‘MAX in bedrijf’: het zou zomaar eens de naam van een nieuw televisieprogramma over ondernemend Nederland kunnen zijn, zegt Jan Slagter, oprichter en directeur van Omroep MAX. ,,Wellicht ga ik het maken, als opvolger van ‘Tros Aktua in bedrijf’. Ik keek graag naar dat programma. Nederland is een innovatief land, met prachtige ondernemers. Die wil ik graag portretteren.’’
Bedrijven waar Nederland trots op mag zijn
Jan Slagter heeft veel affiniteit met Nederlandse ondernemers, vertelt hij op zijn kamer in het gebouw van Omroep MAX op het Media Park Hilversum. ,,Wanneer ik langs de kassen in Rijnsburg en de bloemenveiling van Aalsmeer rijd, denk ik: ja, dat zijn bedrijven waar we trots op mogen zijn.”
,,Dat gevoel heb ik ook bij een Van der Valk-hotel. Ik heb ook veel waardering voor een kaasboer die in weer en wind op de markt staat. Dat zijn mensen die niet graag op een kantoor willen werken, maar wel met veel passie hun beroep uitoefenen. Of neem meesterpatissier Robèrt van Beckhoven, jurylid bij Heel Holland Bakt. Iemand die meer dan 36 uur werkt, niet louter voor de centen, maar vooral vanwege de liefde voor brood en banket. Ik vind dat we in ons land iets meer waardering mogen uitspreken voor dit soort ondernemers. Zonder mkb stort ons land in. Het is jammer dat ze met zoveel regelgeving te maken hebben, dat ze veel druk ervaren. Verlichting van regelgeving zou goed zijn voor het ondernemersklimaat.’’
Ik vind dat we meer waardering mogen uitspreken voor ondernemers. Zonder mkb stort ons land in
Jan Slagter Omroep MAX
Jan Slagter leidt Omroep MAX ‘als een ondernemer’
Omroep MAX is een publieke omroep en krijgt dus geld van de overheid en de 430.000 leden. Slagter: ,,Maar ik leid deze omroep als een ondernemer. Ik heb te maken met ruim 175 medewerkers, onze leden en een budget van een kleine veertig miljoen euro. Als omroep hebben we bijvoorbeeld veel te maken met facilitaire bedrijven, daar kijk ik ook heel zakelijk naar. Ik vind dat we zorgvuldig met de centen moeten omgaan. We kijken scherp naar de budgetten. En als het scherper kan, dan doen we dat.’
Het maken van radio- en televisieprogramma’s, podcasts en content voor de website is de corebusiness van Omroep MAX, vervolgt Slagter. ,,Daar zijn we goed in. En al die programma’s zijn als het ware producten die ik probeer te ‘verkopen’ aan het publiek. Naast het maken van programma’s doen we veel voor onze leden, denk aan het verzorgen van ledendagen, rondvaarten en vakanties.”
Adverteerders staan in de rij, want met dat MAX Magazine bereiken we de grootste groep 50-plussers in ons land
,,En vergeet MAX Magazine niet, ons wekelijkse tv-magazine. MAX Magazine is groter dan Libelle, Margriet of Linda: het is het grootste weekblad van Nederland. En dat blad groeit nog steeds, net als het aantal leden. Adverteerders staan in de rij, want met dat magazine bereiken we de grootste groep 50-plussers in ons land. Het wordt gemaakt door MAX Media Producties, een aparte BV die onder de omroepvereniging valt. We mogen het commercieel uitbuiten, maar de winst gebruiken we voor het maken van radio- en televisieprogramma’s en activiteiten voor leden. Het gaat om een bedrag van 5 à 6 miljoen euro dat we zélf genereren.’’
Lees ook: Oplossing personeelstekort? Mark heeft drie uitzendbureaus voor gepensioneerden
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Omroep MAX doet ook aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, aldus Slagter. De stichting MAX Maakt Mogelijk steunt kleinschalige projecten en initiatieven om het welzijn en de leefomstandigheden van kwetsbare ouderen in binnen- en buitenland te verbeteren. Denk aan hulp bieden aan ouderen in Moldavië die in krotten wonen, maar ook aan voedselbanken in eigen land waar steeds meer ouderen gebruik van moeten maken. ,,Ik raad ondernemers aan om een kijkje te nemen op de website, ter inspiratie.’’
Jan Slagter blijft vooralsnog directeur én het gezicht van Omroep MAX. ,,Ik ben 69 en heb geen zin om thuis te zitten. MAX is mijn kind. Mensen op straat noemen me ook MAX. Als bestuurder zal ik een stapje terug doen, ga niet meer alle vergaderingen bijwonen. Zodat ik kan focussen op het ontwikkelen van nieuwe formats. Zoals MAX in bedrijf. Wie weet.’’