Henrike ten Voorde studeerde criminologie en had daarna plannen om te ondernemen in de horeca. Het liep anders. ,,Ik studeerde in Amsterdam en Utrecht en zag daar veel accessoireswinkels, die je in Twente – waar ik vandaan kom – nog niet zoveel zag. Ik zag kansen en begon in 2007 samen met mijn broer Maarten een winkel in Oldenzaal. Criminologie heeft nog steeds mijn hart, maar ik ben meer een ondernemer dan een wetenschapper. Ik raak snel verveeld en wil nieuwe dingen doen.”
Al snel volgden nog twee winkels in Enschede en Deventer. Daarnaast begon Guts & Gusto ook online te verkopen. ,,Door de financiële crisis was het rustiger in de winkelstraten. We hebben twee van de drie winkelpanden zelfs nog onderverhuurd. Ik begon vanuit de winkel dagelijks items op social media te posten en dat sloeg aan. De online verkoop groeide vervolgens snel.”
Mijn broer is de ‘hustler’, mijn man de ‘hacker’ en ik de ‘hipster’
Henrike ten Voorde Guts & Gusto
Na de eerste jaren het bedrijf met haar broer Maarten te hebben gerund, kwam in 2016 haar man Derk Roesink in het bedrijf. Toen waren er nog drie maar winkels en een webshop. ,,Derk heeft een achtergrond in IT en was de ontbrekende schakel. Hij houdt zich bezig met de technische kant van het bedrijf, terwijl mijn broer zich richt op het zakelijke deel. Ik focus me op het product. Samen vormen we een gouden combinatie. Ik zeg weleens gekscherend: mijn broer is de ‘hustler’, mijn man de ‘hacker’ en ik de ‘hipster’. We hebben elk onze specialisatie, geloven in elkaar en houden elkaar scherp.”
Guts & Gusto opent fysieke winkels naast webshop
Lange tijd lag de focus op de webshop en bleef het aantal fysieke winkels beperkt. Pas de laatste drie jaar is het merk in rap tempo winkels aan het openen. ,,Corona heeft ons tegengehouden om sneller uit te breiden. We kregen geen overheidssteun omdat de webshop goed draaide, waardoor onze fysieke groei stagneerde. Toch hebben we in die periode twee winkels geopend, die al op de planning stonden: in Groningen en in The Mall in Leidschendam. Dat was een spannende tijd. Gelukkig zijn we er goed uitgekomen en hebben we geen coronaschulden opgebouwd.”
Guts & Gusto verkoopt kleding en accessoires voor vrouwen. In de beginjaren van andere merken, maar tien jaar geleden werd het besluit genomen afscheid te nemen van de merken en een eigen collectie te ontwikkelen.
We maken alleen wat we denken te kunnen verkopen en kijken vervolgens of we moeten bijbestellen. Daardoor houden we nauwelijks voorraad over
Henrike ten Voorde Guts & Gusto
,,Dat was niet de makkelijkste weg, maar het maakt ons minder afhankelijk van anderen. We willen constant vernieuwen en duurzaamheid is voor ons belangrijk. We produceren op basis van vraag. We maken alleen wat we denken te kunnen verkopen en kijken vervolgens of we moeten bijbestellen. Daardoor houden we nauwelijks voorraad over. We zijn verder continu bezig met productverbetering. We analyseren de retourredenen en willen onze items zo goed maken dat er zo min mogelijk retouren zijn.”
Lees ook: Josh V wilde absoluut geen winkel, nu opent ze een tweede: ‘Omzetgroei boven verwachting’
Guts & Gusto heeft sterke focus op IT en innovatie
Daarnaast is de sterke focus op IT en data een belangrijke kracht van het bedrijf. ,,De lijntjes tussen marketing en inkoop zijn kort en we houden de verkoopcijfers nauw in de gaten. We volgen alles realtime en maken beslissingen op basis van data. Moeten de foto’s beter, zijn we te vroeg met een trend of is een item te duur? We hebben ons eigen ‘nerd’-team en bouwen al onze systemen zelf. Daardoor zijn we flexibel en niet afhankelijk van derden.
De focus ligt nog steeds op online, want twee derde van de omzet komt daarvandaan. ,,Onze webshop is razendsnel en zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Het voelt als een app. We werken ook aan een echte app. Innovatie is belangrijk. We verkennen AI en trainen onze medewerkers daarin. Ons bedrijf is jong, de gemiddelde leeftijd is 24 jaar. Dat geeft veel frisse energie.”
Plannen voor verdere uitbreiding
De teller staat inmiddels op dertien winkels, waarvan de vestiging in de Negen Straatjes in Amsterdam onlangs is geopend. In 2025 moeten er vier nieuwe winkels bijkomen. Naast de geplande vestigingen is broer Maarten voor Guts & Gusto in onderhandeling voor meerdere winkelpanden in andere steden. ,,Breda, Den Bosch en Maastricht staan hoog op ons lijstje. Ons doel is om in alle topwinkelsteden van Nederland aanwezig te zijn, dat zijn er 20 tot 25.”
Fysieke winkels versterken de naamsbekendheid. ,,We zien dat zodra we ergens een winkel openen, de online bestellingen uit die regio toenemen. Ook analyseren we waar onze online bestellingen naartoe gaan om te bepalen waar een nieuwe winkel kansrijk zou zijn. Na Nederland willen we uitbreiden naar België en Duitsland, want we hebben daar al veel online verkoop.”
Ons doel is om in alle topwinkelsteden van Nederland aanwezig te zijn, dat zijn er 20 tot 25
Henrike ten Voorde Guts & Gusto
Waar ziet Henrike het bedrijf over vijf jaar? ,,Dan hoop ik dat we winkels hebben in België en Duitsland, en dat we met een geweldig team nog steeds mooie dingen doen.” Ze laat zich niet afschrikken door de uitdagingen in de retailsector. ,,We hebben een financiële crisis doorstaan, corona overleefd en onszelf steeds opnieuw uitgevonden. We hebben geen investeerders en houden alles in eigen hand. We varen van begin af aan tegen de wind in en blijven innoveren.”
Lees ook: Lage kosten en geen webshop: hoe Edward in 10 jaar groeide naar bijna 100 kledingwinkels