Nieuws Actueel

Foto van de doelgroep

Niet met hagel schieten maar met behulp van ‘big data’ klantenwensen in kaart brengen en scherpe keuzes maken. Dat is de marketingtip van Martijn Huve van New-Media uit Enschede.

Martin Steenbeeke 21 april 2017

Data 6

Zijn bedrijf analyseert externe ‘search & social data’ en vertelt ondernemers wie hun (potentiële) klanten zijn. “Eigenlijk maken wij een foto van de doelgroep”, zegt Huve.

Lees ook: Zo maakt technologie het mkb slim

Vergeleken met gangbare onderzoeksmethoden levert data-analyse veel meer specifieke informatie op. Zoals trends in de marktvraag in de afgelopen jaren en inzicht waar de doelgroep zich online bevindt en beweegt. “Deze informatie is tegenwoordig essentieel om online succesvol te kunnen zijn. Want de concurrentie komt uit heel de wereld.” Met die kennis in het bezit is het volgens Huve vervolgens zaak om de marketingstrategie op doelgroepen of producten toe te spitsen. “Het mkb is erg aanbod-gedreven. Maar online is geen push-medium. De vraag van de klant moet uitgangspunt zijn.”