Nieuws Actueel

Goed focussen op je werk? Hier een wetenschappelijk bewezen tip

Een paar uur achter elkaar geconcentreerd werken is een doel dat door ondernemers maar zelden wordt gehaald. Collega's met vragen, jengelende kinderen, Slack-notificaties, appjes en videocalls: voor je het weet ben je weer uit je concentratie gehaald. Hoe je het dan toch voor elkaar krijgt om goed te focussen? Onder meer met een aandachtsritueel.

Van onze redactie 2 juni 2020

Focus werk aandacht concentratie

Afbeelding ter illustratie. Bron: PxHere.

Grip op je aandacht

Stefan van der Stigchel en Lotte Elbrink schreven het boek 'Grip op je aandacht, 49 wetenschappelijk onderbouwde tips voor meer concentratie en focus'. Onderstaande is een preview van het boek dat hier te bestellen is.

Soms lijkt het een onmogelijke opgave om je te concentreren op een bepaalde taak, vooral eraan beginnen is meestal erg lastig. Daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn. Je wordt misschien wel de hele tijd afgeleid door je telefoon of misschien zit je hoofd vol prikkels en gedachten. Je hebt bijvoorbeeld net een verhitte discussie in een vergadering gehad, de kinderen gehaast naar school gebracht of een ingewikkeld college bijgewoond.

Focus met overvol hoofd

Nu moet je aan de slag met een belangrijk rapport of de voorbereiding van een presentatie, maar met zo’n overvol hoofd lukt het niet om meteen gefocust aan het werk te gaan. Om aan een periode van concentratie te beginnen heb je een leeg werkgeheugen nodig. Het werkgeheugen is het deel van ons brein waarmee we taken uitvoeren en het kan maar één taak tegelijk aan. En dat betekent dus dat focussen op een belangrijke klus niet samengaat met nadenken over to do’s of piekeren. Als je je wilt concentreren op je werk moet je er dus voor zorgen dat je alle andere gedachten uit het werkgeheugen krijgt.

Aandachtsritueel

Gun jezelf daarom eerst een paar minuten rust in de vorm van een aandachtsritueel. Met een aandachtsritueel bereid je het brein voor op een periode van concentratie. Een kopje koffie drinken, je mailbox ordenen, luisteren naar je lievelingsnummer of je bureau opruimen: een ritueel kan allerlei vormen aannemen.Zolang het maar gaat om een simpele en praktische handeling waarbij je niet al te veel hoeft na te denken. Zo telde componist Ludwig van Beethoven iedere ochtend de zestig bonen voor zijn verse kop koffie; daarna ging hij urenlang componeren.En een lerares op een middelbare school begint iedere les met een minuut stilte als de leerlingen vol energie uit de gymles komen. De minuut stilte helpt hen om rustig te worden en het werkgeheugen leeg te maken.

Train je brein

Als je een passend ritueel hebt gevonden, herhaal het dan iedere keer voordat je aan een langere periode van concentratie begint. Zo conditioneer je je brein. Op den duur kom je na het ritueel automatisch in de concentratiemodus, omdat je het meteen associeert met concentratie. Doe na een pauze, of als je begint aan een nieuwe taak ook steeds weer een aandachtsritueel. Dan krijg je een nieuwe portie concentratie. Je kunt een ritueel zo vaak uitvoeren als je zelf wilt, maar zorg dat het niet doorslaat in uitstelgedrag. Zorg er ook voor dat het ritueel op iedere plek uitvoerbaar is en dat het een korte handeling is met een duidelijk einde. Begin voor een concentratieperiode dus niet aan de verbouwing van je huis.