ActueelRetail

HEMA-franchiser Van der Weijden: 'Wij winkeliers zijn de hoeksteen van de samenleving. Niet vergeten'

Rick van der Weijden: ,,Een winkel schept een verantwoordelijkheid. Een mooie verantwoordelijkheid, waarover ondernemers zelf en de samenleving misschien wel te makkelijk denken. Thuis hebben we het vaak over onze waarden. Natuurlijk moeten we ons brood verdienen met de winkels, maar we hebben ook te zorgen voor de mensen. Ons personeel. Onze klanten. De omgeving."Foto's: Ruud Voest.
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Laatste update: 31 december 2022 10:00

Eindejaarsverhalen 2022

Met een serie van zeven ondernemersinterviews blikt De Ondernemer terug op een boeiend 2022. Klik op de naam hieronder, en lees ook dat Eindejaarsverhaal.

1 - Erik-Jan Ginjaar, Postillion Hotels

2- Frederiek Waninge, House of Fred/Cozy Pillow

3- Won Yip, horeca-topondernemer/Dragons' Den

4- Hans Biesheuvel, ONL

5- Eric van Eerdenburg, Mojo/Lowlands

6- Jouri Schoemaker, Pieter Pot

7- Rick van der Weijden, HEMA

Aan tafel, thuis, gaat het er bij Rick van der Weijden vaak over: waarom zijn we hier op de wereld. Tuurlijk, er moet geld worden verdiend, maar ondernemen is veel meer dan alleen dat. Zeker met zijn tien HEMA-winkels in het zuidwesten van het land kan hij als ondernemer impact maken in gemeenschappen.

Lees verder onder de advertentie

Over impact gesproken: wat fijn dat zijn winkels weer helemaal open zijn in de kerstperiode. Niet alleen vanwege de omzet, maar ook omdat heel veel van zijn vaste klanten het in die periode net wat lastiger hebben dan normaal: 'de oudjes', die elke dag bij hem langskomen voor een kop koffie, een HEMA-tompouce en een praatje met elkaar. Hoe belangrijk dat is, heeft hij zelf ervaren, toen hij door ziekte een half jaar buitenspel kwam te staan. Dat maakt nederig: omarm wat er komt en geniet van het leven. En probeer het goede te doen, als je toch bezig bent.

Thuis hebben we het vaak over onze waarden. Natuurlijk moeten we ons brood verdienen met de winkels, maar we hebben ook te zorgen voor de mensen

,,Wij Van der Weijdens zijn een echteHEMA-familie. Ik ben er zelf in 1990 begonnen met een franchise inZwijndrecht. Nu helpen mijn vrouw en dochters mee in de zaak. Samenbestieren we inmiddels tien vestigingen, van Houten bij Utrecht totaan Hoek van Holland aan de kust. Mijn broer heeft twee vestigingenin Hoofddorp".

,,Het leuke aan de HEMA is dat in elkestad de winkel een andere plek inneemt. Geografisch natuurlijk, maarook in de samenleving. Reken maar dat het er in Houten anders aan toegaat dan in Oostvoorne. Ik durf wel te zeggen dat meer dan welkeandere winkel een HEMA de hoeksteen is van de samenleving. Of dat nueen dorpskern is of een winkelcentrum. Niet alleen omdat je erspullen kunt kopen, maar ook omdat je er koffie kunt drinken. Elkaarontmoeten."

Lees verder onder de advertentie

Ook in de serie Eindejaarsverhalen:2022 rollercoaster voor Won Yip: 'Veel mensen hebben niets geleerd van corona'

'Dat kopje koffie was alles voor ze. Het brak hun dag'

,,Een winkel schept een verantwoordelijkheid.Een mooie verantwoordelijkheid, waarover ondernemers zelf en desamenleving misschien wel te makkelijk denken. Thuis hebben wehet vaak over onze waarden. Natuurlijk moeten we ons brood verdienenmet de winkels, maar we hebben ook te zorgen voor de mensen. Onspersoneel. Onze klanten. De omgeving."

,,De afgelopen jaren zag ik dat in depraktijk terug. Natuurlijk was het vervelend dat we tijdens corona dewinkels moesten sluiten, of dat nou geheel of in delen was. Maar datoverleven we wel weer, wist ik. De meeste zorgen maakte ik me om 'deoudjes' die bij ons langskwamen voor een kop koffie. Ze kwamen elkedag, soms al jaren. Ze eten een saucijzenbroodje, eentraditionele roze tompouce met koffie. Ze besteden niet zo veel, maardat geeft niet. Ze zorgen wel voor gezelligheid op de rustigemomenten van de dag. In de loop van de jaren zag je de vastetafeltjes ontstaan. Dan trokken vier of vijf mensen met elkaar op.Dat kopje koffie was alles voor ze. Het brak hun dag".

Lees verder onder de advertentie

,,Ineens kon dat niet meer. Wij warendicht, of ze hadden een QR-code nodig. Terwijl heel veel mensen opdie leeftijd niet eens een mobiele telefoon hebben. Daarom heb iktoen ook bij jullie aan de bel getrokken."

beeld deondernemer

Terug in de tijd:HEMA-ondernemer mist ouderen in restaurant 'door QR-discriminatie'

Lees verder onder de advertentie

'EasyToys? We verkochten altijd al batterijen...'

,,Gelukkig hebben we dat nu achter de rugen zie ik de oude mensen weer bij me in de winkel. Wel hebben we watveranderd in de horeca. Minder tafels, vooral door de maatregelennatuurlijk. Inmiddels zitten we weer boven de omzet van voor corona.Dat is een goed teken: mensen voelen zich weer veilig."

,,Maar ik zie ook de klantenkringveranderen. We trekken nu meer mensen uit het midden- en hogesegment. De hoge inflatie, dure energierekening enmogelijke recessie spelen daar natuurlijk een rol in. Of ik daar blijmee ben? Natuurlijk, want de HEMA is een winkel voor iedereen. Maarde reden waarom ze hier komen geeft me natuurlijk veel minderplezier, dat snap je wel."

,,Een deel daarvan komt natuurlijk ookomdat we tegenwoordig weer positief in het nieuws zijn. Dietelevisiereclame van Takkie, dat is een schot in de roos. Datteckeltje raakt de klant. En het speelgoed van EasyToys natuurlijk. Jekunt zeggen wilt maar daarmee hebben we wel de media gehaald. Inzeven van de tien winkels staat een display. Zelf heb ik er geenmoeite mee, hoor. We verkochten altijd al batterijen..."

Lees verder onder de advertentie

Die televisiereclame van Takkie, dat is een schot in de roos. Dat teckeltje raakt de klant

'Contact met de klant maken, dat is het allerbelangrijkste'

,,Hetassortiment is altijd in ontwikkeling. Toen ik begon hadden we nogeen echt ‘mannenassortiment’: een grote verf-, behang-, sport-,auto- en fietsafdeling. Door de jaren heen is dat verschoven naarbijvoorbeeld veel meer mode, vinden mijn dochters fijn. Ook de relatie met hethoofdkantoor is enorm gegroeid. Natuurlijk, er is wel eens discussie,maar dat is in ieder huwelijk het geval. Er komt altijd wel eenoplossing uit voort. Sinds HEMA begin 2021 in handen is van nieuweeigenaren (Parcom en Mississippi Ventures – de familie Van Eerd vanJumbo/red.) is er duidelijk een richting gekozen."

,,Met mijn winkels willenwe volgend jaar nog meer investeren in mensen. Onze klanten. We zijneen samenwerking met de Voedselbank gestart, om iets meer te kunnenbetekenen. Ook investeren wij nog meer in het opleiden van onzemedewerkers We stellen ze in de gelegenheid om te studeren enbegeleiden ze daarbij. We motiveren ze om een mbo- of hbo- opleiding tevolgen. En de rest van de tijd? Contact met de klant maken, dat ishet allerbelangrijkste, zeker voor een warenhuis."

Nog meer Eindejaarsverhalen:Lowlands-directeur Van Eerdenburg over 2022: 'Schaam me nog altijd voor het Stromae-incident'

Lees verder onder de advertentie

Ziektebed voor HEMA-ondernemer

,,Dat heb ik zelf ook hetmeest gemist het afgelopen jaar. Tot zeven weken geleden was ik ziekthuis. Er was chronische bloedkanker bij me vastgesteld en heb eenhalf jaar chemo gehad. Enorm vervelend, maar gelukkig kon ikterugvallen op mijn vrouw en dochters. Het zwaarst was het toen ik nade oorspronkelijke behandeling van vier maanden te horen kreeg dat ernog een plekje zat. Moest ik nog twee maanden thuisblijven met chemo. Zo'n periode leert je ook weer heel veel. Het leven is kwetsbaar en kan zo maar voorbij zijn. Het zijn allemaal clichés, maar daarom niet minder waar. Gelukkig is het nieuws nu goed. Je begrijpt dat het heel fijn is dat ik weer lekkerwinkeltje mag spelen."

beeld deondernemer