Om het nieuwe schooljaar goed uitgerust te beginnen slaan scholieren deze periode hun nieuwe schoolspullen in. Dat is niet voor iedereen weggelegd, 1 op de 13 kinderen in Nederland groeit op in armoede. Zij hebben niet de middelen om nieuwe schriften, pennen en kaftpapier te kopen terwijl het belangrijk is dat zij dezelfde start kunnen maken als hun klasgenoten.
Maurice van der Ven, voorzitter van Stichting Kinderen van de Voedselbank: ,,We ervaren dat het ontzettend belangrijk is voor het zelfvertrouwen van een kind om af en toe te kunnen pronken met een nieuwe jas of schoenen. Hetzelfde geldt voor schoolspullen. Het geeft een kind het gevoel erbij te horen en gezien te worden. Daar doen we het voor.”
Stichting Kinderen van de Voedselbank doneert jaarlijks duizenden kleding- en verjaardagspakketten aan kinderen in armoede en is de enige organisatie in Nederland die louter nieuwe producten weggeeft. Het netwerk dat de stichting de afgelopen jaren heeft opgebouwd, wordt gebruikt voor de verspreiding van de 4.000 cadeaukaarten.
Niet ieder kind heeft dezelfde kansen en mogelijkheden. De bol.com bollebozen wil samen met partners en maatschappelijke organisaties activiteiten en projecten organiseren die kansenongelijkheid bij kinderen tegengaan.
Jori Ebskamp, Lead MVO & Duurzaamheid bij bol.com: ,,De komende tijd begint de back to school-periode. Voor veel kinderen is dat een leuk moment, want dan mogen ze nieuwe schoolspullen kopen. Maar niet ieder kind krijgt de kans om hiervan te genieten en dat moet anders vinden wij. Iedereen verdient tenslotte een goede start van het nieuwe schooljaar.”