Actueel

Flink is nog de enige flitsbezorger: ‘Klanten boeit het het niet of bezorging binnen 10 of 30 minuten is’

premium
Robin Kiesler, directeur van Flink. Marco Okhuizen
Marco Okhuizen
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Op het kantoor van Flink, gelegen in een toren op de Amsterdamse Zuidas, is de lunch net achter de rug. De veelal jonge werknemers hebben een gezonde eetlust: de kantine ligt bezaaid met opengereten verpakkingen, stukken brood en vieze borden. Hier en daar een stuk taart. Die ligt er ter viering van de jarige job: directeur Robin Kiesler mag, een dag nadat Getir als laatste grote concurrent heeft aangekondigd Nederland te verlaten, 34 kaarsjes uitblazen.

Net als zijn personeel is ook Kiesler hongerig. In tegenstelling tot de andere flitsbezorgers, die de afgelopen jaren allemaal moesten afschalen, is de oprichter van Flink juist aan het uitbreiden. De Duitse bezorgservice boekt naar eigen zeggen alsmaar groeiende winsten. De geboren Duitser Kiesler vertelt in nagenoeg perfect Nederlands (tegen het AD: ‘alleen dat akzent raak ik maar niet kwijt’) hoe hij de toekomst voor zich ziet, voor zijn pas drie jaar oude bedrijf.

Flitsbezorging wordt door veel mensen beschouwd als iets wat door corona een flinke boost kreeg, maar nu niet meer in trek is. Hoe kijkt u daarnaar?

,,Het onderwerp flitsbezorging was in 2021 - toen we allemaal naar Nederland kwamen - inderdaad heel gehyped. De rente was laag, er werd veel geïnvesteerd en alles draaide om groei. Vier spelers was te veel voor een relatief kleine markt, dus alle bedrijven probeerden snel zo veel mogelijk mensen te werven met kortingen, wij ook.

Lees verder onder de advertentie

Vier spelers was te veel voor een relatief kleine markt, dus alle bedrijven probeerden snel zo veel mogelijk mensen te werven met kortingen

Robin Kiesler Flink

,,In 2022 veranderde dat sentiment: investeerders wilden geld zien. Toen zagen we Zapp als eerste speler afhaken. De survival of the fittest begon: wie bouwt het snelst een duurzame werkwijze? Wij hebben achteraf redelijk veel goede keuzes gemaakt.”

Wat hebben jullie gedaan waardoor het wél werkt?

,,Je hebt eerst schaal nodig: je moet groot zijn en veel volume draaien. Dat hebben we snel gedaan, ook in kleine steden: denk aan Ede, Arnhem of Hilversum. We waren al snel in meer dan veertig gemeenten actief. Ten tweede moet het bezorgbedrag hoog genoeg zijn om de kosten te dekken, nu ligt dat bij ons gemiddeld ruim boven de dertig euro.

,,We hebben ons ook aangepast. Eerst bezorgde iedereen binnen tien minuten. Wij kwamen erachter dat het klanten eigenlijk niet boeide of het nou binnen tien, twintig of dertig minuten kwam. Ze wilden gewoon duidelijkheid. Voor ons werkt dat ook beter: een bezorger die dertig minuten de tijd heeft, kan meer bestellingen meenemen in één keer.”

Lees verder onder de advertentie

Wij kwamen er achter dat het klanten eigenlijk niet zo veel boeide of het nou binnen tien, twintig of dertig minuten kwam

Robin Kiesler

Jullie directe concurrenten zijn nu weg, maar partijen als Albert Heijn en Picnic bezorgen ook aan huis. Gaat dat nog moeilijkheden opleveren?

,,Van de Nederlandse boodschappen wordt 95 procent nog steeds offline gedaan, dus onze grootste concurrenten zijn juist de fysieke supermarkten van bijvoorbeeld Albert Heijn en Jumbo. Het is voor ons al een goed begin als meer mensen online bestellen, bij wie dan ook.

,,Je kunt tegenwoordig om vijf voor twaalf ’s avonds op Amazon een wasmachine bestellen, die de volgende ochtend wordt geleverd. Hoezo moet je dan drie dagen op je boodschappen van Albert Heijn wachten? Hun bedrijfsmodel maakt het ze vrijwel onmogelijk om same day delivery uit te voeren, terwijl ik denk dat de verwachtingen van klanten daar snel naartoe zullen gaan.”

Kunnen jullie wel met echte winkels concurreren? Retailexperts zijn kritisch over jullie kansen. Zij zeggen dat jullie als onlineservice minder klanten aan jullie binden dan een Albert Heijn, waar mensen al jaren graag binnenkomen.

,,Ik vergelijk het vaak met sneakers. Twintig jaar terug kocht iedereen ze offline. Nu zijn veertig procent van de sneakersales online. Dan denk ik: je koopt een product als schoenen - die je eigenlijk moet passen - wel online, maar je wc-papier en vaatwastabletten niet? Dat is een gedragsverandering die er echt aankomt. Tuurlijk, als je op zaterdag vrienden op bezoek hebt, dan ga je naar de slager om een steak te kopen. Maar je dagelijkse boodschappen, dat is iets anders.”

Lees verder onder de advertentie

Tuurlijk, er zijn gevallen van mensen die even een paar blikken bier en chips bestellen, maar dat is niet ons bedrijfsmodel

Robin Kiesler Flink

Doen bepaalde producten het beter dan andere op de flitsmarkt? Ik kan me voorstellen dat jullie vooral goed verdienen aan studenten die om half twaalf ’s avonds geen zin hebben om naar de avondwinkel te lopen.

,,Wij bieden wel echt het hele mandje. Steeds meer klanten geven ook het grootste gedeelte van hun boodschappengeld uit bij Flink. Tuurlijk, er zijn gevallen van mensen die even een paar blikken bier en chips bestellen, maar dat is niet ons bedrijfsmodel. Je dekt dan maar een klein gedeelte van de markt af. We zien dat mensen steeds meer en vaker bij ons bestellen, naarmate ze langer lid zijn.”

Er was veel te doen om de darkstores door overlast van bezorgers en fietsen.

,,We hebben nu door het hele land heen goed contact met gemeenten en buren. We hebben een aantal locaties verplaatst naar industrieterreinen, maar ook hubs midden in steden, waar buren zelf dagelijkse boodschappen doen. Dat gaat heel goed.”

Getir vertrekt uit Nederland. Gaan jullie spullen van hen overnemen?

,,We hebben vanochtend een gesprek gehad met Getir. Ten eerste supervervelend: veel hardwerkende mensen verliezen hun baan. Het is een kleine industrie: je praat met elkaar. Het is nu nog te vroeg om er iets over te zeggen, maar het kan zijn dat we wat overnemen.”

Lees verder onder de advertentie

Uiteindelijk is ons doel dat flitsbezorging het nieuwe normaal wordt

Robin Kiesler Flink

Na Getirs vertrek zijn jullie een monopolist op flitsbezorggebied. Betekent dat dat de prijzen straks omhoog gaan?

,,Voor ons is dat niet zo belangrijk. We waren al een tijd de grootste speler. We hebben ons daarom sowieso weinig beziggehouden met andere flitsbezorgers. We willen vooral een aantrekkelijker aanbod hebben dan supermarkten. Dat gaat niet alleen over de prijs, maar over de hele ervaring. De vraag is dan: hoeveel is een bezorging je waard?

,,Tuurlijk, er zullen altijd mensen zijn die denken: het is lekker weer, ik ga een rondje lopen en daarna ga ik naar de Appie om de perfecte banaan uit te zoeken op de groenteafdeling. Daar is niks mis mee. Maar uiteindelijk is ons doel wel dat flitsbezorging het nieuwe normaal wordt.”

Meer omzet, meer winst

Flink - dat niet beursgenoteerd is - doet geen publieke uitspraken over de exacte omzet en winst. Wel stelt een woordvoerder dat de omzet elke maand toeneemt en dat een steeds groter deel daarvan winst is. Het bedrijf heeft meerdere duizenden werknemers in Nederland, voornamelijk bezorgers. Flink is buiten Nederland ook actief in Duitsland en Frankrijk. In januari 2023 zei Flink-topman Olivier Merkel tegen de Financial Times een omzet van zo'n 400 miljoen euro te hebben gedraaid in 2022.

Lees verder onder de advertentie