Nieuws Actueel

Hema: oplossing voor verloren fotoboeken

Avonden, maanden of zelfs jaren werk werden in één klap gewist, omdat de grootste fotoservice van Nederland overstapte op andere software. De pareltjes terughalen blijkt nog knap lastig.

Tobias den Hartog 4 maart 2016

Hemawinkelfotoservice1065

Lees ook: Fotoboek gemaakt bij de HEMA? Dáág album

Honderden klachten kwamen afgelopen week binnen bij de Consumentenbond en de facebookpagina Hema steelt fotoalbums. Allemaal van mensen die hun vakantiereizen, de eerste stapjes van kinderen of andere memorabele momenten - voorzien van tekst en uitleg - via de fotoservice van Hema wilden vereeuwigen.

Het warenhuis stopte onlangs de samenwerking met fotogigant Albelli, waardoor sinds 15 februari nieuwe software wordt ingezet. Hierdoor kunnen consumenten de fotoboeken waar ze mee bezig waren niet meer openen en af laten drukken. Hema zegt begin januari zijn klanten geïnformeerd te hebben over de nieuwe software, maar uit de reacties die de Consumentenbond ontvangt, blijkt dat dit bericht veel klanten niet heeft bereikt.

Hema werd door de vele reacties overvallen. ,,We denken een oplossing te hebben gevonden, maar die moeten we goed bekijken. We laten onze technici en ICT-specialisten dit de komende 2 weken onderzoeken. Mocht blijken dat deze oplossing haalbaar is, gaan we het eerst testen zodat we onze klanten niet weer teleur hoeven te stellen. Er is niets verloren gegaan, maar we moeten kijken hoe we de foto's, teksten en opmaak weer beschikbaar kunnen stellen,'' zegt een woordvoerder.