Nieuws Fintech

Friss: van 5 klanten in Nederland naar 130 klanten in 25 landen

Het fintech-bedrijf Friss is vanaf 2011 jaar op jaar 40 tot 50 procent gegroeid. Met investeerders aan boord verwacht CEO Jeroen Morrenhof nog harder te kunnen groeien. “Groeien zonder externe financiering was groei met de handrem erop.”

Vincent Krijtenburg 6 maart 2018

Jeroen Morrenhof richtte Friss samen met Christian van Leeuwen op in 2006. “Ik ben het meest trots op dat het gelukt is om een hobby uit te laten ontwikkelen tot een wereldwijd bedrijf met meer dan 100 klanten en 100 medewerkers die in dezelfde visie geloven”, zegt de bevlogen ondernemer in het Utrechtse bedrijfsverzamelgebouw Creative Valley. Friss houdt zich bezig met fraudedetectie en risicobeheersing voor verzekeraars.

Focus

In 2011 besloot Morrenhof focus aan te brengen in zijn bedrijf en zijn leven. “Ik heb er toen voor gekozen om te stoppen als partner bij mijn consulting bedrijf, omdat ik op dat moment twee dingen voor 80 procent aan het doen was. Door fulltime als CEO van FRISS de groei aan te zwengelen op basis van de theorie van Verne Harnish (Rockefeller Habits, red.), hebben we de focus richting het worden van Europees marktleider gezet.”

Bij het leiden van een groeiende onderneming is focus één van de belangrijkste dingen, zegt Morrenhof. “Je moet focus hebben in je langetermijnplan, je jaarplan en je kwartaalplan. Benoem wat het meest belangrijk is en maak er een challenge van om continu met het belangrijkste onderwerp bezig te zijn om groei te realiseren.”

Ondernemer

Groei begint bij de ondernemer, dat is Jeroen Morrenhof eens met Han de Groot, die eerder door ons werd geïnterviewd. “Groei komt uiteindelijk voort uit de ambities van de ondernemer. Dat vraagt zeker ook veel toewijding. Dat zit 'm dan bijvoorbeeld in het continu obsessief bezig zijn met het bereiken van de zakelijke doelstellingen.” Morrenhof bereidt momenteel zijn verhuizing naar Amerika voor. Vanaf deze zomer gaat hij daar met zijn vrouw wonen om de groei in Amerika mogelijk te maken.

Geloof

Het is volgens de CEO belangrijk dat alle medewerkers geloven in de langetermijndoelstellingen van het bedrijf. “Iedereen moet snappen wat hij of zij daar persoonlijk aan kan bijdragen. Ook de persoonlijke ontwikkeling van het personeel is erg belangrijk. Zonder die groei, kan het bedrijf niet groeien.”

Ambitie

Het team van Friss is met tientallen medewerkers per jaar gegroeid naar momenteel ruim honderd medewerkers. De verwachte jaaromzet is tien miljoen euro. Zowel qua personeel als qua omzet wil Morrenhof flink expanderen. “De komende vijf jaar willen we groeien naar een organisatie met 250 mensen, een omzet van 40 á 50 miljoen en we willen de wereldwijde standaard voor eerlijk verzekeren neerzetten.”

Financiering

Eind vorig jaar heeft Friss financiering opgehaald om die groeiambities voor lange termijn te kunnen financieren. Het Amerikaanse Aquiline Technology Growth (ATG) en het Franse Blackfin Capital Partners geven het bedrijf een kapitaalinjectie van vijftien miljoen euro.

Tot nu toe deed Friss het zonder externe financiers (bootstrapping).Voor Morrenhof voelde dit als groeien met de handrem erop, zegt hij. ”Het heeft ons veel gebracht maar ook weer tegen gehouden. Ik merk nu dat we met investeerders aan boord sneller kunnen versnellen en meer gas kunnen geven.

Masterclass

Tijdens deze gratis online masterclass op 12 maart laat Jeroen Morrenhof zien hoe hij zijn groeistrategie bepaalde en vertaalde naar een uitdagend jaar- en kwartaalplan.

https://youtu.be/gypUGCGkB9c

Zonder persoonlijke ontwikkeling van het personeel, kan het bedrijf niet groeien

Jeroen Morrenhof, Ceo Friss