Nieuws Familiebedrijf
Amsterdamse broers Bob (29) en Max (26) lanceren nieuwe hard seltzer tijdens Koningsdag
Tijdens Koningsdag wordt het festivalseizoen afgetrapt met de introductie van de 'Koninklijke GiG'. Het gaat om een hard seltzer met sinaasappelsmaak. Het drankje wordt die dag exclusief geserveerd: van bootfeestjes op de gracht tot verschillende toonaangevende festivals in het land. Broers Max (26) en Bob (29) Ponsen zijn de ondernemers achter GiG Hard Seltzer.

Koningsdag 2023 wordt volgens de broers Max en Bob Ponsen vooral hard seltzer-dag. Foto: GiG Hard Seltzer
Een Amsterdams familiebedrijf, Amerikaanse inspiratie en een vliegende start ondanks de pandemie. GiG Hard Seltzer timmert dit festivalseizoen hard aan de weg met een in ons land relatief nieuw drankje. Millennials en Gen-Z lopen weg met hard seltzer als alternatief voor bier of wijn. Het combineert bruiswater met 5 procent alcohol en fruitaroma. In de Verenigde Staten veroverde het vocht in slechts vier jaar tijd de markt, in ons land verwacht GiG Hard Seltzer een vergelijkbare trend.
Lees ook: Rogier brouwde drankje in lockdown, nu drinkt (bijna) het hele land zijn Fat Tiger limoncello
Grootste onafhankelijke en zelfstandige hard seltzer-producent in ons land
Broers Max (26) en Bob (29) Ponsen zijn de ondernemers achter GiG Hard Seltzer. Het idee ontstond in 2020, tijdens de pandemie, toen Max in Boston woonde vanwege zijn roeicarrière en studie Finance. Max zag hard seltzer daar in no-time de markt overnemen. Eenmaal terug in Amsterdam lanceerde hij samen met zijn broer, die net zijn Bachelor Bedrijfskunde had afgerond, zijn eigen merk.
Nu, drie jaar later, is GiG Hard Seltzer volgens de broers de grootste onafhankelijke en zelfstandige hard seltzer-producent in ons land. Naar verwachting gaan er dit jaar zo’n vijf miljoen blikjes GiG over de toonbank. Op Koningsdag wordt de Koninklijke GiG gelanceerd op Loveland van Oranje in Amsterdam, Free your Mind in Arnhem en Breda, op Kingsland in Amsterdam, Rotterdam en Groningen en is het tevens verkrijgbaar bij Helden van Oranje in Groningen.
''Het is geweldig om te zien dat festivalorganisatoren de drank omarmen''
GiG moet de populairste drank onder millennials en Gen-Z gaan worden
Hoewel hard seltzer in Nederland aan terrein wint, lukt het volgens de gebroeders Ponsen grote merken als Heineken en Coca-Cola maar niet om voet aan de grond te krijgen met hun varianten. Bob: ,,Zij hebben niet de binding met de doelgroep die wij hebben. Mijn broer en ik zijn ervan overtuigd dat GiG de populairste drank onder millennials en Gen-Z gaat worden. Het komende festivalseizoen is een uitgelezen kans om GiG Hard Seltzer onder de aandacht te brengen.''
Het gaat volgens de ondernemer om een kans die normaal gesproken alleen voor grote corporates is weggelegd. ,,Dus het is geweldig om te zien dat festivalorganisatoren de drank omarmen. Hard seltzer is verfrissend en koud in blik op z’n best – en juist dat is op festivals heel handig. Koeling is geen probleem en je hebt geen bekers nodig.''
Bob en Max Ponsen. Foto: GiG Hard Seltzer
Lees ook: Amsterdamse hard seltzers prooi voor Won Yip in Dragons' Den