben wilden vertellen dat we met het bedrijf wilden stoppen. Gerben kwam diezelfde avond ons vertellen dat hij wilde stoppen met zijn studie om Team Nijhuis om te vormen tot een digitaal marketingbureau. We vielen van onze stoel van verbazing.”
Lees ook: Hoe traditioneel marketingbureau Team Nijhuis moderniseerde
De juiste keuzes
Jan en Gerry Lievers zijn vooral trots dat de normen en waarden van het warme familiebedrijf in stand zijn gebleven na de stormachtige groei. Dat succes is namens hen te danken aan het maken van de juiste keuzes op het juiste moment, bijvoorbeeld door te kiezen voor mensen die bij het bedrijf passen.
Verder laten groeien
Team Nijhuis wil met de komst van Golia zelf blijven groeien en andere bedrijven helpen groeien. Golia: “Groei is vooor ons niet per se omzetgroei. We willen vooral dat onze mensen zich blijven ontwikkelen, zodat ook onze klanten kunnen blijven groeien.” Daarnaast ligt een deel van de groeiambities in het buitenland. Team Nijhuis is niet alleen succesvol op de Nederlandse markt, maar is ook in staat om Nederlandse bedrijven in het buitenland te vermarkten.
Bureau van de toekomst
Team Nijhuis wil het bureau van de toekomst blijven. Volgens Lievers en Golia is het vooral belangrijk om relevant te zijn. Lievers: “Het middel is niet altijd het doel in digitale marketing. Relevant zijn betekent dat je eerst teruggaat naar de basis. Je begint met strategie: we kijken naar de business case, voordat we onze digitale marketingexpertise inzetten. Want als je niet weet waarom iets doet, waarom doe je het dan?”
Ambities, visies en dromen zijn mooi, maar je moet wel grip op de weg houden.