,,In de afgelopen tien jaar hebben we gemiddeld bijna tien winkels per jaar geopend”, begint Edward van Dijk, eigenaar van Okay Fashion & Jeans. Dat concept is de kern van het bedrijf, met momenteel 45 winkels. Daarnaast heeft hij 28 franchisewinkels met de merken Street One en Cecil én 18 winkels van het plussize concept More, met vrouwenmode vanaf maat 42.
Aantal winkels Okay Fashion & Jeans wordt verdubbeld
Okay Fashion & Jeans verkoopt merken als Only, Vero Moda, Jack & Jones, Cars en Petrol, die geprijsd zijn in het middensegment. Dat slaat aan. ,,We hebben een fantastisch jaar gedraaid. Ondanks de uitdagende markt boekten we een omzetstijging van 8 procent. En dat is nog zonder de nieuwe winkels meegerekend”, vertelt Edward. ,,Onze Okay-winkels draaien allemaal goed. We willen doorgroeien naar het dubbele aantal in de komende jaren.”
Het begon allemaal in Dedemsvaart en de winkels van Okay zijn dan ook vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. ,,We willen verder uitbreiden naar beneden, richting Arnhem, Nijmegen en Noord-Brabant. In die regio’s zijn we actief op zoek naar geschikte panden van minimaal 300 vierkante meter”, vertelt Edward. De focus ligt op de kleinere plaatsen rond de grote steden en op wijkwinkelcentra. ,,In de grote steden valt geen geld te verdienen voor een multibrandretailer in het middensegment.”
In de grote steden valt geen geld te verdienen voor een multibrand retailer in het middensegment
Edward van Dijk Okay
De focus bij uitbreiding ligt steeds vaker op grotere panden op betere locaties. Onlangs opende hij Okay-winkels in voormalige C&A-panden in Dronten, Meppel en Nijkerk. De laatste is met 1.000 vierkante meter momenteel de grootste Okay-winkel. ,,Ik merk dat de winkels beter renderen als ze groter zijn. Een grotere winkel heeft een grotere aantrekkingskracht.”
Edward van Dijk is scherp op de kosten
Net als alle ondernemers heeft ook Edward te maken met forse kostenstijgingen. ,,Mijn personeelskosten zijn de afgelopen vier jaar met 30 tot 35 procent gestegen en de omzetten zijn niet in die orde van grootte meegestegen. Om personeelskosten te besparen bekijken we per winkel of we bijvoorbeeld wat later open kunnen of iets eerder kunnen sluiten. Maar ik kan mijn personeel niet onder cao betalen, dus daar zit verder weinig ruimte om te besparen.”
Wat betreft de huur valt er meer te onderhandelen. ,,Al die faillissementen zijn vreselijk voor de betreffende retailers, maar bieden kansen voor andere ondernemers. Er is meer aanbod dan vraag wat betreft winkelpanden en dat geeft ruimte voor onderhandeling. Je ziet dat winkelpanden vaak snel weer worden ingevuld, maar meestal onder andere voorwaarden. Pandeigenaren moeten beseffen dat ze de huurprijzen niet jaar op jaar kunnen blijven indexeren. De prijzen moeten realistischer worden. Ik sluit ook het liefst kortere huurcontracten van drie jaar in plaats van vijf, om flexibel te blijven.”
Tenslotte onderhandelt hij met leveranciers. Want als de omzet op niveau blijft of licht stijgt terwijl de kosten hard stijgen, zal de marge omhoog moeten. ,,Ik ben voor veel leveranciers de grootste klant, wat me een goede onderhandelingspositie geeft. Dat is waarom ik blijf groeien: hoe groter je bent, hoe belangrijker je bent voor een leverancier.”
Lees ook: Prijs Leukste Winkel van Nederland legt Jeroen geen windeieren: ‘Niet normaal zo druk!’
Een lean organisatie
Ook het hoofdkantoor is lean en efficiënt ingericht. Met slechts 11 medewerkers op kantoor is de overhead laag. ,,We ontwikkelen zelf geen collectie, maar kopen alles in. Daarvoor hebben we geen inkopers in dienst: de leveranciers vullen het aanbod in op basis van onze cijfers. Onze processen zijn volledig geautomatiseerd. Vier medewerkers houden de goederenstroom in de gaten en zorgen dat voorraadartikelen worden aangevuld. Als een bepaalde broek in het ene filiaal blijft hangen en in een ander filiaal snel was uitverkocht, wordt dat artikel naar dat andere filiaal gestuurd. Zo gaan we voor het beste rendement en hebben we geen onverkochte voorraden aan het einde van het seizoen.”
Waar bij Okay alles bij wijze van spreken de winkel uitvliegt, is het met plussize-concept More nog wat meer zoeken. Dit multibrandconcept voor vrouwen vanaf maat 42 lanceerde hij in 2021. ,,De doelgroep van More is veel kleiner dan die van Okay. We gaan evalueren welke winkels het best presteren en gaan die finetunen. Minder succesvolle locaties sluiten we, waarbij we interieur hergebruiken en personeel herplaatsen. We overwegen ook een naamswijziging naar Curve, wat chiquer klinkt. Groeien met More is voor nu niet het doel. De tijd en energie steek ik liever in Okay.”
Focus op fysieke winkels
Okay heeft bewust geen webshop, nooit gehad ook. ,,Online laat ik graag aan anderen over. Het bestaat niet in het middensegment om online winst te maken. Een shirtje van 39,95 euro heen en weer sturen, hoe kan dat rendabel zijn? Wij focussen op waar we goed in zijn: fysieke winkels. Consumenten zijn klaar met internetverkoop en het wegbrengen van al die retouren. Ze willen kunnen passen en direct afrekenen.”
Online laat ik graag aan anderen over. Wij focussen op waar we goed in zijn: fysieke winkels
Edward van Dijk Okay Fashion & Jeans
Voorlopig staat er genoeg op de planning voor Okay. In februari en maart openen nieuwe Okay-winkels in Losser, Borculo en Lichtenvoorde. De winkel in Raalte verhuist naar een groter pand van 700 vierkante meter. En ondertussen blijft hij uitkijken naar geschikte panden voor zijn concept. ,,Ik zie op de lange termijn ruimte voor 200 Okay-winkels in Nederland, maar we richten ons eerst op een verdubbeling. Na het zuiden willen we richting het westen. Ik blijf positief over de retail en de kansen die er liggen. Verouderde concepten verdwijnen, maar ondernemers die meegaan met de tijd blijven succesvol.”
Lees ook: Hoe Ruben (38) eigenaar werd van 4 HEMA’s: ‘Ik kan niet meer alles zelf doen’