Actueel

Josh V wilde absoluut geen winkel, nu opent ze een tweede: ‘Omzetgroei boven verwachting’

Josh Veldhuizen in haar Josh V-winkel. Foto: Josh V Josh Veldhuizen in haar Josh V-winkel. Foto: Josh V
Josh Veldhuizen in haar Josh V-winkel. Foto: Josh V
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

De eerste Josh V-brandstore in Laren bestaat negen maanden en precies een jaar na dato – rond mei, juni – verwacht eigenaar Josh Veldhuizen de deuren te openen van een tweede vestiging in Den Bosch. Een logische vervolgstap, want ‘één is geen’, is haar motto. „We hebben echt de tijd genomen om te kijken waar de tweede brandstore moest komen. We houden daarbij ook rekening met onze 450 partnerstores, dus het is helemaal prima dat er een jaar tussen zit.”

Sinds de opening in Laren hebben we een fantastische start beleefd

Josh Veldhuizen

Het gaf Josh de tijd haar eerste stappen in omnichannel retail optimaal te ervaren, de prestaties van de brandstore op de voet te volgen en volop te leren voor een verdere uitrol. Nu kan ze concluderen dat een eigen fysiek verkooppunt haar onderneming in meerdere opzichten goed heeft gedaan. „Sinds de opening in Laren hebben we een fantastische start beleefd, dan weet je dat je op de goede weg zit.”

Investering in AI voor verduurzaming

De opening in Den Bosch komt volgens Josh op ‘het perfecte moment’. „Het afgelopen jaar stond in het teken van investeringen in nieuwe systemen voor de toekomst. We kunnen nu onder andere AI inzetten om zo duurzaam mogelijk te produceren, dat scheelt enorm veel.” Door een AI Copilot-systeem te koppelen aan het ERP-systeem (Enterprise Resource Management, red.) kan Josh V automatisch allerlei bedrijfsanalyses en prognoses laten maken. Om te zorgen dat er bijvoorbeeld niet te veel kleding wordt geproduceerd en er zo min mogelijk in de uitverkoop belandt. „Wij sturen op schaarste in plaats van op overproductie. Vanuit duurzaamheidsperspectief maar ook om de marges gezond te houden.”

Lees verder onder de advertentie

Staan er meer winkels op de planning? „Ik kan snel opschalen nu de nieuwe systemen ingericht zijn, maar ik heb geen haast. Natuurlijk kijken we ondertussen naar de derde locatie. Als het perfecte pand op de perfecte plek zich aandient – bij voorkeur een kooppand – dan kan het ineens snel gaan, maar daar zijn we dus kritisch in.”

Lees ook: Tom en Nick voegden horeca toe aan modezaak na overname van ouders: ‘Klant dagje uit geven’

Josh Veldhuizen wilde absoluut geen winkels

Josh komt net bij de architect vandaan en heeft zin in de nieuwe vestiging die op een A-locatie komt. „Al die jaren heb ik geroepen dat ik absoluut geen winkels wilde openen. Ik was daar heel koppig in, maar daar ben ik echt van teruggekomen. Beter laat dan nooit”, zegt ze stellig. „De brandstore is een hele mooie toevoeging, het is ontzettend leerzaam voor het bedrijf, de naamsbekendheid neemt toe en we maken – boven verwachting - een flinke omzetgroei door. Zowel de winkel als de verkoop bij partners groeit door de hogere aantallen.”

Lees verder onder de advertentie

Josh V produceerde de afgelopen veertien jaar al aardig wat aantallen. De mode- en lifestylecollectie is naast de online shop verkrijgbaar bij 450 verkooppunten in Europa, waarvan 250 in Nederland. Ondanks dat de onderneming al langere tijd datagedreven werkt met partner-ondernemers zorgt de eigen zaak toch nog voor verrassende en waardevolle informatie

Ik ben continu getriggerd om allerlei zaken te verbeteren

Josh Veldhuizen

„Fysiek versus online, daar zit echt een verschil in”, merkt Josh. „Zo ervaren we dat de bestsellers op de winkelvloer anders kunnen zijn dan online. Door de korte, directe lijn met de winkel wordt het voor ons als merk nog inzichtelijker en visueler hoe we de collectie nog beter en completer kunnen maken. We hebben er alle mogelijke lessen uitgetrokken waar ook onze wholesalepartners van meeprofiteren. Dat blijft belangrijk: hoe we zo goed mogelijk kunnen samenwerken met onze partners .”

Zo ondervond de ondernemer het afgelopen jaar het belang van snelle bevoorrading. In plaats van om de dag worden sinds kort dagelijks nieuwe kledingstukken geleverd aan de winkel in Laren. Dit om geen ‘nee’ aan klanten te verkopen. „Daar moet je organisatie op ingericht zijn. Door de vernieuwde systemen zijn we flexibel.” Door zo’n nieuw project blijf je leren en bijschaven, vertelt ze. „Ik ben continu getriggerd om allerlei zaken te verbeteren, dat moet ook wel als je succesvol wil blijven in de modebranche.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Lage kosten en geen webshop: hoe Edward in 10 jaar groeide naar bijna 100 kledingwinkels

Josh V heeft bredere doelgroep

Ook zag ze in Laren dat Josh V een veel bredere doelgroep heeft dan gedacht. „We richten ons op 30- en 40-plussers, maar in de brandstore zag ik gelukkig ook een toenemend aantal vrouwen van een hogere leeftijd. Om in de praktijk te zien dat een breder publiek kennismaakt met het merk is ontzettend fijn.” Hierop wordt onder andere ingespeeld door medewerkers te trainen in de verschillende klantgroepen en de diverse behoeften en lichaamsfiguren.

Service vind ik ontzettend belangrijk

Josh Veldhuizen

Zelf bracht Josh uren door in de winkel en was ze nauw betrokken bij de opstart. Ze woont er vlakbij en kon er zodoende regelmatig even binnenwippen. „Zo kon ik zien welke klanten binnenkomen, hoe het team functioneert – en eventueel trainen op de manier dat ik wil dat klanten geholpen worden, service vind ik ontzettend belangrijk – en directe feedback van klanten krijgen.” Verder zag ze wat beter kan qua collectie. Welke items misten om iemand helemaal van top tot teen te stylen bijvoorbeeld. „Daarmee ga ik dan aan de slag in een volgende collectie.”

Lees verder onder de advertentie

Josh noemt het om die redenen ‘de beste beslissing ooit’ om de eerste brandstore in het Noord-Hollandse plaatsje Laren te openen, in plaats van in een grote stad. Privé investeert Josh veel in vastgoed, maar terwijl ze voor Josh V een pand in Amsterdam zocht, kwam dit kooppand in Laren op haar pad. „Natuurlijk heb ik eerst onderzoek gedaan voordat we voor Laren kozen, maar het leuke is dat de resultaten uiteindelijk vele malen beter zijn dan verwacht. In een grote stad sta je een groot deel van de omzet af aan de huur. Hier is dat een veel gezondere verhouding. Plus: het is er heel toegankelijk, je kunt er gratis voor de deur parkeren.”

Terrassen vol Josh V-tasjes

Fans van het merk komen van heinde en ver, zelfs vanuit België, naar de brandstore in Laren, waar ze de gehele collectie van zo’n 150 stuks kunnen bekijken. Collega-ondernemers in de buurt profiteren eveneens van de aanloop, merkt Josh. Lachend: „De terrasjes zitten vaak lekker vol met Josh V-tasjes.”

Ze heeft er vertrouwen in dat haar merk in het grotere en drukkere Den Bosch ook goed wordt ontvangen. Wat in ieder geval terugkomt in de nieuwe zaak is een speciale hoek voor een meer persoonlijke winkelervaring, zoals in Laren. Hier kunnen klanten hun initialen op kledingstukken laten borduren. En, nog een les uit Laren: meer paskamers. „Dat worden er absoluut meer. In Laren is het altijd dringen om kleding te kunnen passen.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Vanilia failliet: miljoenenverlies nekt wéér een modewinkelketen