„Het is lastig”, zegt Dirk Mulder, retailspecialist bij ING. „Ik ben best kritisch als we het hebben over de toekomst van Blokker. Laten we voorop stellen dat ze de afgelopen tijd knap werk hebben verricht, waarvan lang niet alles zichtbaar is. Maar laten we ook eerlijk zijn: in de tijd van Jaap Blokker is er gewoonweg te weinig geïnvesteerd, waardoor Blokker inmiddels niet meer van deze tijd was. Producten waren lastig te vinden in de winkels, de logistiek was niet goed, er was geen goede website en de vriendelijkheid van het personeel liet ook te wensen over.”
Lees ook: Hoe Blokker telkens op het nippertje wordt gered: een tijdlijn
Onder leiding van Jeanine Holscher en Michiel Witteveen is er volop ingezet om dit allemaal te verbeteren. „De overtollige kosten zijn eruit gesneden”, weet Mulder. „De website zit beter in elkaar en de winkels hebben een upgrade gehad. De navigatie is nu beter en ze zien er frisser uit.”
Veel concurrentie voor Blokker
Toch vraagt Mulder zich af of dit voldoende is om succesvol te worden. De concurrentie is namelijk moordend. „Blokker zit in een heel moeilijke propositie. Ze richten zich op de middenmarkt. Ze hebben concurrentie van goedkopere winkels zoals Action en online natuurlijk (Chinese webwinkels, red.) Temu en Shein. Deze winkels zijn succesvol met ongeveer dezelfde spullen tegen lagere prijzen. Datzelfde geldt voor Flying Tiger. Dan heb je nog de HEMA, die een grotere gunfactor heeft en veel origineler is. Bovendien heb je nog elektronica webshops en andere speciaalzaken. Waar ga je als Blokker dan onderscheidend in zijn?”
Daar komt bij dat consumenten toch vaak kiezen voor een platform waar hetzelfde product het goedkoopst is. „Winkelen blijven we allemaal, daar ben ik heilig van overtuigd. Maar Nederlanders zijn toch prijskopers. Als het ergens anders goedkoper is, halen ze het daar wel.”
Bij Blokker je pakket van DHL afhalen
Blokker wil ook een zogenaamde bestemmingswinkel worden. Een plek waar je niet alleen komt voor die waterkoker, maar bijvoorbeeld ook om je pakketje af te halen of weg te brengen. Daarvoor werkt Blokker samen met DHL. De winkelketen heeft ook al een partnership met Ochama en de ambitie is om meer samenwerkingen te zoeken. „Dat kan best interessant zijn”, zegt Mulder. „Mediamarkt doet dat ook. Ga dan bijvoorbeeld samenwerken met een repairshop, zodat je jouw koffiezetapparaat meteen kunt laten maken. Maar of dat de propositie sterker maakt? Dat moet de markt uitwijzen. Dat gaan we over drie of vier jaar zien.”
Dit heeft alleen toegevoegde waarde als je een eigen label hebt met eigen producten
Dirk Mulder Retailspecialist bij ING
Ook hoopt Blokker producten te kunnen verkopen via andere platformen dan de eigen website. Zoals bol of Amazon. „Ik weet niet of dat nou zo veel toegevoegde waarde heeft”, is Mulder kritisch. „Je kunt als regionale retailer zo’n platform gebruiken om een groter bereik te krijgen. Maar Blokker heeft al landelijke dekking. Dit heeft alleen toegevoegde waarde als je een eigen label hebt, met eigen producten. Als ze dat gaan doen, snap ik het. Vergeet niet dat zo’n platform je al snel 10 tot 20 procent marge kost. Natuurlijk heb je dan meer traffic, maar ik zou inzetten op een beter eigen platform.”
Lees ook: Hoe Blokker-topvrouw Pauline Boerman de toekomst voor zich ziet van kwakkelende winkelketen
Belangrijk is volgens Mulder dat Blokker zich nu wel aan het plan houdt. „Laat ze de focus houden en een consistente koers houden. Je ziet vaak dat retailers alle kanten op springen als het niet goed gaat, maar dat is funest. Stick to the plan, zou ik zeggen. Toch nog naar de beurs? Laat ze eerst maar eens positieve cijfers draaien. Investeerders zijn nu toch al terughoudend met de retail. Het is te hopen dat de omstandigheden in de retail de komende jaren weer beter worden.”