CoronaMaatregelen

HEMA-ondernemer mist ouderen in restaurant 'door QR-discriminatie'

Met een korting op het kopje koffie is het restaurant van de HEMA een geliefkoosde pleisterplaats voor ouderen. Foto: ANP.
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het is een begrip bij oudereNederlanders: de restaurants van de HEMA. Een kopje koffie en eengoed gesprek om de dag door te komen. Maar sinds 25 september nietmeer. ,,Ineens zijn we ze kwijt. Ze kwamen hier normaal gesprokenaltijd aan het eind van de ochtend. Dan is het niet zo druk in dewinkel en hebben we meer tijd voor ze. Ook was de koffie dan watgoedkoper. Ze zaten hier gezellig met elkaar te kletsen. Maar sindsde invoering van de QR-codes zien we ze niet meer in onzerestaurants.”

De maatregelen in de winkel zijnmoeilijk uit te leggen, merkt Van der Weijden, zeker aan oudereklanten. In zijn winkels -Van der Weijden is eigenaar van tienvestigingen in het zuidwesten van Nederland- is geen QR-code nodig,maar in het restaurant weer wel. In de vestiging zelf wordt ernauwelijks onderscheid gemaakt. ,,Voor onze bedrijfsvoering is ergeen verschil. Personeel is net zo goed in de winkel als in hetrestaurant inzetbaar. En voor de klant is er natuurlijk ook geenverschil. Maar toch moet er ineens een code worden getoond.”

'Het heeft niets met vaccineren te maken'

Weinig mensen die dat snappen, aldus deretailman, maar zeker de oudere klanten niet. Die oudjes worden'zwaar gediscrimineerd', zegt Van der Weijden. ,,De overheid staat erniet bij stil dat sommige mensen gewoon niet weten hoe dat gaat metdie QR-code en die telefoon. En de gevolgen zie ik hier in depraktijk.”

Lees verder onder de advertentie

Met vaccineren heeft het allemaal nikste maken. ,,Nee joh, ze zijn allemaal dubbel gevaccineerd. Er isgewoon een grote technologische achterstand. Op hun leeftijd, tachtigjaar of soms zelfs ouder, weten ze vaak niet hoe ze met eensmartphone om moeten gaan, hoe ze die code erop kunnen krijgen. Somshebben ze niet eens een telefoon of een printer en is er ook niemandin hun omgeving die ze erbij kan helpen.'' Het is ook mogelijk omgeprinte QR-code te laten scannen, maar om die te krijgen is weer eeninlog via DigiD nodig. En die gaat via een computer of app op desmartphone.

De oplossing is simpel. Onze minister kan prima een onderscheid maken tussen daghoreca en avondhoreca. Dan kunnen wij de anderhalve meter weer in de gaten houden en hebben we die technologie niet nodig

'Op de een of andere manier komt de boodschap niet over'

Het baart de HEMA-ondernemer zorgen.,,Het doet me als ondernemer, maar vooral als mens, enorm pijn. Wijkennen die mensen en als we ze niet meer zien, dan is er wat aan dehand. Natuurlijk, wij moeten geld verdienen. Maar onze winkels hebbenook een sociale functie. Voor heel veel oudere klanten is de HEMA eenvertrouwde winkel, die ze al jaren kennen. Bij ons kwamen ze altijdeen kopje koffie drinken en met elkaar kletsen. Soms jaren aan eenstuk. Dat noemen we de 'sociale tafeltjes'. Het personeel nodigt zesamen aan een tafel uit en dan zaten ze daar soms wel een jaar ofvijf met elkaar. Tot natuurlijk verloop de tafel uit elkaar haalde enwij weer nieuwe tafels maakten.”

Van der Weijden merkt het in zijnwinkels, maar hij hoort een soortgelijk verhaal bijcollega-ondernemers. ,,Wij zijn niet de enige gelegenheid die hiermeete maken heeft. Ook de gewone horeca merkt het. Ik heb geprobeerd omdaar aandacht voor te krijgen bij INretail en ANBO, om samen eenoplossing te bedenken, maar op de een of andere manier komt deboodschap niet door.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: QR-regels overal nét even anders: zo handelt horeca in de praktijk

Van der Weijden komt met een oproep aandemissionair minister De Jonge. ,,De oplossing is simpel. Onzeminister kan prima een onderscheid maken tussen daghoreca enavondhoreca. Dan kunnen wij de anderhalve meter weer in de gatenhouden en hebben we die technologie niet nodig. Die anderhalve metersnappen onze oudere klanten ook heus wel. Natuurlijk moet coronaworden bestreden, maar de eenzaamheid van de oudere mensen vind ikveel schrijnender.”